مفهوم نقد شوندگی در بورس

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 97977

زمانی که می خواهید وارد بازار شلوغ و گیج کننده ی بورس شوید آشنایی با یک سری اطلاعات می تواند به کیفیت فعالیت شما کمک کند.

در این مطلب با مفهوم نقدشوندگی سهام آشنا خواهید شد. این که نقد شوندگی در بازار بورس چه معنایی می دهد و عوامل موثر بر آن چیست.

مفهوم نقد شوندگی در بورس

بازار بورس معمولاً بازدهی بالایی دارد و سرمایه گذاران ، آن را محلی برای بیشتر کردن سرمایه خود می دانند و توجه خاصی به آن دارند به همین دلیل توسعه یافتگی بازار بورس هر کشور می تواند جزء شاخص های توسعه یافتگی آن کشور به شمار بیاید.

سرمایه گذاران بعد از ورود به این بازار ، دارای شرایط مساوی برای انتخاب و خرید سهام هستند و اکثرا افراد سهام هایی را که دارای نقد شوندگی بالایی هستند انتخاب می کنند.

نقد شوندگی

مفهوم Liquidity یا همان نقد شوندگی در بورس در یک جمله به این معناست که ما بتوانیم سهام و دارایی خود را در بازار به قیمت واقعی به فروش برسانیم.

یعنی هر مقدار که ما بتوانیم دارایی خود در بورس را با سرعت بیشتر و راحت تر به وجه نقد تبدیل کنید میزان نقد شوندگی آن بیشتر می شود.

همه کسانی که در بازار بورس سهمی را از آن خود کرده اند به دنبال آن هستند که به پول خود در زمان مناسب دسترسی داشته باشند.

نقد شوندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. دارایی هر فردی ممکن است از طلا ، اوراق بهادار ، سهام در بورس گرفته تا زمین و ملک و مستغلات متفاوت باشد.

از موارد موثر بر روی نقد شوندگی سهام بورس شما، می تواند عوامل داخلی شرکت باشد. رابطه بین عوامل داخلی شرکت و فاصله قیمت پیشنهادی خرید و فروش و همین طور میان عوامل
داخلی شرکت و نسبت عدم نقد شوندگی سهام معنا دار است و هر چقدر عوامل داخلی شرکت بهتر باشد نقدشوندگی نیز در وضعیت مناسب تری قرار خواهد داشت.

مفهوم نقد شوندگی

قدرت نقد شوندگی در ارز، طلا، بورس و … بیشتر از املاک، زمین و مستغلات می باشد زیرا ملک در بازه های مختلف زمانی ممکن است نقدینگی اش دچار کاهش و یا افزایش شود مخصوصا در زمانی که بازار ملک دچار رکود است ، بنابر این نقد کردن ملک نیاز به زمان بیشتری دارد و حتی شما ممکن است مجبور شوید ملک خود را به نرخ بسیار پایین تر از بازار بفروشید.

ریسک نقد شوندگی نسبت به عوامل مختلف متفاوت است ، یکی از این عوامل کیفیت اطلاعات حسابداری است.

بورس اوراق بهادار جزء بازارهای نقد شونده به شمار می رود. در این بازار شرکت های مختلفی مشغول فعالیت هستند که باید از بین آنها سهام هایی را برای خرید و معامله انتخاب کنیم که نقد شونده هستند.

در بازار بورس دامنه نوسانات بسیار گسترده است و میزان جابه جایی پول وضعیت نقد شوندگی سهام یک شرکت را مشخص می کند.

شما می توانید با بررسی میزان ارزش معاملات شرکت های فعال در سیستم بورس در دوره های زمانی مختلف، چه کوتاه مدت و چه دراز مدت می توانید میزان نقد شوندگی سهام آن شرکت ها را مشخص کنید و با خیال راحت تر و اطلاعات بیشتر سهم مناسب خود را خریداری نمایید.

اگر شما در بورس سهامی را به نام خود دارید و یک سرمایه گذاری بورسی انجام داده اید مسلما نقد شوندگی سهام برای تان از اهمیت زیادی برخوردار است ، زیرا اگر بخواهید به هر دلیلی دارایی خود را بفروشید و نقد کنید این کار در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

سهامِ با نقد شوندگی بالا

زمانی که در تالار بورس می خواهید سهمی را انتخاب کنید و آن را بخرید باید دقت کنید تا ویژگی های نقد شوندی را دارا باشد.

  • این سهم حتماً باید میزان داد و ستد بالایی را در تعاملات بورسی به خود دیده باشد.
  • داد و ستد سهام انتخابی شما در تالار معاملات متناوب باشد.
  • شرکتی که سهم آن را خریده اید باید در بازار بورس تاثیر گذاری زیادی داشته باشد.
  • سهام شناور آزاد به میزان بالایی در آن سهم دیده شود.
  • سهمی که خریداری می کنید باید شرکت ارائه دهنده اطلاعات مالی شفافی را به شما ارائه داده باشد.

کسانی که تجربه کافی در این زمینه ندارند، معمولاً دچار شکست های پی در پی در این بازار می شوند. اگر قصد سرمایه گذاری در سهام بورس را دارید حتماً اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید و یا با کسی که تجربه کافی دارد وارد مشورت شوید.

مفهوم نقد شوندگی در بورس

همان طور که گفتیم نقد شوندگی سهام در بازار بورس یعنی شما هر زمان که اراده کنید و به پول احتیاج داشته باشید بتوانید سهم خود را به راحتی و در کمترین زمان ممکن و قیمت مناسب به نقدینگی تبدیل کنید.

هنگامی که تقاضا افزایش پیدا می کند و قیمت سهام رشد می یابد ممکن است سهام شرکتی که شما سهمی از آن را خریداری کرده اید در وضعیت صف خرید قرار گیرد و یا در هنگام افزایش عرضه و کاهش قیمت، این سهام در وضعیت صف فروش قرار بگیرد.

اینجاست که مفهوم نقد شوندگی اهمیت زیادی پیدا می کند، چرا که در زمان خرید و فروش حتی اگر سهام شرکت در سوء استفاده خرید یا فروش قرار گرفته باشد، شما به راحتی بتوانید سهام مورد نظر خود را معامله کنید.

در نتیجه یکی از گام های مهم و ابتدایی برای سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار انتخاب سهام نقد شونده است که خریداران سهام باید آن را مورد توجه قرار دهند تا کمتر درگیر صف خرید یا فروش سهام خود شوند و هنگام ریزش شدید بازار بتواند در سریع ترین زمان ممکن سهم خود را به فروش برساند.

فرمول محاسبه نقد شوندگی

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که در محاسبات رتبه نقد شوندگی مولفه های زیادی مانند متوسط ارزش روز، دفعات معامله، تعداد خریدار و عوامل بسیار دیگری موثر هستند.

فرمول

  • یک تقسیم بر تعداد روزهای معامله
  • یک تقسیم بر تعداد خریداران
  • یک تقسیم بر تعداد دفعات معامله
  • یک تقسیم بر تعداد سهام معامله شده
  • یک تقسیم بر حجم ریالی معاملات سهم
  • یک تقسیم بر متوسط ارزش روز یک سهم

رتبه نقدشوندگی مساوی است با یک تقسیم بر مجموع ۶ مورد ذکر شده.