ملك سلمان پشت به پشت اشرف غني در انتخابات پیشرو و تقابل با مذاكرات صلح آمريكا و طالبان

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتدیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 69451

مقابله طالبان با تفکر وهابیت و داعش و ابتکار عمل قطر در میزبانی مذاکرات بین آمریکا و طالبان، موجب تازه تر شدن زخم کهنه ی اختلافات سعودیها با قطر بر سر مردم مظلوم افغانستان شد تا در فصل جدید روابط خود با منافع غنی در لغو مذاکرات و برگزاری انتخابات افغانستان یکجا شود.

از این رو‌ ملک سلمان تصمیم دارد تا مذاکرات صلح را به هر نحوی لغو نماید و از اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری به صورت سری حمایت به عمل اورد؛ مسئله مهم این موضوع سفر اخیر آقای غنی به جدة عربستان است، در هنگام کمپین های تبلیغاتی، درحالی که تنها حدود یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، غنی در سفری از پیش اعلام نشده، وارد عربستان شده و مورد استقبال مقامات سعودی قرار گرفت.

اقای غنی در این سفر با پادشاه و ولیعهد دیدارکرد. این ملاقاتها با دو هدف انجام شده است: 1) درخواست غنی از حکومت سعودی برای مداخله در موضوع مذاکرات صلح و جلوگیری از امضای تفاهم نامه مذکور با استفاده از دالرهای نفتی و نفوذ خود بر پمپئو و ترامپ و 2) کمک به خودِ (غنی) برای پیروزی در انتخابات.

در واقع دولت آقای غنی از چندی قبل به توسعه روابط با عربستان تمرکز دارد تا از نفوذ و تاثیرگذاری این بازیگر منطقه‌ای در موضوعات مختلف از جمله پروسه صلح، فشار بر پاکستان، مهار طالبان، تعدیل رویکرد امریکا، بازگشایی بازار ریاض بر روی کالاهای افغانستان و سرمایه گذاری این کشور در افغانستان استفاده و استفاده لازم را به عمل آورد.

حدود دو ماه پیش نیز اشرف غنی در تماس تیلفونی با محمد بن سلمان کوشش کرد تا نظر ریاض را نسبت به تحولات کنونی در افغانستان و گفتگوهای صلح با طالبان جلب کند و از همان زمان مقدمات سفر اخیر رئیس جمهور افغانستان به عربستان پایه گذاری شد.

هر چند در روز دوم سفر، همایون قیومی وزیر مالیه افغانستان و بندر الحجار رئیس بانک توسعه اسلامی در حضور اشرف غنی یادداشت تفاهم همکاری در عرصه سرمایه گذاری را امضا کردند، ولی این سفر با هدفی فراتر از این توافقات مالی و سرمایه گذاری صورت گرفت و نتیجه آن مداخله مستقیم ملک سلمان در موضوع مذاکرات امریکا با طالبان و در نهایت توافق با پمپئو برای جلوگیری از ادامه مذاکرات بود که منجر به برکناری جان بولتون و تعلیق مذاکرات شد.

به همین ترتیب اشرف غنی موفق شد، به گونه های هوشمندانه از ظرفیت ریاض در برابر دوحه، دوستی خاندان سعودی با ترامپ و تاثیر این کشور بر گروه بنیادگرای طالبان یا لااقل بر بخشی از رهبران این گروه برای خرید زمان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مقدمه چینی برای پیروزی در انتخابات مذکور و از همه مهمتر وعده دریافت پول از خاندان سعودی در صورت کاهش احتمالی بودجه مالی ایالات متحده در آینده نزدیک برای پرداخت حقوق نیروهای امنیتی و اداره کشور در کوتاه مدت نهایت استفاده را ببرد.

البته شاید بخشی از این اقدام به نفع ملت مظلوم افغانستان باشد و آن تضعیف موقعیت طالبان و نجات افغانستان از حاکمیت طالبان باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟