مقامات پاکستان و آمریکا برسر افغانستان مذاکره کردند

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 11553

فرمانده ارتش پاکستان جنرال راحیل شریف در واشنگتن با اشتن کارتر وزیر دفاع امریکا و  جنرال جوزف دانفورد در باره وضعیت کنونی افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نل از رادیو آزادی، نظر به گزارش وزارت دفاع امریکا در این صحبت ها در مورد نقش پاکستان در مبارزه علیه تروریزم صحبت شد و رسانه های پاکستانی گزارش دادند که راحیل شریف در این سفر می خواهد امریکا به پاکستان کمک کند.

اما  یک کارشناس امور جنوب و جنوب شرق آسیا در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن در واشنگتن مایکل کوگلمن گفته است که پاکستان دیگر حیثیت سابق را برای امریکا ندارد:

«به عقیده من در اینجا موضوع، نقش امریکا در جنگ افغانستان مطرح می باشد. از سال ۲۰۱۴ به این سو وقتی که امریکا ماموریت نظامی خود را در افغانستان خاتمه داد، پاکستان دیگر برای امریکا آن اهمیت را ندارد که امریکا در وقت مبارزه علیه تروریزم در افغانستان به کمک پاکستان نیاز داشت. در آنوقت امریکا به پاکستان پول و کمک نظامی میرساند. امریکا هنوز هم به پاکستان به حیث یک کشور ستراتیژیک و مهم نگاه می کند، ولی وقتی که از دیگاه افغانستان به آن نظر می اندازد، چنین احساس می کند که پاکستان دیگر آنقدر مهم نیست که مانند گذشته به آن کمک نظامی برساند.:

روابط بین افغانستان و پاکستان سرد شده و کابل مکرراً پاکستان را متهم می سازد که در امور افغانستان دست درازی می کند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا پیتر کوک به خبرنگاران گفته است کارتر و راحیل شریف در مورد افغانستان صحبت کردند که موضوع سرحدات بین افغانستان و پاکستان هم در آن شامل بود.

پیتر کوک افزود ثبات در این منطقه به نفع هر دو کشور می باشد. سخنگوی وزارت دفاع امریکا همچنان اظهار داشت، امریکا به این باور است که گروه های تروریستی که به امریکا و امریکایی های که در افغانستان می باشند تهدید جدی ایجاد می کنند باید تعقیب شوند.

پیتر کوک در اشاره به شبکه حقانی گفت، چنین گروه های تروریستی، هم به افغانستان و هم به پاکستان تهدید ایجاد می کنند. به گفته سخنگوی وزارت دفاع امریکا، اشتن کارتر و راحیل شریف در این مورد هم صحبت کردند که چگونه می توانند گام های موثر را علیه شبکه حقانی و دیگر گروه های تروریستی بردارند.

در جریان مذاکرات موضوع عملیات قوای پاکستان در مناطق قباییلی هم بررسی شد. لوی درستیز قوای امریکا جوزف دانفورد بر همکاری بین افغانستان و پاکستان تاکید نموده و این همکاری را مهم خواند.

در مورد همکاری این دو کشور همسایه وزیر دفاع امریکا اشتن کارتر اظهار داشت که تروریزم تنها به پاکستان تهدید نیست بلکه برای افغانستان هم تهدید بزرگ بشمار میرود و از همین سبب همکاری دوامدار بین این دو کشور ضرور می باشد.

راحیل شریف که در جریان سفر پنج روزه به امریکا رفته است، روز سه شنبه با رییس اس آی ای جان برینان هم صحبت کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟