موافقت نامه راه لاجورد بین افغانستان و چند کشور دیگر امروز در ترکمنستان به امضاء می رسد

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 33275

مقامات می گویند امروز در حاشیه نشست ریکا در عشق آباد پایتخت ترکمنستان، موافقتنامه راه لاجورد میان پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه امضاء می‌شود و با این کار افغانستان به بازارهای جهانی وصل خواهد شد .

دفتر مطبوعاتی معاون دوم رئیس جمهور با انتشار بیانیه ای نوشته است، در این کنفرانس قرار داد خط لاجورد بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، گرجستان و آذربایجان با حضور معاون رییس جمهور امضا می گردد. امضای موافقتنامه راه لاجورد به عنوان یک موافقتنامه پیشرو در زمینه ترانسپورت و ترانزیت، نشان دهنده تلاش های مؤثر حکومت افغانستان در سطح همکاری های منطقه ای به شمار می رود.

با بکارگیری از راه لاجورد کالاهای بازرگانی افغانستان  با گذشتن از ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و ترکیه به دریای مدیترانه و اروپا از راه زمین خواهد رسید.

حسن سروش، رییس همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، گفته است که «موافقت‌نامه راه لاجورد یکی از مهم‌ترین موافقت‌نامه‌های منطقه‌یی است. گسترش تجارت منطقه‌یی، اتصال منطقه‌یی، رفع موانع ترانزیتی و تجارتی از تأثیرات درازمدت این راه خواهد بود.»

در کنار این هزینه‌های حمل و نقل کالاها از این راه به گونهء چشمگیری کاهش  خواهند یافت و نیز زمان رسیدن کالاهای بازرگانی به بازارهای جهانی کوتاه خواهند شد.

راه لاجورد از تورغندی و آقینه آغاز و با گذشتن از بندر ترکمن باشی و دریای خزر به آذربایجان و گرجستان می‌رسد و از آن‌جا با گذشتن از بندرهای پوتی و باتومی دریای سیاه به شهر قارص و بندر استانبول و در نهایت به اروپا می‌رسد.

گفته می‌شود که حمل ونقل کالاها در این راه بیشتر با راه آهن صورت خواهند گرفت و بکارگیری از این راه به سود تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

ششمین نشست ریکا با حضور نمایندگان کشور ها، سازمان های منطقه ی و بین المللی در سپتامبر 2015 در کابل برگزار شده بود.

انتظار می رود که اجرای موافقتنامه های کنفرانس های ریکا و همچنین امضای قرار داد خط لاجورد در نشست عشق آباد، به ایجاد شبکه منظم و منسجم ترانزیتی و ترانسپورتی در حوزه اوراسیا کمک نموده و مردم منطقه و فراتر از آن نیز از تأثیرات اقتصادی آن بهره مند گردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟