مقامات 30 کشور دنیا فردا در کابل

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 9036

وزارت خارجه اعلام کرده است که کنفرانس همکارى‌هاى اقتصادى منطقوى براى افغانستان یا ریکا شش، فردا در کابل برگزار شده و در این نشست که مقام‌های بیش از ۳۰ کشور و نمایندگان ۴۰ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شرکت خواهند کرد، در دو روز آینده روى مسایل تجارت، ترانزیت و صنایع استخراجى بحث خواهند کرد.

به گزرش خبرگزاری اطلس به نقل از جامعه باز، شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است، با توجه به اهمیت منطقه‌ای این برنامه، تلاش شده است که مقام‌های بلندپایۀ دولت‌ها در این نشست شرکت کنند و شمار زیادی از کشورها از حضور مسئولان بلندپایۀ‌شان در این نشست اطمینان داده‌اند.

هم‌زمان با این، وحیدالله ویسی، رییس همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، دیروز (سه‌شنبه، ۱۰ سنبله) در نشست خبری گفته است که در روز اول کنفرانس، دو نشست بزرگ به سطح کارشناسان منطقوى و کارشناسان اکادمیک برگزار خواهند شد که روى پروژه‌هاى اتصالات، انرژى، منابع طبیعى منطقوى، سکتور خصوصى و تقویت تجارت بحث می‌کنند. او ادامه داد که چند نشست جانبى دیگر نیز برگزار خواهند شد که هدف عمدۀ آن‌ها، هماهنگى اقتصادى منطقوى‌ در خصوص مسایل تجارتى و زیربنایى است.

این مقام وزارت خارجه گفته است که نشست‌های قبلى ریکا، با مشکلات عدم پروسۀ نظارت روبه‌رو بوده و بیشترین وعده‌هایى که داده می‌شده، اجرایی نشده‌اند. وزارت خارجه گفته است که در این نشست تلاش می‌شود تا پروژه‌ها طوری برنامه‌ریزی شوند که اجرایی باشند و در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده نتیجه دهند.

به گزارش پژواک، ویسى، پروژه‌های راه لاجورد، خط‌آهن پنج‌جانبه افغانستان ـ چین ـ قرغیزستان ـ تاجیکستان ـ ایران، خط راه ابریشم‌، خط‌آهن افغانستان ـ تاجیکستان ـ ترکمنستان و مسئله کار و کارگران افغانستان در کشورهاى خلیج را از برنامه‌هاى مهم افغانستان خواند که در این کنفرانس مطرح خواهند شد.

نشست ریکا برای نخستین‌بار در سال ٢٠٠۵ میلادى آغاز شد که پنج نشست قبلى آن به ترتیب در کابل، هند، اسلام‌آباد، استانبول و دوشنبه برگزار شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟