ملا هبة الله آخندزاده، رهبر جدید طالبان کیست؟

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 13226

گروه طالبان بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور در یک حمله هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی، ملا هبة الله آخندزاده را به عنوان جانشین او تعیین کرده است. اما هبة الله آخندزاده کیست و چه نقشی در گروه طالبان داشته است؟

در مورد پیشینه رهبر جدید گروه طالبان معلومات زیادی در دست نیست، اما مسلم است که او در صحنه جنگ نقشی نداشته است. هرچند او معاون اول ملا اختر محمد منصور بوده است، اما در رسانه‌ها از او حرفی در میان نبود.

ملا هبة الله آخندزاده از قوم نورزی از قندهار است. ملا منصور و ملا عمر، دو رهبر پیشین طالبان نیز از قندهار بودند.

این که آخندزاده به عنوان معاون اول ملا منصور تعیین شده بود نشان دهنده این است که فرد مورد اعتماد نزدیک او بوده و در آن زمان مخالفتی هم علیه تعیین او به حیث معاون وجود نداشت.

هنوز گروه طالبان در مورد رهبر جدید خود معلومات زیاد نداده است. اما تحلیلگران می‌گویند تفاوت او با رهبران پیشین طالبان این است که در صحنه جنگی حضور نداشته است.

ملا محمد عمر، موسس گروه طالبان و ملا منصور، رهبر قبلی این گروه در زمان جنگ علیه نیروهای قشون سرخ اتحاد شوروی سابق شهرت یافته بودند. رحیم الله یوسفزی، تحلیلگر برجسته پاکستانی به فرانس پرس گفت که در زمان اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی سابق میان سال‌های 1979 تا 1989 میلادی، هیبت الله آخندزاده در پاکستان به سر می‌برد.

آخندزاده را شیخ الحدیث گفته اند، یعنی کسی که در مدارس دینی تدریس می‌کند. گفته شده است که او در بخش قضایی طالبان کار کرده است. در کمیسیون قضایی طالبان افراد زیادی کار می‌کردند و آخندزاده احتمالاً یکی از آن‌ها بوده است. تخمین زده می‌شود که آخندزاده در دهه 40 و یا اوایل دهه 50 سالگی خود قرار دارد.

تصمیم ماهرانه؟

برخی تحلیلگران می‌گویند که طالبان با تعیین آخندزاده به حیث رهبر جدید، خواسته اند که صفوف داخلی خود را مستحکم کنند. امیر رنا، تحلیلگر مسایل سیاسی در پاکستان به فرانس پرس گفت: “آخندزاده به هدف جلوگیری از اختلاف‌های بیشتر انتخاب شده است.”

گروه طالبان کشته شدن رهبر خود ملا اختر محمد منصور را تایید کرده و از تعیین ملا هیبت الله آخندزاده به عنوان جانشین او خبر داده است. ملا منصور روز شنبه در یک حمله هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟