مناسبت های ملی افغانستان

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85052

افغانستان به عنوان یک کشور اسلامی واقع در قلب آسیا با تاریخچه کهن خویش رویداد های خوشایند و ناخوشایند زیادی را تجربه کرده که البته سهم وقایع تلخ بیش از رویدادهای شیرین آن بوده است. مردم مسلمان و مظلوم افغانستان در کل دو نوع رویداد ملی را هر ساله تجلیل می کنند: رویدادهایی که ریشه در دین مقدس اسلام دارد و بنا بر نوع حکومت که جمهوری اسلامی می باشد در تقویم ملی افغانستان به عنوان رویداد ملی ثبت شده است و نوع دوم رویدادهایی هستند که افغانستان در کوران حوادث تاریخی آنها را پشت سر گذاشته و امروز در لیست رویدادهای ملی در تقویم افغانستان قرار گرفته است. در ابتدا نگاهی به رویدادهای ملی افغانستان که در طول تاریخ اتفاق افتاده می اندازیم و در ادامه به رویدادهای دینی ملی می پردازیم.

۲۸ اسد سالروز استرداد استقلال افغانستان

افغانستان در سال ۱۹۱۹ میلادی و در زمان پادشاهی امان الله خان غازی توانست استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد: امان الله خان درست در زمانی در افغانستان به تخت پادشاهی نشست که بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله امپراتوری عثمانی(ترکیه امروزی) تحولات سیاسی و ایدئولوژیکی را تجربه کرده بودند و در یک تغییر عمده از حکومت مطلق به سمت یک حکومت مشروطه در حرکت بودند.

مناسبت های ملی افغانستان
مناسبت های ملی افغانستان

امان الله خان به عنوان یک پادشاه آزادی خواه و مشروطه طلب توانست در جنگ سوم افغانستان- انگلیس به پیروزی رسید و در ۱۸ آگوست ۱۹۱۹ میلادی استقلال افغانستان را اعلام کرد. این روز که معادل ۲۸ اسد در تاریخ افغانستان است به عنوان روز ملی استرداد استقلال افغانستان همه ساله توسط شهروندان افغان جشن گرفته می شود.

شش جدی، سالروز حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان

ارتش سرخ تا به دندان مسلح اتحاد جماهیر شوروی سابق در ششم جدی سال ۱۳۵۸ هجری شمسی به افغانستان حمله کرد و در هر شهر و روستایی که با مقاومت مردم روبرو می شد چنان کشتاری راه می انداخت که در زمان خود بی سابقه بود. این حمله تمام زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی افغانستان را ویران کرد. شوروی سابق برای حمایت از حکومت دموکراتیک خلق با بیش از صد هزار نیروی نظامی افغانستان را اشغال کرد.

۲۶ دلو، سالروز خروج شوروی سابق از افغانستان

همان طور که گفته شد ارتش سرخ شوروی پس از نه سال حضور و جنگ خانمان سوز در افغانستان سرانجام در بیست و ششم دلو سال ۱۳۶۷ هجری خورشیدی خاک افغانستان را ترک کردند. با خروج شوروی سابق از افغانستان، صلح دائمی و حکومت سیاسی مقتدر در افغانستان هرگز شکل نگرفت و گروه های مجاهدین که از امکانات مالی و تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا از طریق پاکستان برخوردار بودند بر سر تقسیم قدرت با یکدیگر کنار نیامدند و افغانستان درگیر یک جنگ داخلی ویران کننده شد.

۸ ثور پیروزی مجاهدین بر ارتش سرخ شوروی

با خروج شوروی سابق از افغانستان پس از نه سال اشغال و جنگ خانمان سوز در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی تصور این بود که حکومت کمونیستی نیز در اسرع وقت در افغانستان سقوط کند اما این طور نشد و رژیم کمونیستی دکتر نجیب الله تا ثور سال ۱۳۷۱ مقاومت کرد. حکومت دکتر نجیب سرانجام در سال ۱۳۷۱ سقوط کرد و مجاهدین در ۸ ثور ۱۳۷۱ پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان را جشن گرفتند. دولت انتقالی مجاهدین که در پیشاور پاکستان تشکیل شده بود به رهبری صبغت الله مجددی وارد کابل شد اما خیلی زود جنگ های داخلی آغاز گردید و بحران تازه ای در افغانستان رقم خورد.

کودتای ننگین ۷ ثور ۱۳۵۷

در ۷ ثور سال ۱۳۵۷ هجری شمسی کودتای نظامی علیه دولت محمد داوود خان آغاز شد. تیرگی رابطه محمد داوود خان با اتحاد جماهیر شوروی و اختلاف وی با حزب کمونیستی دموکراتیک خلق از عوامل این کودتا بود. این کودتا سرانجام به پیروزی رسید و حفیظ الله امین سقوط خاندان سلطنتی داوود خان را اعلام کرد. در این کودتا نزدیک به ۳۰ تن از اعضای خانواده محمد داوود خان و بیش از ۲۰۰۰ نفر از محافظین و طرفداران پادشاه توسط کودتا چیان کشته شدند.

امارت اسلامی طالبان

گروه متحجر طالبان که در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی از ولایت قندهار ظهور کردند سرانجام پس از دو سال یعنی در ۶ میزان سال ۱۳۷۵ هجری شمسی پرچم سفید امارت اسلامی خود را بر بام ارگ در کابل برافراشتند. شامگاه همین روز مجاهدین کابل را ترک کردند و طالبان بر تمامی بخش های کابل حاکم شدند. طالبان دکتر نجیب الله رئیس جمهور وقت افغانستان و برادرش را در چارراه آریانا به طرز فجیعی به دار آویختند.

نابودی رژیم طالبان

امارت اسلامی طالبان پس از نزدیک شش سال با حمله ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی مصادف با ۱۳۸۰ هجری شمسی به افغانستان و همکاری نیروهای ائتلاف شمال سقوط کرد. در تار ۱۶/۷/۱۳۸۰ هجری شمسی حملات سنگین موشکی و هوایی امریکا و بریتانیا به افغانستان آغاز شد و تنها چند روز بعد یعنی در تاریخ ۲۳/۸/۱۳۸۰ هجری شمسی کابل از چنگال طالبان آزاد شد. علت حمله امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی نابودی القاعده به رهبری اسامه بن لادن که به طراحی حمله یازده سپتامبر به برج های تجاری متهم بود صورت گرفت.

مناسبت های ملی افغانستان
مناسبت های ملی افغانستان

کنفرانس بن، آغاز نظام جدید سیاسی در افغانستان

با سقوط رژیم طالبان، یک بار دیگر آقای استاد ربانی وارد کابل شد اما در تاریخ ۶/۹/۱۳۸۰ کنفرانس بن در آلمان به مدت چهارده روز توسط سازمان ملل برگزار شد و براساس توافق نامه ای که امضا گردید دولت موقت در افغانستان تشکیل و حامد کرزی در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۸۰ به عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شد.  

رویدادهای دینی ملی افغانستان

علاوه بر مناسبت های ملی-تاریخی مردم افغانستان هر ساله رویدادهای دینی که رنگ ملی نیز به خود گرفته را تجلیل کرده گرامی می دارند: ماه مبارک رمضان که ماه روزه گرفتن است، ماه محرم که سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا ست، اعیاد دینی شامل عید سعید فطر و عید قربان و روز عرفه از جمله مناسبت های ملی در افغانستان است که ریشه در دین اسلام که دین اکثریت جمعیت افغانستان می باشد، دارد.

نوروز

در کنار رویدادهای ملی-تاریخی و دینی-ملی مردم افغانستان هر ساله یک رویداد طبیعی به نام نوروز را نیز جشن می گیرند. اول حمل هر سال که آغاز یک سال خورشیدی نو در افغانستان است نوروز نامیده می شود و مردم در سراسر افغانستان به استقبال بهار و سال نو می روند.