مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ شنبه/۳۰ جوزا

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 6500
روزنامه های امروز کابل

شماری از روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب تحلیلی خود به موضوع ادامه یا توقف کار مجلس نمایندگان بعد از اول سرطان/تیر پرداخته و برخی دیگر از روزنامه‌ها نامه اخیر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان را بررسی کرده‌اند.

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان “بن‌بست پارلمان” نوشته که اول سرطان میعاد قانونی کار پارلمان به پایان می‌رسد، چرا که قانون اساسی کشور می‌گوید که وظیفه پارلمان در اول سرطان سال پنجم بعد از انتخابات تمام می‌شود و شهروندان هم باید تا آن زمان نمایندگان خود انتخاب کرده باشند.

نویسنده افزوده که حکومت وحدت ملی در برگزاری انتخابات در موقع آن ناکام ماند، نتوانست اصلاحات لازم را در نظام انتخاباتی به میان آورد و جدول زمانی را برای برگزاری انتخابات اعلام کند. به نظر روزنامه اختلاف بین رئیس جمهوری و رئیس اجرایی فرصت را در این مورد از بین برد.

به باور هشت صبح، وضعیت موجود در مورد ادامه یا توقف کار مجلس را جز این که “بن‌بست” بدانیم دیگر چاره‌ای نداریم. روزنامه این بن‌بست را “ناکامی بزرگی” دانسته که نه اشرف غنی رئیس جمهوری و نه عبدالله عبدالله رئیس اجرایی هیچ دلیلی برای توجیه آن ندارند.

به اعتقاد هشت صبح، رهبران حکومت وحدت ملی باید پیش از آن که به این بن‌بست ‌رسیدند، با اصلاح نظام و نهادهای انتخاباتی کشور، اعتبار حداقلی کمیسیون‌های انتخاباتی کشور را اعاده می‌کردند. حالا که این کار نشده، نویسنده تاکید کرده که از همین حالا باید به این موضوع جدی شود تا قناعت رای‌دهندگان در انتخابات بعدی به دست آید.

روزنامه افغانستان در سرمقاله خود با عنوان “ادامه کار مجلس و تصمیمات شتاب‌زده رئیس جمهوری” از رئیس جمهوری انتقاد کرده که “خود را ملزم به اطاعت از قانون نمی‌داند” و وزیران و مقام‌های بلندپایه “به سادگی قوانین را نادیده” می‌گیرند. به نوشته روزنامه، پارلمان هم “بارها قوانین را به نفع خود تفسیر کرده است”.

سردبیر روزنامه افغانستان با این مقدمه نوشته که نهادهای دولتی نه برداشت واحدی از تفسیر قانون اساسی دارند و نه اراده جدی برای اجرای قانون در جامعه. به باور نویسنده، همه تصمیمات “سلیقه‌ای و بر منبای خواست‌های فردی” اتخاذ می‌شود و معیارهای قانونی در آنها رعایت نمی‌شود.

حفیظ‌الله زکی این نتیجه‌گیری خودش را در مورد ادامه کار مجلس پس از اول سرطان هم تعمیم داده و نوشته که نه اعضای مجلس نظر واحدی در مورد ادامه کار یا مرخص کردن مجلس دارند و نه رئیس جمهوری تصمیم ثابتی در این مورد داشته است.

به نوشته روزنامه افغانستان، رئیس جمهوری ابتدا تصمیم گرفته بود که این موضوع را به دادگاه عالی ارجاع دهد، اما پس از اعتراض برخی از نمایندگان، اعلام کرده که مجلس نمایندگان کارش پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس بعدی به پایان می‌رسد چنان‌که برخی از اعضای مجلس بر پایان دوره کاری مجلس بعد از اعلام نتایج انتخابات تاکید دارند.

ماندگار با اشاره به طرح کمیسیون مستقل انتخابات در مورد اصلاح نظام انتخاباتی کشور با لحن طعنه‌آمیزی

نوشته که این کمیسیون نقش هم کوزه‌گر و هم کوزه‌فروش و هم کوزه‌خر را بازی می‌کند. به نظر روزنامه، با ارائه این طرح به ریاست جمهوری، حکومت “بازی” را راه انداخته و کسانی را مسئول اصلاح نظام انتخاباتی قرار داده که خود عامل “تقلب” بوده‌اند.

اخیراً گزارش شد که کمیسیون مستقل انتخابات یک طرح ۵۰ صفحه‌ای را برای اصلاح نظام انتخاباتی به رئیس جمهوری کشور ارائه کرده که در آن تهیه فهرست رای‌دهندگان، بالا بردن ظرفیت کاری این کمیسیون، استخدام کارمندان دایمی، تامین امنیت سراسری، توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی، انجام سرشماری جمعیت و اصلاح قوانین انتخاباتی پیشنهاد شده است.

روزنامه ماندگار افزوده که مسئولان کمیسیون انتخابات این طرح را در حالی ارائه کرده که حامیان بین‌المللی افغانستان کمک‌های خود به این کمیسیون را مشروط به انجام اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور کرده‌اند. به باور روزنامه، اگر اصلاح نظام انتخاباتی همین است که این کمیسیون ارائه کرده، تنها باید “خواب انتخابات شفاف” را دید.

ماندگار با این مقدمه نوشته “تا زمانی که اصلاحات در نهادهای انتخاباتی به عنوانِ یک موضوع، جدی گرفته نشود و مردم نبینند که این نهادها به‌راستی اصلاح شده‌اند، کسی به پای صندوق‌های رای نمی‌رود. انتظار می‌رود که طرف دیگرِ توافق‌نامۀ سیاسی در خصوص اصلاح نهادهای انتخاباتی، کوشش‌های بیشتری از خود نشان دهد و باید اصلاحاتِ انتخاباتی به عنوان یک خط سرخ در کشور مطرح گردد. در غیر آن، دموکراسی و انتخابات و تعیینِ سرنوشت و دست یافتن به عدالت اجتماعی در این کشور خواب و خیال خواهد بود.”

شهریار فرهمند در روزنامه اطلاعات روز با اشاره به نامه اخیر جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی در افغانستان نوشته که دولت این کشور موظف است ک این موضوع را جدی بگیرد. نویسنده تاکید کرده که وزیر جدید آموزش و پرورش هم باید جزئیات آن را به مردم توضیح دهد.

اخیرا آقای ساپکو در نامه‌ای به سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا نوشت که در سال‌های گذشته صدها میلیون دلار به بخش آموزش و پرورش افغانستان کمک شده که احتمال حیف و میل شدن بخشی از آن وجود دارد، چرا که مسئولان آمارهای “خیالی” از تعداد مدارسی که اصلا وجود نداشته ارائه کرده و مصرف پول آن را هم حساب داده‌اند. فاروق وردک وزیر پیشین آموزش و پرورش افغانستان این گزارش را تکذیب کرده است.

فرهمند افزوده که حنیف بلخی وزیر فعلی معارف افغانستان باید اطلاعاتی را در این مورد در دست دارد برای اطلاع مردم، در اختیار همه قرار دهد. به نظر نویسنده، حکومت و نهادهای قضایی هم باید تحقیقات جدی را در این مورد آغاز کند تا صحت و سقم ادعاها در این خصوص مشخص شود.

نویسنده طالاعات روز در ادامه هشدار داده که اگر دولت افغانستان در این مورد مانند موارد بسیار دیگر با سکوت از کنار آن بگذرد، حامیان طرح‌های بزرگ ملی مانند آموزش و پرورش دیگر کمک نخواهند کرد و این طرح‌ها آسیب خواهد دید و در آن صورت حکومت با جیب خالی توانایی مدیریت بخش آموزش و پرورش کشور را نخواهد داشت.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟