کشف مقبره مردی عجیب به نام «تجت» در مصر + تصاویر

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 59420

باستان شناسان موفق به کشف مقبره باستانی عجیبی در مصر شدند که به نظر می رسد متعلق به فردی به نام تجت (Tjt) بوده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از سایت پژوهشی لایو ساینس “live science”، باستان شناسان در کشور مصر موفق به کشف مقبره ای باستانی شدند که از نظر آنها متعلق به مردی بوده که تجت نام داشته است.

این مقبره در نزدیکی آسوان و در راستای رود نیل قرار دارد. متون هیروگلیف که بر روی قطعات تابوت چوبی این جسد هک شده نشان می دهد که این گور در بر گیرنده جسد مردی مرموز به نام تجت بوده است.

هر چند بطور اختصاصی مقبره متعلق به تجت بوده است، اما در داخل این گور اجساد دیگری نیز یافت می شوند که از جمله آنها می توان به وجود چندین مومیایی اشاره کرد که تعدادی از آنها کودک بوده اند.

در این میان دو مومیایی بر روی یکدیگر سوار هستند که نشان می دهد به احتمال زیاد مادر و فرزند بوده اند. احتمال می رود این مقبره در فاصله زمانی قرن ششم پیش از میلاد و چهارم پس از میلاد ساخته شده باشد.

مقبره ای با تجهیزات مورد نیاز برای مومیایی

در داخل مقبره همچنین اقلام مختلف صنایع دستی یافت شده که از آن جمله می توان به گلدان ها و کوزه های بلند دسته دارد تزیین شده اشاره کرد. در کنار مومیایی ها ظروفی وجود داشت که در میان آنها غذا جای گرفته بود.

باستان شناسان در این گور همچنین تکه هایی از یک ماسک با روکش طلایی رنگ یافتند و نیز مجسمه ای از پرنده معروف به پرنده با. سر پرنده با در واقع نمایانگر روح فرد متوفی بود. مجسمه پرنده با را در بسیاری از مقابر می توان یافت. با همواره به شکل یک پرنده با سر انسان ترسیم شده است و نمایانگر روحی است که با جسد انسان باقی می ماند.

همچنین بقایای موادی کشف شده که برای آماده سازی مومیایی از آن استفاده می شود که در این خصوص می توان به ظروف حاوی بیتومین یا آسفالت اشاره کرد که برای حفظ جسد از این مواد استفاده می شد. همچینن جعبه های مخصوصی که از ملزومات مومیایی بود.

در متنی که به نام صاحب جسد پرداخته شد اشاره ای به نام تاپی صورت گرفته بود که رب النوع رود نیل به حساب می آمد. در اسطوره های مصری تاپی خدای سیلاب های سالانه نیل بود. سیلاب هایی که باعث تجمع خاک حاصلخیز در اطراف رود می شد و به مصریان کمک می کرد تا محصولات ممتازی را کشت و برداشت کنند.

این رب النوع بشدت در میان مصریان باستان مورد ستایش بوده و او را گاهی خدای ماهی ها، پرندگان و جلگه ها می پنداشتند. تاپی در قالب یک شمایل دو جنسی با شکم و سینه های بزرگ ترسیم می شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟