مقام سابق سیا: نباید اجازه دهیم جوان کم تجربه سعودی ترتیبات منطقه ای را متلاشی کند

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25537

رئیس سابق سیا و ریاست اسبق امنیت ملی آمریکا مایکل هایدن در مصاحبه اخیرش با گاردین گفت: اخراج سران اخوان المسلمین و حماس از قطر استراتژی اشتباه و ناکارآمدی است. عربستان سعودی با ژست مقابله با تروریسم در صدد حل اختلافات داخلی شورای همکاری خلیج و به زانو در آوردن قطر است.

 

مایکل هایدن که در زمان جورج بوش مشغول به کار بوده است در کمپین انتخاباتی اخیر آمریکا از دونالد ترامپ انتقاد کرده بود.
وی افزود در صورت اخراج سران گروه های اسلامی از دوحه این گروه ها به صورت زیرزمینی به کار خود ادامه خواهند داد. در واقع، قطر با سیاست ورزی به شیوه ای صحیح در حال مدیریت و کنترل این گروه ها بود و باید رهبران قطر را به خاطر این تصمیم درست در انتخاب استراتژی سیاسی تحسین کرد. برای تعامل و حل مشکلات از طریق گفتگو با طالبان، اخوان و حماس طی سال های اخیر ظرفیت خوبی در دوحه ایجاد شده بود.
توصیه من به رئیس فعلی سیا این است که اجازه ندهد تا جوان کم تجربه سعودی ترتیبات امنیتی ایجاد شده در منطقه را متلاشی نماید. آمریکا نباید فراموش کند که به صورت همزمان به ریاض و دوحه متعهد است و هیچ ترجیحی در این زمینه وجود ندارد.

 

بروس ریدل، افسر سابق سیا، در وبسایت بروکینگز گفته است که قطع رابطه با قطر از جانب عربستان سعودی و همراهانش را تصمیمی غیرمنطقی و عجولانه خواند. بروس پیش از این در اظهار نظری جنجالی ادعا کرده بود که قرارداد 110 میلیون دلاری ترامپ و سعودی ها خبر کذب است و بدون اینکه قراردادی بین دو طرف امضا شود، صرفا علاقه مندی های دو طرف مطرح شد.

 

کارشناسان آشنا به امور داخلی کاخ سفید بر این باور هستند که در دولت ترامپ یک نزاع داخلی پس از تصمیم عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین برای قطع رابطه با قطر به علت اتهام به حمایت از تروریسم بر سر اینکه با گروه اخوان المسلمین چه برخوردی داشته باشند درگرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟