موترهای تشریفات رهبران جهان

  • انتشار: ۲۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 20599

امپراطور جاپان از تویوتا سنتری، نخست‌وزیر ایتالیا از مازراتی، نخست‌وزیر مالزی از پروتون پردانا، رئیس جمهور چک از اشکودا ساپرپ و پادشاهی بریتانیا به شکلی موروثی از بنتلی استفاده می‌کنند.

یک موتر تشریفات دولت به صورت استندرد برای حمل و نقل سران یا رؤسای یک دولت یا کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در موارد خاص می‌تواند به حمل و نقل و جابه‌جایی مقامات دیگر کشورها که برای بازدید سیاسی به کشوری دیگری سفر کرده‌اند، کمک کند. این تعریفی است که از موتری تشریفات ارائه می‌شود و احتمالا مفهوم آن در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است.

قطعا از اولین و واجب‌ترین گزینه‌هایی که یک موتر را به بدنه دولت در هر کشوری وصل می‌کند، امنیت آن است. موترهای تشریفات دولت باید از امنیت و ضریب ایمنی بالا برای حفاظت از مقامات برخوردار بوده و توانایی و شکوه لازم را برای انجام این وظیفه دارا باشند. به همین منظور معمولا لیموزین‌ها، موترهای اجرایی یا اسپورت برای خدمت‌رسانی انتخاب می‌شوند.

در اغلب مواقع، به دلیل ریسک امنیتی بالایی که برای سرنشینان این موترها وجود دارد، موترها با درجات بالایی حفاظت شده و ایمن‌سازی می‌شوند. بنابراین استفاده از لفظ پوشش‌های زرهی یا ضدگلوله برای این وسایل متحرک چندان هم عجیب نیست. این موترها توسط سازندگان موتر یا گروه‌های ویژه و متخصص دیگری تجهیز “افترمارکت” می‌شوند. لفظ زرهی که برای موترهای تشریفات دولت به کار می‌رود به معنای تقویت و مصون‌سازی یک موتر غیرنظامی است و با آنچه معمولا از یک موتر ارتشی یا نظامی انتظار می‌رود فرق دارد.

زمانی که یک مقام بلندپایه داخلی یا خارجی وارد این موترها می‌شود، افرادی موتور سایکل سوار از گروه‌های ویژه، نیروهای انتظامی یا اعضای نظامی و ارتشی مقامات دولت ومهمان‌هایشان را، در حرکت پشتیبانی می‌کنند.

راننده رئیس جمهور آمریکا، از میان یکی از باتجربه‌ترین اعضای سرویس اطلاعاتی این کشور و راننده رئیس‌جمهور روسیه نیز از از افسران درجه بالای سرویس پشتیبانی فدرال در روسیه انتخاب می‌شوند. نخست‌وزیر بریتانیا نیز راننده‌ای در اختیار دارد که افسر ویژه حفاظتی از سازمان پولیس متروپلیتن است.

در کنفرانس‌های بین‌المللی و بازدیدهای سیاسی و دولتی، اصولا کشور میزبان امنیت حمل و نقل زمینی و امنیت اعضای مهمان را توسط این موترها تامین می‌کند. اگرچه همان‌طور که پیشتر مطرح شد در همین مواقع برخی از کشورها، موترهای تشریفات خود را به کشور مقصد حمل می‌کنند.

کشورهایی که صاحب یک صنعت موتر ملی هستند، در ائتلاف با دولت یکی از صنایع ملی کشور خود را به عنوان سازنده موترهای تشریفات و دولت انتخاب می‌کنند که افتخار بزرگی برای بنگاه اقتصادی مربوطه به شمار می‌آید از طرفی دولت‌ها نیز با افتخار به صنعت موترسازی کشورشان می‌نازند.

پیش از این نیز فورد و کرایسلر برای رؤسای جمهور آمریکا موترهای تشریفات را ارائه کرده‌اند. رهبران شوروی سابق نیز از موترهای بومی و سفارشی کارخانه کشور خود با نام اختصاری “زیل” بهره می‌بردند. اما پس از فروپاشی شوروی و شرایط نامساعد شرکت زیل رئیس‌جمهور روسیه از این موترها صرف‌نظر کرد و موتر‌های کرملین را به مرسدس بنز تغییر داد. اما اینک پوتین یک موتری جدید ملی را برای سال 2020 به موترسازان کشورش سفارش داده است.

امپراطور جاپان از تویوتا سنتری، نخست‌وزیر ایتالیا از مازراتی، نخست‌وزیر مالزی از پروتون پردانا، رئیس جمهور چک از اشکودا ساپرپ و پادشاهی بریتانیا به شکلی موروثی از بنتلی استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز می‌تواند انتخاب‌هایی بین پژو سیتروئن یا رنو داشته باشد. آلمان‌ها نیز در دریایی از انتخاب برای موترهای تشریفاتی غرق خواهند شد.

با این وجود موترهای مورد استفاده تنها موترهای دولتی این کشورها نیستند و یک دولت در آن واحد گزینه‌های متعددی را در مراسم‌های مختلف و با توجه به سطح اهمیت آن انتخاب می‌کند.  بسیاری از کشورها نیز با توجه به تولید موترهای داخلی، موترهای لوکس و برتر کشورهای دیگر را برای موقعیت‌های رسمی خود انتخاب می‌کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟