آموزش موتور شویی ماشین در ۶ مرحله

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79577

موتور شویی ماشین همان طور که از نامش پیداست به شستن و تمیز کردن موتور خودرو اشاره می کند. بسیاری از رانندگان شاید خودرو خود را هفته ای حداقل یک بار به کارواش ببرند و ظاهر آن را طوری تمیز کنند که با  تابش اولین اشعه خورشید صبحگاهی بر روی کاپوت خودرو چشم هر بیننده ای خیره شود. اما به ازای تمام زیبایی هایی که در ظاهر براق و تمیز چنین ماشین هایی می بینید، ممکن است با بالا زدن کاپوت به همان اندازه زشتی و کثیفی ببینید. اجزای زیر کاپوت از جمله موتور خودرو چنان در جرم و چربی فرو رفته که به سختی می توان شکل ظاهری برخی قطعات را تشخیص داد.

اهمیت موتور شویی ماشین

موتور شویی ماشین از این جهت اهمیت فوق العاده دارد که جرم و چربی های جمع شده روی موتور خودرو سبب توقف حرکت گرما در  اطراف ماشین شود، این کار سبب می شود موتور خودرو بیش از حد گرم شده به مرور زمان آسیب ببیند. بنابراین شستن موتور ماشین باعث کار بهتر و طول عمر موتور می گردد. این کار اما باید با دقت و مهارت کامل انجام شود چراکه حساس ترین قطعات خودرو در درون موتور قرار دارند و بسیاری از این قطعات در صورت برخورد مستقیم با آب آسیب می بینند. کارشناسان خودرو می گویند کثیف ماندن موتور ماشین به مدت طولانی موجب کاهش راندمان موتور می شود. به اعتقاد این کارشناسان بهتر است موتور ماشین سالی یک بار شسته شود.

موتور شویی ماشین

مزایای موتور شویی ماشین

موتور شویی ماشین علاوه بر کمک به افزایش راندمان موتور خودرو مزایای دیگری نیز دارد؛ «کشف نشتی های احتمالی، انجام تمیزتر کارهای فنی جزئی و فروش بهتر خودروهای کارکرده» برخی از نکات مثبت شستن موتور خودرو می باشد. بسیاری از صاحبان خودرو که کارهای فنی جزئی مثل چک کردن سطح روغن و تسمه های ماشین را خودشان انجام می دهند اغلب از کثیف شدن دست و لباس خود گله دارند. شستن موتور ماشین انجام این کارهای فنی کوچک را دلپذیرتر می سازد. همین طور لایه جرم و چربی قرار گرفته روی موتور می تواند بسیاری از نشتی های کوچک را غیر قابل دید بسازند اما شستن موتور ماشین این نشتی های احتمالی را آشکار می سازد. از سویی هم وقتی خریداران موتور ماشین را تمیز ببینند، راحت تر آن را می خرند.

مراحل موتور شویی ماشین

موتور شویی ماشین به عنوان یک کار حساس مراحل خاص خود را دارد:

  مرحله اول

 در مرحله اول موتور شویی ماشین قبل از هرکار دیگری ماشین را روشن کنید و بگذارید یک دقیقه درجا کار کند، به این کار گرم کردن ماشین به میزان کم می گویند.

مرحله دوم

دومین مرحله از موتور شویی ماشین، انتخاب یک مکان مناسب برای این کار است، از آنجایی که شستن موتور سبب کنده شدن لایه های جرم و چربی از روی موتور می شود، برای شستن موتور، ماشین را به مکانی ببرید که مواد چرب جاری شده به محیط آسیب نزند. اگر به چنین مکانی دسترسی ندارید به کارواش بروید.

مرحله سوم

در سومین مرحله از موتور شویی ماشین، کابل های باطری ماشین خود را جدا کنید، ابتدا کابل قطب منفی و سپس کابل قطب مثبت باطری ماشین خود را جدا نمایید.

مرحله چهارم

در چهارمین مرحله از موتور شویی ماشین، قسمت های برقی موتور را با  استفاده از پلاستیک بپوشانید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید. اگر ماشین شما قدیمی است روی ورودی هوا و کاربراتور با فویل آلومینیومی یا پلاستیک بپوشانید.

مرحله پنج

پنچمین مرحله از موتور شویی ماشین، پاک کردن سطح موتور ماشین با استفاده از برس یا فرچه پلاستیکی می باشد.

مرحله ششم

در این مرحله از موتور شویی ماشین مقداری مایع شست و شو در حدود دو لیوان کوچک را با تقریبا چهار لیتر آب مخلوط کنید و با برس این مخلوط را روی موتور خودرو بکشید تا تمام موتور با این مایع شوینده خیس گردد. سپس با استفاده از یک شلنگ که آب را با فشار بالا از خود عبور می دهد موتور ماشین خود را بشوئید. دفترچه راهنمای اغلب خودروها مایع شست و شوی مناسب برای شستن موتور را معرفی می کنند، شاید لازم باشد برای شستن موتور ماشین از تینر استفاده کنید.

توصیه هایی برای شستن موتور خودرو

سعی کنید از برخی دستگاه های تمیز کننده موتور ماشین که به شلنگ تزریق باد یا هوای فشرده مجهز هستند و برس های کوچکی در خود دارند برای شستن قطعات حساس موتور استفاده کنید. از آنجایی که برخی قطعات موتور به ویژه قطعات برقی به آب حساس هستند، سعی کنید دقت لازم را هنگام شست و شوی موتور به خرج دهید تا رطوبت به قطعات برقی نرسد و همچنین برخی واشرها و قطعات پلاستیکی موتور در اثر فشار و دمای بالای آب آسیب نبیند. برای شستشوی جزییات موتور خودرو معمولا از دستگاه های پاک کننده که مجهز به ابزاری مانند شلنگ تزریق باد یا هوای فشرده به همراه برس های کوچک برای رسیدن به نقاطی که دسترسی مشکلی دارند هستند.

معایب موتور شویی ماشین

تا اینجا از مزایای موتور شویی ماشین نوشتیم و شما خواندید. بهتر است نکاتی هم در مورد معایب شستن موتور ماشین بدانید. اجزاء و قطعات برقی موتور که به رطوبت حساس هستند در صورتیکه بعد از شست و شو به خوبی تمیز نشوند، آسیب می بینند: کویل های احتراق، کابل ها و شاخه های جرقه زنی از جمله قطعات حساس به آب هستند که ممکن است در شست و شو دچار آسیب شوند.

به هر صورت باید به خاطر داشته باشید که موتور شویی ماشین سبب افزایش راندمان ماشین و آشکار شدن برخی نشتی ها می شود اما اگر در شستن موتور خودرو خود دقت لازم را به خرج ندهید ممکن است از کار انجام شده پشیمان شوید، زمانیکه پول هنگفتی برای تعمیر قطعات حساس به آب موتور به مکانیک می دهید! شستن موتور سبب می شود قطعات زیر کاپوت هم مثل ظاهر ماشین در شعاع خورشید برق بزند و خریدار زودتر پول را ازجیبش بیرون بکشد!