مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ چهارشنبه/۳۰ ثور

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5595
روزنامه های امروز کابل

انفجار انتحاری در پارکینگ وزارت عدلیه و امضای تفاهمنامه ریاست امنیت ملی با سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان سرخط مطالب تحلیلی روزنامه های ۳۰ ثور کابل است.

انفجار در وزارت عدلیه

روزنامه ۸ صبح می‌نویسد که “طالبان حالا کارمندان غیرنظامی دولت را هدف قرار می‌دهند و کشتار کارمندان وزارت عدلیه مصداق این ادعا است.”

۸‌صبح نوشته که از حمله دیروز معلوم شد که برای طالبان، سربازان ناتو و کارمندان غیرنظامی نهاد‌های دولتی افغانستان به یک اندازه هدف است.

۸‌صبح افزوده که حالا سوال این است که سران حکومت وحدت ملی و در مجموع طبقه سیاسی افغانستان با چه کسانی می‌خواهند گفت‌وگو و صلح کنند.

روزنامه آرمان ملی نیز می‌نویسد که حمله هراس افگنان در مرکز شهر و در نزدیک قصر ریاست جمهوری نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی و کشفی در کارشان ناتوان هستند و این نهادها آن گونه که لازم است نمی‌توانند امنیت مردم و شهرها را تأمین کنند.

نویسنده سرمقاله روزنامه آرمان ملی به این باور است که “اگر سیاست و پالیسی دولت افغانستان در برابر مخالفان مسلح تغییر نکند و امتیاز دادن ها به تروریستان کار اصلی حکومت باشد، بعید نیست که آنها دست به حملات بیشتر بزنند و به نهادهای دیگر دولتی به همین شیوه وارد شوند و جان های زیادی را بگیرند.”

روزنامه ماندگار نیز به افزایش ناامنی‌های اخیر در افغانستان اشاره کرده و از عدم برخورد جدی حکومت در برابر این رویدادها انتقاد کرده است.

ماندگار، مقامات و بزرگان دولت را خطاب قرار داده و تاکید کرده که تامین امنیت بزرگترین وظیفه آنهاست.

تفاهمنامه اطلاعاتی افغانستان و پاکستان

روزنامه چراغ می‌نویسد “حمایت از پاکستان در اوضاع کنونی، دشمنی با مردم است زیرا تجربه نشان داده که پاکستان همسایه خوبی برای افغانستان نیست.”

نویسنده سرمقاله روزنامه چراغ، از پاکستان به عنوان “دشمن قسم خورده مردم افغانستان” یاد کرده و نوشته که این کشور هرگز به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام نگذاشته است.

چراغ افزوده که امضای تفاهمنامه میان ریاست امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان “لکه ننگی” برای حکومت وحدت ملی است.

روزنامه دولتی انیس اما می‌نویسد که تروریسم یک تهدید برای تمام منطقه است و بنابراین کشورهای منطقه باید برای مبارزه با این چالش با یکدیگر همکاری های امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند.

انیس نوشته که این همکاری ها باید در پرتو منافع ملی و احترام متقابل صورت گیرد.

انیس افزوده که پاکستان نیز باید با با تعهد و صداقت این تفاهمنامه را عملی کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟