مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا در امور چین از سمتش کناره‌گیری می‌کند

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 139985

به دنبال تیره شدن تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، چهار منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که ریک واترز، مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا در امور چین قرار است از سمت خود کناره‌گیری کند.

بربنیاد این گزارش، واترز روز چهارشنبه، ۲۴ می، در نشستی‌ با کارمندان خود اعلام کرده است که تا پایان ماه جون وظیفه‌اش را ترک خواهد کرد.

تا کنون انگیزه کناره‌گیری او از این سمت معلوم نیست.

کناره‌گیری واترز جدیدترین مورد از تغییرات‌اخیر در مقامات امریکایی است که در خصوص مدیریت روابط پرتنش واشنگتن با پکن نقش دارند.

در ماه فبروری، شورای امنیت ملی کاخ‌سفید کناره‌گیری لورا روزنبرگر، مدیر ارشد این شورای در امور چین و تایوان را اعلام کرد.

پس از آن، در اوایل ماه جاری وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه این کشور که بخش بزرگی از تعاملات دیپلماتیک واشنگتن با چین را رهبری کرده است نیز بازنشسته خواهد شد.

گفتنی است که روابط چین و ایالات متحده در ماه‌های اخیر به دلیل دیدارهای مکرر سیاست‌مداران ارشد امریکایی از تایوان و همچنان تحریم‌های این کشور علیه پکن سبب افزایش تنش میان آن کشورها شده است.

تحلیلگران باور دارند که روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در بدترین نقطه خود در دهه‌های اخیر قرار دارد؛ زیرا، رقبای استراتژیک بر سر موضوعاتی از تایوان گرفته تا تجارت با هم درگیر شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟