مقابله به مثل به سبک روس ‌ها

  • انتشار: ۷ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 27766
مسکو در مقابله با تحریم های جدید واشنگتن، دستور کاهش شمار دیپلمات های امریکا را در روسیه صادر و به توقیف بخشی از املاک دیپلماتیک آن کشور اقدام کرد.

وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، علاوه بر کاهش شمار دیپلمات های آمریکایی، سفارت آمریکا در مسکو از اول ماه اوت، حق استفاده از دو مکان دیپلماتیک در مرکز مسکو را نخواهد داشت.

در این بیانیه با اشاره به تصویب طرح تحریم های جدید ضد روسی در کنگره آمریکا آمده است، تصویب این طرح بار دیگر خصومت طلبی شدید آمریکا را در امور بین ‌المللی نشان داد.

تحریم های آمریکا، بخش انرژی و نظامی روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«الکسی موخین» تحلیلگر سیاسی روسیه معتقد است:

“طراحان تحریم های جدید ضد روسیه در امریکا اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند، چرا که در تدوین این تحریم ها به هیچ عنوان نگرانی های روسیه در نظر گرفته نشده است.”

در عین حال روس ها از تحریم های جدید آمریکا به مثابه اعلام جنگ سیاسی آشکار یاد کردند.

کما اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تحریم های آمریکا را اقدامی گستاخانه و با پیامد های سنگین توصیف کرد.

بر خلاف تصور اولیه روس ها درباره بهبود محسوس روابط واشنگتن و مسکو با روی کارآمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، اما اکنون روند اوضاع به گونه ای کاملا بر خلاف آن پیش می رود.

به نظر می رسد، مصوبه تحریمی جدید کنگره آمریکا راه را برهر گونه بهبود روابط روسیه و آمریکا بسته و باعث افزایش تنش ها بین مسکو و واشنگتن در آینده نزدیک شود.

این کاملا بر خلاف انتظار روسها از روی کار آمدن ترامپ بوده است.

اکنون شاهد تقابل آشکار بین ساختار حاکمیتی در آمریکا که تبلور آن کنگره است، با دولت ترامپ در زمینه نحوه برخورد با روسیه هستیم.

شکست ترامپ در مسیر بهبود روابط با روسیه

در حالی که ترامپ خواهان بهبود روبط با روسیه و حتی همکاری با آن درباره برخی مسائل بین المللی بوده است، اما اقدام کنگره در گسترش تحریم ها علیه روسیه که به احتمال بسیار زیاد کاخ سفید نیز ناچار به موافقت با آن است، راه را برای هرگونه گشایشی در روابط دو جانبه خواهد بست.

با توجه به اعمال تحریم های گسترده جدید، امیدی به بهبود وضعیت کنونی و آغاز برهه ای جدید در روابط دو جانبه روسیه و آمریکا وجود ندارد.

می توان پیش بینی کرد، که روسیه در واکنش به بسته تحریمی جدید آمریکا که بر بخش های مختلف اقتصاد روسیه بویژه بخش انرژی تاثیری بسیار منفی خواهد گذاشت، اقدامات جدی اتخاذ کند.

بویژه اینکه برای روسها درآمد های نفتی و گازی از اهمیت زیادی برخوردار است و بسته تحریمی جدید کنگره آمریکا نیز دقیقا همین بخش را مد نظر قرار داده که آثار منفی زیادی بر روابط اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

«رنو بوشار» کارشناس امور اقتصادی فرانسه معتقد است که اتحادیه اروپا قادر نخواهد بود پاسخی یکپارچه به اقدام جدید امریکا دهد و تنها آلمان می تواند پاسخی واقعی به این اقدام دهد.

هدف آمریکایی ها افزایش معنا دار فشارها علیه روسیه با هدف تنبیه آن به دلیل دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا که خط قرمز محسوب می شود و نیز تغییر سیاستهای منطقه ای و بین المللی روسیه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟