مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ یکشنبه/13 ثور

  • انتشار: ۱۳ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 4887
روزنامه های امروز کابل

روزنامه‌های امروز کابل بیشتر مطالب تحلیلی خود را به فراز و فرود روند صلح در کشور اختصاص داده‌اند.

روزنامه اصلاح نوشته که در زمان زمامداری حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین؛ وقت، پول و انرژی زیادی مصرف صلح با گروه طالبان شد، اما در نهایت دلایلی چون مشخص نبودن آدرس گروه طالبان، بهانه تراشی‌های این گروه و عدم صداقت پاکستان در این زمینه، باعث شد که تمام این تلاش‌ها راه به جای نبرد.

این روزنامه افزوده که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان به منظور آغاز روند گفتگوی صلح تلاشهای زیادی انجام داده که به این منظور چندین بار مقامات افغان سفرهای را به کشورهای عربستان، پاکستان و چین انجام دادند تا کشورهای یاد شده با استفاده از نفوذ شان بر گروه طالبان، با حکومت افغانستان همکاری نمایند که تاکنون نشانه‌ای در زمینه به چشم نخورده است.

اصلاح افزوده که از صلح زمانی سخن گفته می‌شود که وضعیت امنیتی کشور نسبت به سالهای گذشته بدتر شده و اکنون سر و کله‌ای گروه دیگری بنام داعش در افغانستان پیدا شده و اخیرا تحرکات منسوب به آنان در افغانستان بیشتر به چشم می‌خورد تا افراد گروه طالبان.

روزنامه ۸صبح نیز نوشته که باید این موضوع را در نظر داشت که رهبران گروه طالبان تا چه حد استقلال عمل دارند و می‌توانند به نفع صلح باشند. برخی از گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور غنی اخیرا از احتمال نقش دادن به گروه طالبان در سیاست کشور خبر داده و گفته است که دروازه گفتگو با گروه طالبان باز است و این گروه می‌تواند در چارچوب قانون اساسی در سیاست کشور نقش داشته باشد.

نویسنده این روزنامه افزوده که رهبران گروه طالبان تاکنون به تلاش‌های که در راستای مجاب کردن و علاقه‌مندسازی آنان به مذاکره و صلح صورت گرفته، روی خوش نشان نداده‌اند. اگرچه در برخی از تحلیل‌ها گفته می‌شود که رهبران گروه طالبان در پی قبضه کردن تمام قدرت در افغانستان هستند. اما رفتار گروه طالبان نشان می‌دهد که برای این گروه رسیدن به قدرت هدف اساسی نیست.

نویسند ۸صبح معتقد است، چیزی‌که می‌تواند به تسریع صلح کمک کرده و گروه طالبان را نیز راضی و متمایل به صلح کند و باعث از بین رفتن اضافه‌خواهی‌های این گروه شود، حفظ برتری نیروهای امنیتی و نظامی ‌دولت در میدان جنگ است.

روزنامه اطلاعات روز نیز با اشاره به اینکه مذاکرات صلح در قطر گرم شده، افزوده که حرف‌های از سهیم‌ساختن گروه طالبان در قدرت نیز شنیده شده‌است. هیاتی از شورای عالی صلح به قطر رفته و قرار است با نمایندگان گروه طالبان در دوحه دیدار کنند.

این روزنامه افزوده که رئیس جمهور غنی نیز اخیرا از آمادگی مشروط برای سهیم‌ساختن گروه طالبان در قدرت سخن گفته، موضوعی که در حکومت قبلی به گونه‌ای رسمی مطرح نشد. ظاهرا آقای غنی با مطرح کردن موضوع سهیم کردن گروه طالبان در قدرت می‌خواهد که آنان دست از خشونت بردارند.

نویسنده این روزنامه افزوده که صرف‌ نظر از دادن یا ندادن کرسی‌های دولتی به گروه طالبان، این یک واقعیت است که دولت افغانستان تلاش می‌‌کند با حفظ قانون اساسی، حضور نیروهای خارجی و سیاست‌های کلی دولت، از هر راه ممکن گروه طالبان را به روند مصالحه دعوت کند.

سرمقاله نویس اطلاعات روز نوشته که دادن دو و یا چند وزارت‌‌خانه به گروه طالبان، مسئله‌ا‌ی امنیت افغانستان را حل نمی‌‌کند و حکومت وحدت ملی نباید دچار این کوته‌‌نگری شود. حتی اگر این محاسبه را درست بپنداریم، با آن‌‌هم نباید از طریق باج‌‌دهی و سهیم‌ساختن آن‌ها در قدرت، روند مصالحه را به نتیجه برسانیم. دادن کرسی‌های حکومتی به طالبان، به معنای باج‌‌دهی به این گروه جانی و تروریست است.

روزنامه سخن جدید نیز نوشته در حالیکه مخالفین دولت بر طبل جنگ در کشور می‌کوبند، دولت و نهادهای مسئول حکومتی هنوز هم به روند مذاکره امیدوارند و در تلاش یافتن سرنخ ناپیدای صلح هستند.

نویسنده این روزنامه افزوده که اعزام هیاتی از جانب شورای عالی صلح برای شرکت در کنفرانسی در پایتخت قطر، تلاشی است برای اینکه شاید از این رهگذر به سرنخ صلح رسید و نمایندگان رسمی و اصلی برخی از گروه‌های مخالف دولت را به میز مذاکره حاضر کرد.

نویسنده مدعی است که اعتراضی که بر روند صلح و مذاکرات وارد است، اینکه مذاکرات صلح میان دولت کابل و مخالفان مسلح در طول سال‌های گذشته به شکل پراگنده، نامنظم و از روزنه‌های مختلف و متعدد انجام شده‌است. زیرا در گذشته نهادها و عناصر دولتی در این زمینه هماهنگی نداشته‌اند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟