مولوی عبدالکبیر در دیدار با رییس یوناما خواستار حذف نام مقامات طالبان از فهرست سیاه شد

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 142053

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی و نخست‌وزیر سرپرست طالبان در دیدار با روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، خواستار حذف نام مقام‌های این گروه از فهرست سیاه این سازمان شده است.

براساس خبرنامه‌ای که دفتر سخن‌گوی طالبان منتشر کرده، مولوی عبدالکبیر و خانم اتنبایوا امروز (شنبه، ۲۰ جوزا) در قصر سپیدار دیدار کرده‌اند.

نخست‌وزیر سرپرست طالبان در این دیدار گفته است که این گروه خواهان دیپلماسی فعال و روابط حسنه با جامعه‌ی بین‌المللی است و جامعه‌ی بین‌المللی باید در قسمت حذف نام مقام‌های طالبان از لیست سیاه، به تعهدات شان عمل کنند.

براساس آخرین گزارش تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۵۸ عضو طالبان در فهرست تحریم‌های این سازمان قرار دارند.

تحریم‌ها از جمله شامل ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان به کشورهای خارجی می‌شود، اما در تازه‌ترین مورد، وزیر تحصیلات عالی این گروه به تاتارستان روسیه سفر کرده است.

نخست‌وزیر سرپرست طالبان در دیدار با رییس یوناما همچنین خواستار کمک جامعه‌ی جهانی با افغانستان در زمینه‌ی مصونیت غذایی، احداث بندها، ساخت زیربناها و ایجاد سردخانه‌ها شده است.

او گفته است که بانک جهانی و جامعه‌ی بین‌المللی باید پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنند و دفاتر نهادهای بین‌المللی فعالیت خود را در افغانستان از سرگیرند.

نخست‌وزیر سرپرست طالبان ادعا کرده است که در افغانستان «عفو عمومی» اعلام شده، بیشتر از ۵۵۵ نفر از مقا‌های غیرنظامی و نظامی سابق به کشور برگشته‌اند، جزایر قدرت، فساد، جنگ و ناامنی ختم شده و رسانه‌ها در زیر حاکمیت این گروه فعالیت دارند.

او از رییس یوناما خواسته است که نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان این مسائل را «به گوش اشتراک‌کنندگان نشست‌های بین‌المللی برساند».

در خبرنامه‌ای که دفتر سخن‌گوی طالبان منتشر کرده، به نقل روزا اتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس یوناما آمده است که اقدامات طالبان در زمینه‌ی منع کشت و قاچاق مواد مخدر «مؤثر و مفید» بوده و جامعه‌ی جهانی «این پیشرفت مهم را مثبت تلقی می‌کند».

در این خبرنامه به نقل از رییس یوناما آمده است که «معلومات ما از طریق ستلایت نشان می‌دهد که در زمینه‌ی کشت کوکنار کاهش زیاد به میان آمده است».

دفتر سخن‌گوی طالبان در خبرنامه‌ی خود همچنین به نقل از خانم اوتنبایوا آورده است که سازمان همکاری‌های اسلامی به کشاورزان افغانستان تخم زعفران را به‌عنوان کشت بدیل تریاک توزیع می‌کند و خواستار کمک کشورهای چین و هند نیز به کشاورزان کشور شده است.

تأیید ادعای کاهش کشت تریاک در افغانستان از سوی نماینده‌ی سازمان ملل در حالی مطرح می‌شود که در گزارش شورای امنیت این سازمان که صبح امروز منتشر شد گفته شده که هنوز زود است که درباره‌ی تأثیر فرمان رهبر طالبان در مورد منع کشت تریاک قضاوت شود.

در این گزارش آمده است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، قیمت مواد مخدر بیشتر شده و تولید میتا امفتامین افزایش یافته است.

طالبان تا اکنون به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟