مقام هندی: به تامین منابع مالی بخشی از هزینه پروژه تاپی پایبند هستیم

  • انتشار: ۶ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37425

بعد از افتتاح خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و سپس هند، ام جی اکبر وزیر مشاور در امور خارجه هند می گوید که این کشور در تامین بخشی از هزینه 10 میلیاردی این پروژه پایبند هستیم.

به گزارش سایت خبری گریتر کشمیر، این خط لوله انتقال گاز که بین چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند اجرایی می شود از محل این طرح ، سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در طول یک مسیر 1800 کیلومتری از گالکینیش ترکمنستان به فضیلکا واقع در شمال هند و در نزدیکی مرز پاکستان منتقل خواهد کرد.

ام جی اکبر وزیر مشاور در امور خارجه هند در این مراسم گفت: هند متعهد به حمایت از این پروژه است.

وی گفت: هند به تعهدات مالی خود در تأمین بخشی از 10 میلیارد دالر برای پروژه بین المللی خط لوله تاپی که به حل مشکل کمبود انرژی در آسیای جنوبی کمک می کند، پایبند است.

وی همچنین از نگرانی های خود درباره امنیت این خط لوله و ثبات عرضه گاز سخن گفت.

هند سومین مصرف کننده بزرگ انرژی و چهارمین واردکننده بزرگ گاز مایع طبیعی در جهان است. ترکمنستان چهارمین منابع بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، این کشور احداث سهم خود از خط لوله تاپی را در دسامبر 2015 آغاز کرد. خط لوله تاپی توانایی جابه جایی روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز را برای مدت 30 سال خواهد داشت، قرار است این پروژه امسال به مرحله بهره برداری برسد.

به دلیل عبور این خط لوله از افغانستان، سالانه 500 میلیون دالر حق ترانزیت به افغانستان پرداخت می شود، و تا یک میلیارد و 500 هزار متر مکعب گاز نیز برای مصارف داخلی به افغانستان داده می شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟