سرشناس ترین مقامات مسلمان آمریکا را بشناسیم

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74765

شاید برای شما هم جالب باشد اگر با مقامات مسلمان آمریکایی آشنا شوید و بدانید کدام یک از مقامات آمریکا مسلمان هستند. در این مقاله از خبرگزاری اطلس شما را با چند تن از سرشناس ترین مقامات مسلمان آمریکا آشنا می کنیم.

جایگاه مقامات مسلمان آمریکا

مسلمانان در چارچوب یک تبعیض تاریخی در ساختار حکومت آمریکا جایگاه خاصی ندارند. جز در چند سال اخیر که تنها چهار مسلمان موفق شدند با رای مسلمانان به مجلس نمایندگان آمریکا راه یابند، تعداد انگشت شماری مسلمان در میان مقامات ارشد حکومت آمریکا حضور داشته اند. این درحالی است که براساس آمارها ایالات متحده چیزی در حدود سه و نیم تا پنج میلیون شهروند مسلمان دارد.

بر اساس آمار تنها ۰٫۸٪ مسلمانان ایالات متحده در حرفه وکالت و پست های دولتی اشتغال دارند. حرفه وکالت در آمریکا از آن جهت مهم است که اکثر مقامات ارشد آمریکایی پس از چند سال اشتغال در این حرفه می توانند وارد ساختار سیاسی آمریکا شوند. مسلمانان در حوزه ژورنالیسم و فضای رسانه ای آمریکا نیز جایگاه چندانی ندارند و تنها ۱٫۱٪ مسلمانان آمریکایی به فعالیت در این حوزه ها اشتغال دارند. بیشتر مسلمانان آمریکا در بخش های خدماتی همچون فنی-مهندسی و پزشکی مشغول به کارند.

از سوی دیگر در حالی که لابی های هوادار رژیم صهیونیستی نفوذ بالایی در ساختار سیاسی آمریکا دارند و حرف اول را در زمینه تصمیم‌گیری در سیاست خارجی ایالات متحده می زنند، مسلمان تقریباً هیچ گروه لابی و حضور مؤثری در واشینگتن و مراکز ایالت های آمریکا ندارند. جالب است بدانیم که تنها در ایالت میشیگان آمریکا که مسلمانان جزو بزرگ ترین اقلیت ها هستند، دست کم دویست گروه لابی یهودی فعالیت می کنند.

حضور نداشتن مسلمانان در ساختار سیاسی، قضایی و حقوقی و همچنین جریان های رسانه ای آمریکا از یک طرف و تبلیغات منفی صهیونیست ها بر علیه مسلمانان موجب گردیده که جامعه آمریکا به ویژه پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر نگاه چندان مثبتی به مسلمانان آمریکایی نداشته باشند. نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ در سال ۲۰۰۸ نشان دادن که آمریکایی ها کشورهای مسلمان به ویژه ایران و فلسطین را منفورترین کشورهای دنیا می دانستند.

سرشناس ترین مقامات مسلمان آمریکا

در ادامه به معرفی پنج تن از معروف ترین مقامات مسلمان آمریکایی می پردازیم. گرچه می توان به این اشخاص مقامات دیگری همچون «رابرت کرین» – مشاور «ریچارد نیکسون» سی و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ و معاون شورای امنیت ملی ایالات متحده از سال ۱۹۶۹ تا سال ۱۹۷۴ – «الیاس زرهونی» – رئیس مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ – «جک الیس» – شهردار سابق شهر ماکن در ایالت جرجیا – را اضافه کرد.

زلمی خلیل زاد

به جرات می توان گفت که زلمی خلیل زاد (Zalmay Khalilzad) اولین مسلمان آمریکایی که با طی کردن پله های قدرت موفق شد به جایگاه بالایی در دولت آمریکا راه یابد. زلمی خلیل زاد در سال ۱۹۵۱ در شهر مزارشریف کشور افغانستان زاده شد. وی که در جوانی به عنوان دانشجو به آمریکا مهاجرت نمود موفق به اخذ شهروندی این کشور گردید. زلمی خلیل زاد مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت و مدرک دکتری خود را از دانشگاه ایالتی میشیگان گرفت. وی سپس وارد نهادهای مطالعاتی آمریکا همچون رند شد و در ادامه به عنوان مشاور وزارت دفاع آمریکا انتخاب شد.

مقامات مسلمان آمریکا

خلیل زاد از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان فرستاده ویژه ایالات متحده به افغانستان، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ به عنوان سفیر ایالات متحده در افغانستان، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ به عنوان سفیر ایالات متحده در عراق و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به عنوان نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد مشغول به کار بود. وی در سال ۲۰۱۸ از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان نماینده ویژه در امور صلح افغانستان منسوب شد.

کیث الیسون

کیت موریس الیسون (Keith Maurice Ellison) از دیگر مقامات مسلمان آمریکا است که در سال ۱۹۶۳ در ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. وی که کار خود را به عنوان وکیل آغاز کرد، هم‌اکنون دادستان کل ایالت مینه سوتا می باشد. وی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ قائم مقام رئیس کمیته حزب دموکرات ایالات متحده بود. وی اولین مسلمانی محسوب می شود که موفق شد در ایالات متحده به یک پست ایالتی دست پیدا کند. الیسون همچنین اولین مسلمان آمریکایی بود که به کنگره ایالات متحده راه یافت.

مقامات مسلمان آمریکا

آندره کارسون (مقامات مسلمان آمریکا)

آندره کارسون (André Carson) که در سال ۱۹۷۴ در ایندیاناپولیس متولد شد، دومین مسلمانی است که موفق شد وارد مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا شود. وی موفق شد در سال ۲۰۰۵ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه وسلین ایندیانا بگیرد. کارسون از سال ۲۰۰۸ نماینده مردم ایالت ایندیانا در مجلس نمایندگان آمریکا است. جالب اینجاست که مادربزرگ وی نیز عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

مقامات مسلمان آمریکا

رشیده طلیب

رشیده حربی طلیب (Rashida Tlaib) اولین زن مسلمانی می باشد که به مجلس نمایندگان ایالت میشیگان و و در کنار «ایلهان عمر» به مجلس نمایندگان ایالات متحده راه یافته است. طلیب در سال ۱۹۷۶ در یک خانواده مهاجر فلسطینی در دیترویت متولد شد. مادر و پدر وی در فلسطین متولد شده بودند. وی در دانشگاه ایالتی وین مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۹۹۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی دریافت نمود. طلیب به عنوان یکی دیگر از مقامات مسلمان آمریکا در سال ۲۰۰۴ نیز مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق توماس کولی دریافت نمود. رشیده طلیب که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ عضو مجلس نمایندگان میشیگان بود در سال ۲۰۱۸ برای ورود به مجلس نمایندگان آمریکا از سوی حزب دموکرات در ایالت میشیگان نامزد شد و به این مجلس راه یافت.

مقامات مسلمان آمریکا

ایلهان عمر

ایلهان عمر (Ilhan Omar) در کنار «رشیده طلیب» یکی دیگر از مقامات مسلمان آمریکا و اولین زن مسلمانی است که موفق به راه‌یابی به مجلس نمایندگان ایالات متحده شد. وی که در سال ۱۹۸۱ در موگادیشو متولد گردید در سال ۱۹۹۰ و در جریان جنگ های داخلی سومالی از این کشور فرار کرد. وی پیش از مهاجرت به ایالات متحده به مدت ۴ سال در یک اردوگاه پناهجویان در کنیا زندگی نمود. وی در سال ۲۰۱۶ به عضویت مجلس نمایندگان مینه سوتا در آمد و در سال ۲۰۱۸ در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا پیروز شد و به این مجلس راه یافت.

مقامات مسلمان آمریکا