موافقت کنگره آمریکا با کمک 700 میلیون دالری به پاکستان

  • انتشار: ۲۰ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 33139

یک روزنامه پاکستانی نوشت، کنگره ایالات متحده آمریکا، بعد از آنکه جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که پاکستان اقدامات موثری را علیه گروه های تروریستی شبکه حقانی و لشکر طیبه انجام داده است، 700 میلیون دالر به این کشور کمک می کند.

به گزارش روزنامه دان، پس از آنکه وزیر دفاع امریکا تأیید کرد، پاکستان اقدامات مشهودی علیه شبکه حقانی انجام داده، کنگره با اعطای 350 میلیون دالر به اسلام آباد موافقت کرد. قرار است 350 میلیون دالر دیگر زمانی در اختیار پاکستان قرار گیرد که وزارت دفاع امریکا به کنگره اطمینان دهد که پاکستان به عملیات علیه شبکه حقانی و لشکر طیبه ادامه می دهد.

پس از آن که دونالد ترامپ وعده سپرد تا فشار بر پاکستان را افزایش می دهد، حکومت او نخستین گام مشخص در این راستا، کمک های مالی به پاکستان را در حدود چند ماه قبل متوقف کرده بود، مقامات ارشد آمریکایی گفته بودند تا زمانیکه پاکستان علیه گروه های تروریستی مبارزه قاطعی را آغاز نکند، این کمک ها به پاکستان نخواهد رسید.

کنگره امریکا همچنان از وزارت دفاع این کشور خواسته است بر نحوه مصرف کمک‌های این کشور توسط پاکستان نظارت کند تا از آن برای حمایت از گروههای شورشی استفاده نشود. کمک مالی امریکا به پاکستان بخاطر حمایت این کشور از عملیات نظامی ایالات متحده درافغانستان صورت می گیرد.

در استراتژی جدید جنگ شانزده ساله افغانستان، پاکستان به خاطر پناه دادن به رهبران طالبان و دیگر گروه های ملیشه که نیروهای امریکایی را در خاک افغانستان هدف قرار می دهند، زیر انتقاد قرار دارد.

هرچند حکومت ترامپ از اقدامات مختلف علیه پاکستان از جمله قطع کمک ها، وضع تحریمات و حتا بیرون کردن آن به عنوان متحد بزرگ غیرعضو ناتو سخن گفته بود اما پاکستان نیز پیش از این اعلام کرده بود که قطع کمک های آمریکا تاثیری در این کشور ندارد.

پاکستان همواره گفته است که پیوندهای خود با شورشیان طالبان را قطع کرده است و در برابر گروه های افراطی هیچگونه رواداری ندارد. این کشور می گوید که پیش از این هر کاری از دستش می آمده برای امریکا در جهت با ثبات ساختن افغانستان انجام داده است.

پاکستان چندین سال با طالبان پاکستانی و افراطگرایان داخلی خود جنگیده است اما در قبال طالبان افغان و شبکه حقانی با رواداری رفتار کرده است. به طور گسترده ای این مسئله پذیرفته شده است که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کنند و حتا شفاخانه های این کشور زخمی های شورشیان طالبان را تداوی می نمایند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟