موافقت رهبران طالبان با آتش‌بس کوتاه مدت در افغانستان

  • انتشار: ۷ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 72774

منابع نزدیک به طالبان از توافق اعضای رهبری این گروه در پاکستان درباره برقراری آتش‌بس کوتاه‌ مدت برای امضای توافقنامه صلح با آمریکا خبر دادند.

به گفتۀ این منبع، تا چند روز دیگر، زمان امضای این توافقنامه مشخص شده و نمایندگان آمریکا و طالبان دربارۀ آغاز گفتگوهایبین الافغانی نیز رایزنی خواهند کرد.

«سید اکبر آغا» فرمانده پیشین گروۀ طالبان در این باره گفت: «آتش‌بس دو جزء داشت؛ یک جزء این بود که قبل از [امضای] توافق‌نامه [با امریکا] … آتش‌بس شود. و جزء دیگر این‌که آتش‌بس عمومی باشد؛ هم با افغان‌ها و هم با خارجی‌ها. فکر می‌کنم که طالبان روی جزء نخست توافق نکرده‌اند.»

از سویی دیگر، گروه بین‌المللی بحران در گزارش جدید خود، افغانستان را در میان ده کشوری قرار داده‌ که جنگ در آن در سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در بخشی از این گزارش آمده‌: «توافق آمریکا و طالبان که پیش نیازی برای صلح است، تنها راه برای توافق میان افغانان است.»

با این همه، برخی از جریان‌های سیاسی در افغانستان اعلام کردند که رایزنی برای ایجاد یک گروه واحد برای گفتگو با طالبان آغاز شده است.

«محمد کریم خلیلی» رییس شورای عالی صلح  در این رابطه گفت: آرزوی ما این است که به یک هیات جامع و واحد برسیم… یک سری تنگ نظری‌هایی وجود دارد اما قطعا از این فرصت پیش آمده برای پایان جنگ باید به نحو احسنت استفاده کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟