معرفی دانشگاه لومونوسف روسیه

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98401

دانشگاه لومونوسف در اروپای شرقی و آسیای مرکزی در رتبه اول اعتبار قرار دارد و در روسیه هم به عنوان برترین دانشگاه این کشور به حساب می آید.

این دانشگاه در پایتخت کشور ورسیه قرار دارد. تپه ی گنجشکان، موقعیتی است که لومونوسف در آن بنا شده است.

دانشگاه لومونوسف روسیه
دانشگاه لومونوسف روسیه

دانشگاه لومونوسف یکی از بزرگترین دانشگاه های جهان و همچنین زیباترین آن از نظر معماری به شمار می رود.

این مرکز در اتبدا یعنی سال ۱۷۷۵ با همت میخائیل واسیلویچ لومونوسف در میدان سرخ، در یک ساختمان تقریبا کوچک تاسیس شد و به عنوان اولین دانشگاه روسیه معرفی شد.

معرفی بنای دانشگاه

برای ساخت برج اصلی این دانشگاه بیشتر از ۴۰ هزار تن فولاد به کار رفته است. ساختمان این دانشگاه دارای ۳۶ طبقه است که ۳۳ کیلومتر راهرو را در خود جای داده است و بیشتر از ۵ هزار اتاق دارد.

این دانشگاه، دانشکده های هنر، جغرافیا، ریاضی، زمین شناسی، مکانیک، تئاتر و غیره را شامل می شود. همچنین استخر، موزه، کتابخانه، ایستگاه پلیس، اداره پست، آرایشگاه، بانک و بسیاری خدمات دیگر نیز در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شود.

ستاره ی بالای برج وزنی به اندازه ی دوازده تن دارد و بزرگی آن به اندازه ای است که یک اتاق و یک سکو برای مشاهده مناظر اطراف در آن تعبیه شده است.

این دانشگاه و یا بهتر بگوییم عمارت زیبا در نوع خود یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین اماکن علمی جهان به شمار می رود و در لیست ۵۰ دانشگاه برتر دنیا رتبه بندی شده است.

رتبه علمی دانشگاه لومونوسف

این دانشگاه تنها دانشگاه این کشور است که در شمار اولین صد بهترین دانشگاه های جهان بر اساس CWYR قرار گرفته است.

سرویس مطبوعاتی لومونوسف اعلام کرد که رتبه ی بالای این مرکز علمی به دلیل انتشار مقالات در مجلات مشهور، سطح کیفیت آموزش و همچنین نفوذ کلی این دانشگاه در توسعه جامعه علمی بین المللی است.

رتبه بندی CWYR در زمینه های مختلف کار دانشگاه ارزیابی کارشناسی را در نظر می گیرد، همچنین بر اساس فعالیت های علمی دانشگاه و صلاحیت اساتید و البته فعالیت علمی پژوهشگران این رتبه بندی انجام می شود.

دانشگاه لومونوسف روسیه
دانشگاه لومونوسف روسیه

دانشگاه لومونوسف علاوه بر این که جزء ده دانشگاه برتر دنیا به شمار می رود در میان دانشگاه های غیر آمریکایی بعد از سوربن فرانسه مقام دوم را در اختیار دارد.

این دانشگاه دولتی در حال حاضر چیز حدود سی و هشت هزار دانشجوی در حال تحصیل دارد. تعداد دانشجویانی که به صورت تمام وقت آنجا تحصیل می کنند حدود ۳۵۰۰ دانشجو است و آنهایی که پاره وقت هستند به ۴۰۰۰ نفر می رسد.

کارمندان این دانشگاه که چیزی در حدود ده هزار نفر هستند به شکل تمام وقت مشغول به کار می باشند.

دانشجویان کارشناسی دوره دکترا بیش از ۲۸ هزار نفر، بیش از ۲ هزار نفر دانشجوی خارجی و چیزی در حدود ۶ هزار نفر متخصص مشغول به تحصیل در لومونوسف هستند.

این دانشگاه از نظر علمی نقش مهمی در ترویج علم و دانش داشته است به طوری که فقط در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ با همکاری و ابتکار این دانشگاه موزه های بزرگی تاسیس شد، موزه هایی نظیر پلی تکنیک، تاریخ، هنر، جانور شناسی و …

کسانی که متقاضی این دانشگاه هستند، بعد از این که دوره پادفک و قبولی در آزمون این دانشگاه را گذراندند می توانند وارد دانشگاه شوند.

کالج ها و انستیتوهای تحقیقاتی این دانشگاه شامل فیزیک، شیمی، زیست، جغرافی، فلسفه، زبان های خارجی، کامپیوتر، سیبرنتیک، تاریخ، علوم پایه، جامعه شناسی، پزشکی، روانشناسی، اقتصاد، آموزش نظامی، حقوق، روزنامه نگاری، انستیتوهای آسیا و آفریقا، کالج علوم مواد و  تحقیقات اجتماعی می باشد.

در این دانشگاه علاوه بر آنچه گفته شد، هشت پژوهشگاه علمی و تحقیقاتی در رشته های مکانیک، فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی، نجوم، بیولوژی فیزیکی و شیمیایی، انسان شناسی و فرهنگ جهانی نیز در حال فعالیت می باشند.

دانشگاه لومونوسف روسیه
دانشگاه لومونوسف روسیه

این دانشگاه بیش از ۶۰۰ ساختمان در پایتخت روسیه و دیگر نقاط کشور دارد و علاوه بر این دارای دو مرکز تحقیقاتی در کریمه روسیه در کنار دریای سیاه دارد که دانشجویانی که در حال تحصیل علوم طبیعی و زیست شناسی هستند برای گذراندن تعطیلات تابستانی و همچنین گذراندن تحقیقات شان به این مرکز می روند.

ساختمان مرکزی لومونوسف که به واقع یکی از آسمان خراش های عظیم و مشهور پایتخت به شمار می رود در تپه های وارابیف واقع در ده کیلومتری شمال غربی کرملین قرار دارد.

این ساختمان همان طور که گفتیم ۳۶ طبقه دارد و ارتفاع آن به ۲۴۰ متر می رسد و ارتفاع میل برج که روی آن قرار گرفته است ۵۸ متر می باشد.

شروع هر ترم در این دانشگاه اول سپتامبر و هفتم فوریه می باشد. مدت زمان تحصیلی در این دانشگاه برای دوره پیش دانشگاهی یک سال، دوره کارشناسی چهار سال، دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته دو سال، دوره دکتری ناپیوسته سه سال و دوره دکتری پزشکی ۶ سال می باشد.

هزینه های تحصیلی برای دانشجویانی که از خارج کشور برای تحصیل به اینجا مراجعه می کنند نسبت به نوع رشته متفاوت است.

دانشگاه لومونوسف در جنگ جهانی دوم

در کنار فعالیت هایی که از این دانشگاه ذکر شد، در سال های جنگ دانشمندان آکادمی علوم روسیه فدراتیو موفق به کسب دستاوردهای بزرگی در علوم پایه، شیمی، استروفیزیک، زمین شناسی و مکانیک تحلیلی شدند.

بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم فعالیت های آکادمی علوم شکل تازه ای به خود گرفت. این آکادمی اهداف عظیمی را در دستور کار خود قرار داد.

از جمله ی این اهداف می توان دستیابی به انرژی هسته ای، فتح فضا و توسعه علوم و فنون ارتباطی را نام برد.

با تلاش و کوشش فراوان و فعالیت های فشرده دانشمندان آکادمی در مدت زمانی نه چندان طولانی بعد از جنگ اهدافی که مد نظر داشتند یکی یکی محقق شدند و همین ها در پیشرفت های روسیه نقش اساسی داشتند.

روسیه در همان دوران با سرپرستی کورچاتف پیشرفت های زیادی در ساخت و استفاده از انرژی هسته ای به خود دید.

در سال ۱۹۵۴ اولین نیروگاه هسته ای جهان در کشور روسیه به شبکه برق جهانی وارد شد. در سال ۱۹۵۷ نیز اولین ماهواره به سرپرستی کارالیف از روسیه به فضا رفت و به دنبال همین موفقیت های دانشمندان این کشور طراحی و ساخت ایستگاه های فضایی را شروع کردند.