مورچه های آدم خوار

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 81879

مورچه ها مانند زنبورها حشراتی اجتماعی هستند که از صد میلیون سال پیش به این سو تکامل یافته اند.

مورچه ها گونه های مختلفی دارند تعداد گونه های این حشره از ۱۲ تا ۲۲ هزار مورد تخمین زده شده است.

این جانورِ نه چندان موذی از شکل خاص و کمر باریکش به راحتی قابل شناسایی از دیگر حشرات می باشد.

مورچه های آدمخوار
مورچه های آدمخوار

انواع مورچه های شکارچی، ساده، کارگر، سرباز و دیگر گروه ها، در یک حفره می توانند تشکیل یک‌ اجتماع بدهند و به فعالیت و زندگی بپردازند. این جماعت شامل تعدادی مورچه نر و تعدادی ملکه هستند که توانایی بارور شدن و تولید مثل دارند.

مورچه ها حشراتی بسیار منظم و نظیف هستند. هر کدام از آنها وظایف خاص خود را انجام می دهند و از دخالت در اموری که به خودشان مربوط نمی شود پرهیز می کنند.

پراکندگی مورچه ها

این حشره دوست نداشتنی تقریبا در تمام کره زمین یافت می شود و در اکثر محیط ها می توانند زندگی کنند به طوری که حدود ۲۰ درصد جمعیت موجودات زنده زمین که در خشکی زندگی می کنند را تشکیل می دهند.

این حشرات ریز در زندگی اجتماعی شان بسیار موفق عمل می کنند، زیرا به طور کامل توانایی تطبیق خود با انواع محیط ها را دارند. همچنین بهره بردن از منابع طبیعی و دفاع از یکدیگر، از دیگر خصوصیات این موجودات کوچک است.

مورچه های آدم خوار

همین موجودات ملوسی که از نظم و اجتماعی بودن شان صحبت می کنیم فقط به همین دسته های آرامی که سرشان به کار خودشان گرم است خلاصه نمی شوند.

دسته ای از این حشرات هستند که به مورچه های آدم خوار مشهورند. بله، به همین وحشتناکی! دسته ای از همین موجودات سر به زیری که می بینید، مورچه های آدم خوار هستند.

بر روی کره زمین بیشتر از ۲۸۰ نوع مورچه وجود دارند که توانایی این را دارند تا جان انسان را بگیرند.

گفته می شود مورچه های آتشی و سیافو که در آفریقا وجود دارند دو مورد از انواع مرگ آور مورچه ها به شمار می روند.

این نوع از مورچه ها با گازهای ریزی که به بدن انسان وارد می کنند می توانند باعث شوک و مرگ در انسان شوند.

مورچه های آدمخوار
مورچه های آدمخوار

یک نمونه از این نوع مورچه ها در کالیفرنیای جنوبی مشاهده شد، زمانی که زنی بدر باغچه خانه خود مشغول
کندن زمین بود تا گیاهی در آن بکارد، دسته ای از مورچه های قرمز رنگ به او حمله می کنند و تا افرادی برای نجات او سر رسیدند این مورچه ها پاهای زن را پر از زخم کردند.

متاسفانه این زن بعد از اینکه به بیمارستان منتقل شد هوشیاری خود را از دست داد و با وارد شدن شوک آلرژیک، شروع تب، تورم و بسته شدن رگ هایش، جان خود را از دست داد.

بزرگ ترین مورچه های کره زمین در قاره آفریقا یافت می شوند. طول بدن این حشرات گاهی تا سه سانتی متر هم
می رسد. زمانی که این مورچه ها رژه می روند، صف آنها تا کیلومترها درازا دارد، زیرا میلیون ها مورچه در یک حفره و کنار یکدیگر زندگی می کنند.

گونه ای دیگر از این موجودات کوچک ها که بسیار خطرناک هستند و بی شباهت به دسته مورچه های آدم خوار نیستند، مورچه های بولداگ می باشند. این نوع مورچه بزرگترین نوعی است که در حال حاضر روی کره زمین زندگی می کند.

مورچه بولدوگ دارای چشم هایی به رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و زرد در جلوی سر می باشند.

این مورچه ها به دلیل سمی که در خود دارند برای انسان بسیار خطرناک می باشند. این سم اگر وارد بدن انسان شود، درد و شدید و طولانی را در پی دارد که در برخی مواقع به دلیل واکنش های آلرژیک و بر اثر شوک به مرگ منجر می شود.

چرخه حیات مورچه ها

مورچه ها زندگی بسیار جالبی دارند؛ ماده های کلنی که به آنها ملکه گفته می شود، تا ارتفاع زیادی از آسمان پرواز می کنند، نرها نیز به دنبال آنها می روند. بعد از این پرواز که جفت گیری هم در حین آن انجام می شود نرها به سرعت می میرند و ملکه ها پایین می آیند و به تنهایی عهده دار گروه می شوند.

ملکه حفره ای در زمین ایجاد می کند و تخم هایش را درون آن می گذارد، بعد از آن حشره های کوچکی که مانند کرم بدون پا هستند از تخم ها خارج می شوند و ملکه مادر به تنیدن پیله به دورشان کمک می کند.

مورچه های آدمخوار
مورچه های آدمخوار

زمانی که مورچه نوزاد به اندازه کافی رشد کرد، ملکه پیله ای که در آن قرار دارد را سوراخ می کند و اجازه می دهد مورچه جوان از آن خارج شود. این ها تبدیل به همان مورچه های کارگر می شوند و زندگی و فعالیت خود را به سرعت آغاز می نمایند.

برخی از انواع مورچه ها

از دیگر انواع مورچه ها می توان به مورچه های خرمن چین اشاره کرد. این حشرات کوچک از گیاهانی که در اطرافشان قرار دارد دانه می چینند و به لانه شان می برند.

مورچه های شیردوش یا گله دار نوع دیگری از مورچه ها هستند که کارشان شکار شته است. شته ها دسته دسته به وسیله این مورچه ها به حفره هایشان انتقال داده می شوند و از مایع شیرین مزه آنها می دوشند.

مورچه های باغبان نیز همان طور که از نام شان پیداست، کارشان باغبانی است! آنها قارچ های ریز را پرورش می دهند و از آن تغذیه می کنند. قارچ های مورد نظر این مورچه ها در باغچه و بر روی خمیری که خودشان فراهم می کنند کشت می شود.

نوع دیگری از مورچه ها، مورچه های آسیابان نامیده می شوند. این حشرات به دلیل فک قوی و کله بزرگی که دارند دانه ها را آسیاب می کنند.

مورچه های فرعون هم در تمام جهان زندگی می کنند. از آنجایی که بار اول این نوع مورچه در مصر دیده شد به مورچه فرعون معروف شد.

مورچه های سرخ آتشی نوعی دیگر از مورچه ها هستند که بومی آمریکای جنوبی می باشند. این دسته از مورچه ها با احساس خطر، توسط گروه خود قایقی درست می کنند که بتوانند وزن های سنگین را حمل نمایند.