موبایل گرافی چیست؟ چند نکته طلایی در هنر موبایل گرافی

  • انتشار: ۱۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77000

اگر می خواهید بدانید موبایل گرافی چیست پس این مقاله را از دست ندهید و مثل همیشه تا انتها با ما همراه باشید.

اگر نخواهیم به حاشیه برویم و سر شما را به درد نیاوریم باید به طور خلاصه بگوییم که موبایل گرافی یعنی عکاسی با موبایل. چنانچه می دانید فتوگرافی یا همان عکاسی خودمان از دو واژه «فتو» به معنی نور و «گرافی» به معنی نگارش که ریشه ای یونانی دارند، تشکیل شده است. در نتیجه فتوگرافی به معنی نگارش نور یا نقش کردن نور می باشد. بر همین مبنا عکاسی با موبایل نیز در میان مردم به موبایل گرافی معروف شده است.

در سال های اخیر که گوشی موبایل در میان مردم به شکل گسترده ای نفوذ پیدا کرده، جای دوربین های عکاسی را گرفته و تبدیل به اصلی ترین وسیله برای ثبت خاطرات شده است. و از همین روی موبایل گرافی تبدیل به هنری فراگیر شده و علاقه مندان زیادی دارد. با این حال این رشته هنری جدید همانند دیگر رشته های هنری نکات و مولفه هایی دارد که با رعایت آن ها می توان در آن موفق بود. در ادامه شماری از این نکات را بررسی می کنیم.

موبایل گرافی چیست

راز عکس شفاف در موبایل گرافی چیست

موبایل ها مدت زیادی در جیب ها و کیف ها و دست ها قرار می گیرند و کثیف می شوند. اگر لنز دوربین موبایل شما کثیفی، گرد و خاکی، چرب و یا اثر انگشت روی آن باشد کیفیت عکس‌ها پایین خواهد آمد. کثیف بودن لنز از ورود نور به سنسور دوربین ممانعت می کند و روی عکس ها نقطه های تار، لکه و کدری برجای می گذارد. به شما اطمینان می دهیم که یک لنز تمیز گرفتن عکس های شفاف و تمیز را تضمین می نماید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن لنز می بایست از یک دستمال نرم مخصوص استفاده نمایید.

سوژه باید در فوکوس کامل باشد

اگر می خواهید بدانید مسئله اصلی در موبایل گرافی چیست باید بگوییم که قرار گرفتن سوژه در فوکوس کامل. اصلی ترین مسئله ای که در زمان عکس گرفتن با موبایل می بایست نسبت به آن دقت کنید قرار گرفتن سوژه‌ی اصلی در فوکوس کامل است. در اکثر موبایل های هوشمند برای تعیین نقطه‌ فوکوس کافیست جایی که سوژه قرار گرفته است را روی صفحه نمایش لمس نمایید.

روش نوردهی در موبایل گرافی چیست

در اکثر موبایل ‌های هوشمند، زمانی که شما برای تعیین نقطه‌ فوکوس، روی صفحه نمایش ضربه می‌زنید، دوربین از نقطه‌ی فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی نیز استفاده می نماید. باید گفت که نوردهی میزان تاریکی یا روشنی تصویر را تعیین می‌ نماید. توصیه ما این است که تنظیم نوردهی را در اختیار دوربین نگذارید زیرا ممکن است نور عکس شما خراب شود. اگر دوربین موبایل تان اجازه‌ی تنظیم دستی میزان نوردهی (Exposure) را به شما می ‌دهد بهتر است نوردهی را دستی تنظیم کنید. تنظیم میزان نوردهی به صورت دستی به شما اجازه می دهد کنترل بیشتری برروی عکس داشته باشید.

در موبایل گرافی از زوم استفاده نکنید

دوربین بیشتر موبایل های هوشمند مجهز به قابلیت زوم می باشند. با استفاده از این قابلیت شما با باز و بسته کردن دو انگشت خود برروی صفحه‌ نمایش می‌توانید زوم را کم و زیاد کنید. متاسفانه در اکثر موبایل های هوشمند نوع زوم دیجیتال می باشد و نه اپتیکال. در هنگام استفاده از زوم دیجیتال عکس با زوم کردن برش (Crop) می‌خورد. درنتیجه زوم بیشتر مساوی با کاهش کیفیت عکس خواهد بود. اگر می خواهید از سوژه ای دورتر عکاسی کنید هرگز سراغ زوم نروید به ‌جای آن به سوژه خود نزدیک‌ شوید.

دوربین باید ثابت باشد

اما روش موبایل گرافی در شب چیست. ثابت بودن موبایل به خصوص در زمان عکاسی در نور کم و یا شبها اهمیت بسیار زیادی دارد. در اینگونه شرایط دوربین ناچار است برای رسیدن نور کافی به سنسور از سرعت شاتر پایین‌تری استفاده نماید. در این وضعیت هر حرکت یا لرزشی موجب می شود عکس تان تار شود. برای ثابت نگهداشتن موبایل می بایست آن را محکم با دو دست بگیرید و یا آن را به جایی تکیه دهید. همچنین شما می ‌توانید از یک سه ‌پایه یا مونوپاد نیز استفاده کنید.

از زوایای مختلف عکس بگیرید

در موبایل گرافی بهتر است زوایای مختلف را مد نظر قرار دهید. بیشتر عکاس های تازه کار در حالت ایستاده عکاسی می کنند، اما یکی از خوبی های موبایل در این است که به علت ابعاد و وزن کم آن شما قادر هستید آن را در زوایا و حالت هایی استفاده کنید که دوربین های بزرگ تر چندان مناسب نیستند. ضمنا عکاسی از یک سوژه از زوایای مختلف به شما این امکان را می دهد تا بعدا عکس هایتان را بررسی کنید و عکسی که از بهترین زاویه گرفته شده است را انتخاب کنید.

از پس زمینه های شلوغ دوری کنید

اگر پس زمینه‌ عکس شما شلوغ باشد توجه بیننده به آن جلب می شود و سوژه شما در حاشیه قرار می گیرد. اگر در پس زمینه‌ عکس شما رنگ های متضاد و گیج کننده‌ زیادی وجود دارد، توصیه ما تبدیل آن عکس به یک عکس سیاه و سفید است. شما می توانید با حذف کردن تمامی رنگ های پس زمینه مانع حواس پرتی مخاطب و به حاشیه رفتن سوژه عکاسی شوید. یک روش دیگر برای خلاصی از پس زمینه های شلوغ قرار دادن آسمان به عنوان پس زمینه است. برای این کار لازم است از ارتفاع زاویه‌ دید خود کاسته و از آسمان به‌ عنوان پس زمینه‌ استفاده کنید.

راه جلوگیری از خراب شدن عکس در موبایل گرافی چیست

هرگز با گرفتن یک عکس از سوژه مورد نظر خود انتظار نداشته باشید به بهترین نتیجه برسید. شانس گرفتن یک عکس خوب در همان اولین برداشت پایین می باشد. توصیه ما این است که در کنار زوایای مختلف، از فواصل مختلف نیز عکس بگیرید. برای رسیدن به عکس موردنظرتان می بایست از یک سوژه چند عکس بگیرید و سپس عکس هایی که گرفته اید را بررسی نمایید. هر زمان زاویه مناسبی پیدا کردید در همان وضعیت چند عکس بگیرید. هیچ وقت از گرفتن عکس بد نترسید زیرا عکس های بدتان را به آسانی خوردن آب می توانید پاک کنید.