مقام امریکایی: ملا منصور مانع صلح در افغانستان بود

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 13260

مقامات آمریکایی اعلام کردند که ملامنصور مانع اصلی مذاکرات صلح بود و برخی ابراز امیدواری کردند که مرگ او موانع موجود در مقابل این روند را از میان خواهند برداشت.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از اسپوتنیک روسیه، ست جونز مقام سابق فرماندهی عملیات ویژه آمریکا گفت: ملا هبت‌الله به سرنوشت «ملا منصور» دچار نخواهد شد مگر اینکه او از خط سرخ پاکستان عبور کند و سازمان اطلاعات پاکستان(آ‌ی.اس.آی) از او ناامید شود.

جونز ادامه داد : آمریکا احتمالا مانند ملا منصور به دنبال ملا هبت‌الله نخواهد بود زیرا رهبر سابق طالبان به دلایلی در فهرست سازمان اطلاعات پاکستان بود.

این مقام سابق فرماندهی عملیات ویژه آمریکا افزود: عملیات نظامی طالبان با تغییر اخیر آنها در رهبری، به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: فرماندهی و کنترل نظامی طالبان به هر صورت مانند گذشته ادامه خواهد یافت..

جونز اظهار داشت: سراج‌الدین حقانی بر تمام عملیات نظامی طالبان درست مانند گذشته  و در آینده نظارت دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که ملا هبت‌الله احتمالا حملات مرگبار خود را در تابستان سالجاری ادامه خواهد داد که این مسئله به اوباما فشار می‌آورد تا در مورد برنامه خروج نظامیان کشورش از افغانستان تجدید نظر کند.

بروس ریدل افسر سابق سیا نیز گفته بود که چشم‌انداز روند صلح افغانستان ضعیف باقی می‌ماند و رهبران طالبان از جمله  رهبر جدید به پیروزی نظامی در افغانستان معتقد است.

پس از تایید کشته شدن ملا اختر منصور، طالبان ملا هبت‌الله  را به عنوان جانشین وی انتخاب کردند و «سراج الدین حقانی» و «ملا یعقوب» را به عنوان معاونان معرفی کردند.

اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر و برخی دیگر از مقامات و فرماندهان طالبان با وی بیعت کردند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟