مفهوم عنف و اکراه و مجازات تجاوز به عنف

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 94495

زنای به عنف و مجازات زنای به عنف در قوانین حقوقی کشورهای مختلف بسیار سفت و سخت می باشد.

مفهوم تجاوز به عنف

در هر جامعه ای انسان ها دارای حقوقی می باشد که کسی حق ندارد به آنها تجاوز کند.

حقوق انسان ها از مورد ساده ای چون برداشتن بدون اجازه وسایل شان که خدشه دار نمودن حق مالکیت آنهاست تاا آسیب به جسم آنها که تجاوز به جسم تلقی می شود، متفاوت است.

در تمام جوامع انسانی برای آسیب به جسم بسته به میزان آن مجازات های مختلفی درنظر گرفته شده است.

تجاوز به جسم به عنوان یک عمل زشت در تمام جوامع انسانی نکوهش شده است.

رابطه جنسی برقرار کردن با افراد آن هم به زور از ابتدای شکل گیری جوامع تا به امروز مستحق شدیدترین مجازات ها بوده است.

در این مطلب قصد داریم مفهوم عنف و اکراه و مجازات تجاوز به عنف را تشریح کنیم:

مفهوم عنف

واژه عنف به معنای زور و خشونت است و تجاوز به عنف زمانی صورت می گیرد که یک زن به زور و بدون رضایت مورد عمل جنسی قرار گیرد.

البته در بسیاری از پرونده ها اثبات «به زور و از روی قهر و غلبه» از سوی قربانی کار ساده ای نیست. به عبارت ساده تر، در صورتیکه هرگونه نزدیکی جنسی خارج از ازدواج چه ازدواج دائم و چه موقت با اعمال زور صورت گیرد تجاوز به عنف اتفاق افتاده است.

تجاوز به عنف نوعی از زنا می باشد که در آن بدون رضایت زن عمل نزدیکی جنسی صورت گرفته است. در این راستا توجه داشته باشید که اعمال زور از سوی شوهر برای نزدیکی به همسر تجاوز به عنف محسوب نمی گردد.

تجاوز به عنف ریشه در رشد روحی و روانی فرد دارد

همان طور که می دانید وقوع هر جرم و جنایتی ریشه در یک سری عوامل دارد و  تجاوز جنسی هم از این قاعده مستثنی نیست.

در یک جامعه وقتی فردی نتوانست با ایجاد رابطه انسانی مشروع و قانونمند نیازهای جنسی خود را برطرف کند دست به خشونت می زند و برخلاف رضایت طرف به تمامیت جنسی وی تعرض می کند.

مفهوم تجاوز به عنف

به باور کارشناسان روانشناسی تجاوز به عنف یک اختلال شخصیتی ست که از دوران کودکی و نواجوانی در فرد بوده و در تمام مراحل رشد روانی وی یعنی «دوران دهانی، دفعی، سالوس، نهفتگی و بلوغ» در فرد رشد کرده و در جوانی یا سنین بالاتر خود را نشان می دهد.

این نوع جرم در بیشتر کشورهای جهان مشاهده می شود و به عواملی چون شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط است.

تجاوز به عنف ممکن است به صورت های «کودک آزار ی، زنای با محارم، سادیسم جنسی، پورنوگرافی و عورت نمایی» انجام شود و به دو صورت ماسوخیسم و سادیسم خود را نشان دهد.

این نوع بزه حتی در میان مردانی که دارای همسر و فرزند هستند نیز به چشم خورده است. در بسیاری موارد فرد دست به آدم ربایی زده پس از تجاوز جنسی قربانی خود را می کشد.

اغلب کسانی دست به این عمل زشت می زنند که شخصیت و روان متعادلی ندارند.

پزشکی قانونی، بهترین راه برای اثبات تجاوز به عنف

مشاهده شده بسیاری از قربانیان تجاوز به عنف به دلیل برخی شرایط سخت خانوادگی و اجتماعی هرگز در مورد عمل انجام شده صحبت نمی کنند و آن را به صورت یک راز در دل خود نگه می دارند.

مفهوم تجاوز به عنف

اما آن دسته از قربانیان تجاوز به عنف که درصدد پیگیری این موضوع از راه های قانونی هستند می توانند از سه راه این جرم را اثبات کنند:«چهار بار اقرار متهم، شهادت چهار مرد عادل و علم قاضی.»

در این میان بیشتر متهمان هرگز اعتراف نمی کنند و شهادت چهار مرد عادل هم طنزآلود است چون در لحظه وقوع جرم چگونه می توان تصور کرد چهار مرد این عمل را دیده باشند.

بنابراین بهترین راه برای اثبات جرم همان علم قاضی ست که با پزشکی قانونی تکمیل می شود.

نزدیکی در حالت خواب و بیهوشی زنای به عنف محسوب می شود

همان طور که دیدید عنف به معنای زور می باشد و تجاوز به عنف یعنی نزدیکی با زنی که به عمل جنسی راضی نیست.

در صورتیکه مردی در حالت خواب، مستی و بیهوشی با زنی غیر از همسرش رابطه جنسی برقرار کند مرتکب زنای به عنف شده است.

زنا از راه فریب دادن دختران نابالغ یا ربودن زن و دختر یا تهدید و ترسانده حتی اگر موجب رضایت زن و دختر گردد تجاوز به عنف محسوب می گردد.


مجازات تجاوز به عنف

براساس قوانین مجازات اسلامی مجازات شخص «زانی» یعنی کسی که مرتکب زنا شده اعدام می باشد.

در اجرای حکم اعدام برای کسی که مرتکب زنا شده جوان و پیر بودن و محصن یا غیر محصن بودن وی نقشی ندارد.

در صورتیکه قربانی باکره باشد فرد زانی علاوه بر مجازات زنای به عنف باید ارش بکارتی که از بین برده و مهرالمثل زن را پرداخت کند اما اگر قربانی باکره نباشد مجرم تنها مهرالمثل زن را می پردازد.

عنف و اکراه کمی متفاوت هستند

همان طور که مشاهده کردید عنف به معنای اعمال زور برای انجام عملی می باشد و تجاوز به عنف یعنی اینکه به زور با زن یا دختری عمل جنسی انجام شود.

براساس تعاریف حقوقی ذکر شده در قوانین اکراه معنایی متفاوت از عنف دارد. در اکراه طرف به زور به انجام عمل وادار می شود به این معنا که قصد انجام عمل وجود دارد و اراده و اختیار فرد به دلیل اعمال زور برداشته می شود.

به عبارت دیگر در زنای اکراهی زن بدون مقاومت تسلیم می شود اما در عنف زن مقاومت می کند اما مقاومت او فایده ای ندارد.

در نهایت می توان گفت که تجاوز به عنف در گروه زنا دسته بندی می شود. در قوانین اسلامی مجازات تجاوز به عنف اعدام است، البته اثبات زنای عنف باید از سوی قربانی انجام شود.

اعتراف متهم در برابر قاضی، استشهاد و علم قاضی می تواند به اثبات زنای به عنف کمک کند. زنان عنف جدای از مجازات هایی که در کشورهای اسلامی و غیراسلامی برای آن در نظر گرفته شده، عملی غیر اخلاقی و زشت است که به جسم و روح و روان فرد آسیب می زند.