منشاء بحران فعلی در افغانستان حادثه شش جدی سال 1358 است

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 16493

در نشست پژوهشی که امروز(دوشنبه) در مرکز فرهنگی تبیان برگزار شده بود، حجت السلام حسینی مزاری رئیس این بنیاد گفت: اصولا و اساسا تحول شش جدی سال 1358 و همچنان حمایت غربی ها باعث بوجود آمدن بحران ریشه ای در افغانستان شد که این بحران تاکنون ادامه دارد.

در این نشست که با نام (افغانستان و تجاوز 6 جدی؛ زمینه و پیامدها) برگزار شده بود آقای حسینی مزاری وقایع ورود نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق و همچنان پیامدهای بعد از آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

مزاری گفت که یکی از مهمترین پیامدهای شش جدی سال 1358 تک قطبی شدن جهان بود که این واقعه باعث بدتر شدن وضعیت افغانستان شد، تک قطبی شدن جهان دلیلی شد تا کشورهای غربی خصوصا امریکا با بهانه های مختلف وارد افغانستان شود.

وی می گوید؛ عوامل مختلفی باعث شد تا بعد از پیروزی 8 ثور، این موفقیت و پیروزی درست مدیریت نشود که یکی از این عوامل عدم تجربه سران جهادی بود که نتوانستند جهاد مردم افغانستان را درست مدیریت کند، دلیل دوم را می توان ضعیف بودن ایمان بعضی از مجاهدین قلمداد کرد، که جهاد مردم افغانستان به بیراهه رفت و سومین دلیل مجاهدینی بودند که بصورت نمادین در جبهه های جنگ حضور داشتند، اینان برای اسلام نه بلکه هدفشان منافع شخصی بود.

مزاری اضافه کرد؛ کمک های دولت امریکا به مردم افغانستان و همچنان مجاهدین خروج و شکست ارتش شوروی سابق از افغانستان نبود، بلکه آنان در پی پیروزی بر رقیب خود بودند تا بتوانند در صحنه جهان بیشتر یکه تازی کنند.

ششم جدی سال ۱۳۵۸ و پیامدهای ناشی از این روز در خاطره بسیاری افغان‌ها باقی مانده است. در این روز قشون سرخ شوروی وارد افغانستان شد. پیامد ناشی از آن، تلفات بی‌شمار افغان‌ها، آوارگی میلیون‌ها تن و ویرانی گسترده بود.

با ورود قشون سرخ به افغانستان، گروه‌های بنیادگرای اسلامی از سراسر جهان برای جهاد به افغانستان کمر بستند. آگاهان به این باورند که جهادی‌ها و تندروان عرب زیرنام جهاد به افغانستان آمدند و جنگی را آغاز کردند که تاهنوز هم ادامه دارد.

جنگ مسلحانه گروه‌های مجاهدین با حمایت ایالات متحده امریکا، عربستان و پاکستان همراه شد. صدها مدرسه دینی در پاکستان فعال شدند و برای جنگ علیه حکومت کمونیستی و نیروهای شوروی در افغانستان، نیروهای تازه نفس تربیه می‌کردند. هرچند شوروی در افغانستان شکست خورد؛ اما میراث بنیادگرایی هنوز در افغانستان باقیست و گروه طالبان یکی از این میراث‌ها است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟