مقامات در وزارت معارف می گویند بیش از یکهزار مکتب در کشور بسته است

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16665

مقامات در وزارت معارف می گویند؛ در طی سال جاری 1005 مکتب در سراسر کشور به دلیل ناامنی بسته بوده است که باعث شده است تعداد زیادی از دانش آموزان از نعمت تحصیل بی بهره باشند.

داکتر اسدالله محقق، سرپرست وزارت معارف در مجلس سنا گفت که وزارت معارف در تلاش است تا مکاتب را که در بخش‌های ناامن کشور به دلیل ناامنی تاکنون بسته مانده است، دوباره به روی شاگردان باز گردند.

درهمین حال، آقای محقق از کمبود کتاب‌های درسی و آموزگاران مسلکی شاکی است و می‌‎گوید که برای سال آینده میلادی نیاز به ۴۲ هزار آموزگار در سراسر کشور است.

درهمین حال، وی از کمبود کتاب‌های درسی و آموزگاران مسلکی شاکی است و می‌‎افزاید که برای سال آینده میلادی نیاز به ۴۲ هزار آموزگار در سراسر کشور است.

پس از سقوط طالبان در کشور ۳۴۰۰ مکتب فعال بود. این رقم را وزارت معارف در برنامه‌ی استراتژیک سوم ملی معارف آورده است اما در حال حاضر و بعد از سقوط رژیم طالبان وضعیت تغییر کرده که بیش از ۱۶۴۰۰ مکتب فعال شده‌ است به این ترتیب، ۹.۲ میلیون دانش آموز که ۳۹درصد آن دانش‌آموزان دختر هستند در حال تحصیل می باشد.

پیش از این، رفتن ۱۱ میلیون دانش‌آموز به مکتب، همواره یکی‌از دست آوردهای بزرگ نظام قبلی مطرح بوده‌است؛ اما وزارت معارف، می‌گوید که تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بیش از ۱۷ هزار مکتب، بیش‌از ۶ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود ندارد.

بر بنیاد آمار‌هایی وزارت معارف، این رقم حدود ۱۱.۵ میلیون دانش‌آموز بود، اما صدیق پتمن، معیین پیشین وزارت معارف، می‌پذیرد که آمار‌های داده‌شده از سوی رهبری پیشین این وزارت نادرست بوده‌اند.

وی می‌افزاید که به دلیل وجود فساد و استفاده نادرست از امکانات آمار‌ها بیشتر از آنچه که بودند، گزارش می‌شدند.

وضعیت رقت‌بار معارف صرفاً به ناتوانی نهادهای مجری آن در فراهم آوردن امکان‌های تحصیل و آموزش منحصر نمی‌شود، فساد گسترده و فرهنگ حاکم بر حکومت‌داری که معطوف به گریز از مسئولیت و حیف‌ومیل منابع مالی بوده سبب شده است که صدها مکتب و به تبع آن هزاران دانش آموز و معلم خیالی نیز به وجود بیاید. نصاب آموزشی کیفیت نازلی دارد و حتا از اشتباهات فاحش املایی رنج می‌برد. حاصل این وضعیت فقیر ماندن آگاهی و تربیت نسل کم‌سواد و ناامید شدن هزاران کودک و نوجوان از تحصیل دانش است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟