مهاجرت کاری برای معلمان چه شرایطی دارد؟!

  • انتشار: ۱۷ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98403

یکی از مشاغل حساس و پر استرس دنیا شغل معملی است، فرقی نمی کند در کجای دنیا باشید، معلمان در سراسر دنیا دغدغه ی تربیت، آموزش و پرورش انسان ها را دارند.

بعضی از کشورهای پیشرفته دنیا حساسیت این شغل را درک می کنند و از جایگاه ارزشمند آن و نقش معلمی آگاهی کافی دارند و دین خود را نسبت به این قشر زحمت کش به خوبی ادا می کنند.

قشری از جامعه که تربیت و تعلیم و یک جامعه ی سالم در دست آنها است.

در این مقاله به شرایط مهاجرت کاری برای معلمان پرداخت شده و همچنین نام بهترین کشورها برای مهاجرات معلمین و شرایط پذیرش آنها آمده است.

مهاجرت کاری معلمان
مهاجرت کاری معلمان

شرایط پذیرش معلمان در خارج از کشور

شرایط مهاجرت کاری برای معلمان آنقدرها هم که فکر می کنیم راحت نیست و مانند خیلی کارهای دیگر، سختی های خود را دارد.

شما باید در ابتدا از طریق روش تحصیلی به کشوری که مد نظرتان است ورود پیدا کنید و بعد به دنبال کار در آن کشور باشید.

برای تحصیل هم باید دارای شرایط خاصی از جمله، سن، میزان سرمایه و برخورداری از سطحی از زبان آن کشور باشید.

مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور شیوه نامه ای برای اشتغال فرهنگیانی که تمایل دارند در خارج از کشور مشغول به حرفه معلمی باشند طرح کرده است.

معلمانی که تمایل به تدریس در مدارس جمهوری اسلامی در خارج از کشور با حقوق ریالی را دارند، امکاناتی برای حضورشان در کشور مورد نظر ارائه شده است.

به طور صرف، درخواست کسانی که ویزا و مجوز اقامتی در خارج از کشور را دارند و تعهد می کنند که در زمان تعیین شده با مدرسه در دوره تحصیلی مورد نیاز آموزشگاه همکاری کنند در اولویت قرار دارد.

صلاحیت فرد متقاضی در ابعاد مختلف توسط نمایندگی سیاسی مورد تایید قرار می گیرد و با برخی تقاضاها مخالف می شود.

از جمله افرادی که پذیرش آنها تایید نمی شود، فرهنگیانی هستند که با گرفتن مرخصی بدون حقوق از منطقه خدمتی خود در داخل کشور به منظور ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و در حال حاضر در کشور محل اقامت دانشجو محسوب می شود.

مهاجرت کاری معلمان
مهاجرت کاری معلمان

همچنین تقاضای پذیرش کسانی که سال تحصیلی جاری در مدرسه مشغول به خدمت بوده اند اما عملکرد آنها مورد تایید مدیر و اولیاء مدرسه نیست نیز رد می شود.

کسانی که در این مرحله پذیرش شوند حقوق و مزایا بر اساس ریال پرداخت می شود.

با توجه به این که مدارس ایرانی خارج از کشور به معلمان ابتدایی بیشتر نیاز دارد، اولویت با این دسته از فرهنگیان عزیز می باشد.

همچنین با توجه به این در به کار گرفتن نیروها محدودیت های مالی وجود دارد، آن دسته فرهنگیان مقیمی که واجد شرایط باشند در اولویت قرار دارند.

تقاضای کسانی که مدرسه مورد نظرشان به رشته تحصیلی آنها نیازی ندارد رد می شود.

شیوه انتخاب معلم

انتخاب معلمان در خارج از کشور معمولاً به این صورت است که هر دو تا پنج سال یک آزمون بر طبق استانداردهای مشخص برگزار می شود و تعدادی از فرهنگیان در این آزمون شرکت می کنند.

سه برابر آنچه که در مدارس مورد نیاز هستند در مصاحبه ها دعوت می شوند و در طی مصاحبه از میان افراد دعوت شده یک سوم شان برای اعزام به خارج از کشور انتخاب می شوند.

شرایط عمومی پذیرش

  • سابقه خدمت فرهنگیان حداقل ۱۴ سال و حداکثر ۲۶ سال می باشد.
  • حداقل مدرکی که برای این منظور نیاز است مقطع کارشناسی یا همان لیسانس می باشد. ( برای امور دفتری تحصیلات فوق دیپلم مانعی ندارد )
  • سلامت کامل جسمی و روانی فرهنگی ( البته در این خصوص تبصره ای برای جانبازان نقص عضو، در صورتی که نقص عضوشان مانع از انجام وظیفه نشود وجود دارد )
  • متقاضیان تدریس در خارج از کشور نباید بیشتر از ۳ فرزند کمتر از ۱۸ سال داشته باشند. ( زوج فرهنگی در زمانی که اعزام می شوند و همچنین در طول مدت ماموریت شان در کشور مورد نظر نباید فرزند زیر سه سال داشته باشند، در غیر این صورت زوجه باید از مرخصی بدون حقوق استفاده کند )
  • فرد متقاضی نباید ماموریت ثابت بیشتر از ۶ ماه در کشورهای خارجی را داشته باشد.
  • توانایی استفاده از کامپیوتر در حد استفاده از شبکه های اینترنتی و پست الکترونیک.
  • آشنایی با یک زبان خارجی از جمله عربی، انگلیسی، فرانسه یا آلمانی در حد خواندن و یا درک مطلب و همچنین مکالمات ضروری داشته باشد.
مهاجرت کاری معلمان
مهاجرت کاری معلمان

اگر متقاضیان زوج هستند، در صورتی که یکی از آنها نتواند در آزمون شرکت کند، عضو دیگر می تواند این کار را انجام دهد.

در صورتی که فرد شرکت کننده در آزمون قبول شود همسر او نیز می تواند او را همراهی کند ولی در طول دوران ماموریت همسرش، از مرخصی بدون حقوق استفاده کند.

بهترین کشورها برای مهاجرت معلمان

کشورهای سوییس، لوکزامبورگ، کانادا، آلمان، هلند استرالیا، ایالات متحده، ایرلند، دانمارک و اتریش از جمله کشورهایی هستند که فرهنگیان عزیز می توانند به آنها مهاجرت کنید.

اکثر این کشورها که از نظام های آموزشی قدرتمندی برخوردار هستند.

این کشورها معتقدند که هر چه در راه آموزش صرف کنند به زودی و در آینده ای نه چندان دور در قالب های متفاوت درآمدزا به صورت چرخه ای به اقتصاد آنها برخواهد گشت.

آنها معلمان خود را به طوری ساپورت می کنند که بدون هیچ دغدغه ای برای تامین مخارج، ذهن خود را صرف تربیت و پرورش کودکان کنند.

آنها حقوقی درخور به معلمان و فرهنگیان پرداخت می کنند و زحمات آنها را ارج می نهند.

در این کشورها برای حقوق معلمان به صورت ماهانه، مبالغ زیادی در نظر گرفته می شود.

مثلاً در کشورهای ایرلند، دانمارک و اتریش میانگین حقوق سالانه یک معلم به ۵۰ هزار یورو می رسد.

حقوق پایه معلمان در این کشورها از ۳۰ هزار یورو شروع می شود و تا ۴۸ هزار افزایش حقوق دارند.

در کشور کانادا معلمان سالانه صد هزار دلار کانادایی حقوق می گیرند.

در کشور زیبای سوییس که لقب ثروتمندترین و مرفه ترین کشور دنیا را دارد معلمان در سال ۱۱۰ فرانک بابت حقوق خود دریافت می کنند.

در کشور لوکزامبورگ یک معلم با تجربه در مقطع متوسطه سالانه ۹۰ هزار یورو حقوق دارد که البته این مبلغ تحت تاثیر  عوامل مختلف قابل افزایش و کاهش می باشد.