بهترین مواقع استجابت دعا چه وقتی است؟

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78461

مواقع استجابت دعا یکی از نکات طلایی در دعا کردن به شمار می رود که با دانستن آن، بهتر می توانیم حوائج خود را از خداوند متعال بگیریم.

همه ما زمانی که دلمان تنگ می شود و یا خواسته از خداوند داریم دست به سوی او بلند می کنیم و از او کمک می جوییم. دعا می کنیم تا خواسته ای که می خواهیم را اجابت کند. البته استجابت دعا زمان و مکان مشخصی نمی خواهد و در هر زمان و مکان که یاد خدا کنیم و دست هایمان را به سوی او بلند کنیم خداوند صدایمان را می شوند اما برخی از مواقع هستند که به دعاهایمان را بیش از پیش به استجابت نزدیک می کنند که تحت عنوان «مواقع استجابت دعا» مورد بحث قرار می گیرند.

باید توجه داشته باشیم که اگر دعاهایمان به صلاح مان باشد مستجاب می شود و در برخی موارد نیز ممکن است خداوند بهتر از آن را برای ما در نظر گرفته باشد. خداوند متعال برخی از زمان ها و مکان ها را به طور خاص برای استجابت دعا قرار داده است که اگر آنها را بدانیم استجابت دعا زودتر صورت می گیرد.

مواقع استجابت دعا

همانطور که برخی مکان ها در استجابت دعا تاثیر دارند، مواقع خاصی نیز برای استجابت دعا وجود دارند که در این مقاله بحث می شود.

مواقع استجابت دعا

دعا بعد از نماز واجب

یکی از مواقع استجابت دعا، دعا بعد از نمازهای واجب یومیه می باشد. در نمازهای یومیه که بنده با خدای خود راز و نیاز می کند و به عبادت می پردازد و در مقابل پروردگار خویش تسلیم است دعا مستجاب خواهد شد. وقتی که نماز به اتمام می رسد بهترین موقع استجابت دعا می باشد؛ بهتر است در این مواقع دست ها را به سوی آسمان بلند کردده و از خدای خود کمک بخواهیم.

در روایات زیادی توصیه شده که مومنین بعد از نماز به تعقیبات مشغول شده و حوائج خود را از درگاه خداوند بخواهند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: همانا خداوند نمازها را در دوست داشتنی ترین ساعات بر شما واجب گردانیده است، پس بعد از نمازهای واجب حاجت تان را از خدا بخواهید.

دعا هنگام اذان

یکی دیگر از مواقع استجابت دعا زمانی است که اذان پخش می شود. زمانی که اذان گفته می شود مسلمانان باید برای نماز به پا خیزند و خود را برای نماز آماده کنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: وقتی که صدا به نماز بلند می شود که این ندای به نماز همان اذان است شیطان از آن شخص فرار می کند و فاصله می گیرد؛ فاصله اش هم تا زوجا است (محلی بین مکه و مدینه است که فاصله اش هم تا ده ها کیلومتر است) تا صوت اذان را نشنود «حتی لا یسمع صوت التعظیم» در این هنگام درب های آسمان و بهشت باز می شود و دعا نیز مستجاب است.

مومنین همواره بر این مساله دوقع و توجه داشته و دارند که هنگام شنیدن صوت اذان قلبشان متوجه خداوند متعال شده و از درگاه او مسالت کنند.

دعا در زمان قرائت قرآن کریم

هنگامی که شروع به خواندن قرآن کریم می کنیم در واقع خداوند با ما سخن می گوید و چه خوب است بعد از اینکه قرائت خود را به پایان رساندیم دست های خود را به آسمان برده و دعا کنیم چرا که خداوند آنقدر مهربان است که در مقابل قرائت قرآن لطف خود را شامل می فرماید.

معمولا در آخر هر جلد قرآن کریم نیز دعای مخصوصی آورده شده که بسیار خوب است آن دعا بعد از قرائت قرآن کریم خوانده شود. این دعا بسیار جامع و کامل است و مسلما خداوند متعال به ما هنگام قرائت کلام خود توجه و عنایت خاصی خواهند داشت.

حضرت علی علیه السلام به دعا کردن در چهار وقت توصیه کرده اند که یکی از آنها هنگام تلاوت قرآن کریم است.

هنگام بارش باران

یکی از مواقع استجابت دعا زمانی است که خداوند نعمت الهی اش باران را بر زمین می فرستند. طبق احادث و روایات درهای رحمت خداوند هنگام بارش باران باز است و بهترین زمان برای استجابت دعا می باشد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند هنگام نزول باران از بهترین مواقع استجابت دعا است.

سحرگاهان

سحرگاه زمانی است که انسان های باتقوا و خدا ترس دست به دعا بر می دارند و خادوند را یاد می کنند و انسان های غافل و خطاکار در خواب غفلت به سر می برند. خداوند لطف زیادی در هنگام سحر به بنده هایش که با او به راز و نیاز می پردازند دارد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: بهترین وقتی که در آن خدای عزوجل را بخوانید (و دعا به درگاهش کنید) سحرها است و این آیه را که درباره گفتار حضرت یعقوب علیه السلام است تلاوت فرمود: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»، «گفت به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش میطلبم که او غفور و رحیم است.»

حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: خدای عزوجل از میان بندگان مومنش، آن بنده ای را دوست دارد که بسیار دعا کند پس بر شما باد به دعا از هنگام سحر تا زدن آفتاب زیرا هنگامی است که درهای آسمان در آن هنگام باز گردد و روزی ها در آن تقسیم شود و حاجت های بزرگ برآورده شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم مواردی را برای مواقع استجابت دعا برای شما عزیزان بیاوریم. این را به یاد داشته باشید که استجابت دعا مکان و زمان خاصی نمی خواهد و درهای رحمت خداوند همیشه به روی بندگانش باز است. با این حال باید لحظه هایی که دعاها در آنها به اجابت نزدیک تر هستند را غنیمت شمرده و در آن لحظات توجه بیشتری به راز و نیاز و عرض حاجت به درگاه خداوند متعال داشته باشیم.