معرفی انواع لامپ ها؛ و مزایا و معایب آنها

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102335

لامپ ها شاید در ظاهرشان ابزار ساده ‌ای به نظر بیاید، اما همین وسیله ساده همان طور که می دانیم کارایی های فراوانی دارد و انواع متفاوتی از لامپ ها وجود دارند که شاید بعضی افراد با توجه به شغل یا علاقه مندی شان بخواهند مورد آنها بدانند.

معرفی انواع لامپ ها
معرفی انواع لامپ ها

از قرن نوزدهم و اختراع لامپ رشته‌ای توسط ادیسون ، لامپ‌های روشنایی، خانه‌ها، محل‌های کار و ساختمان‌های مختلف را روشن می‌کنند.

حالا که دو قرن از اختراع اولین لامپ می گذرد، شاهد پیشرفت ‌های گسترده و چشمگیری در زمینه کارایی، کیفیت نور تراکم و بازده انرژی لامپ‌ ها هستیم.

لامپ‌ ها در انواع، شکل ها، ولتاژها و با ساختارهای مختلف در دسترس عموم مردم قرار دارند. در این نوشته با مهم‌ ترین انواع لامپ ها و روشنایی ویژگی‌های هر کدام از آشنا می‌ شویم.

در این مقاله به معرفی لامپ هایی پرداخته شده است که استفاده از آن ‌ها در میان مردم رایج‌ تر است.

لامپ ها در حقیقت، منابعی از نور و روشنایی هستند پس نوع لامپی که شما می خرید تعیین می کند فضای خانه تان چطور به نظر برسد.

لیستی از لامپ هایی که شما در بازار می توانید آنها را ببینید عبارتند از:

لامپ های رشته ای

این لامپ ها نوع قدیمی و سنتی از لامپ هستند که در دنیای کنونی شاید کمتر و در برخی جاهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند و جای خودشان را به گزینه های کم مصرف تر و ال ای دی ها داده اند. این نوع لامپ ها که در قدیم بیشتر از آن استفاده می شود نور درخشانی ایجاد می کند که فضای منزل را روشن تر و زیباتر می کند.

لامپ های LED SMD

اس ام دی نوعی تکنولوژی است که در آن قطعات الکترونیکی بدون ایجاد سوراخ و تنها با لحیم کاری روکار قابل اتصال به بوردها هستند.

این فناوری و تکنولوژی منجر به طراحی نوع جدیدی از لامپ های LED شد که از کاربرد زیادی برخوردارند و موجب افزایش طول عمر و بازدهی بهتر لامپ شده است.

در کنار یکدیگر قرارگرفتن تعدادی از این لامپ های کوچک SMDقابلیت ایجاد نوری قابل قبول را دارند. این لامپ ها پخش نور زیادی دارند و امروزه لامپ های حبابی و شمعی زیادی به دلیل این ویژگی با چنین تکنولوژی تولید می‌شود.

معرفی انواع لامپ ها
معرفی انواع لامپ ها

لامپ های فلورسنت فشرده

لامپ فلورسنت فشرده یا CFLS ، هفتاد و پنج درصد کمتر از لامپ های رشته ای مصرف انرژی دارند و عمرشان هم طولانی ‌تر است.

تفاوت این لامپ ها با لامپ رشته ای این است که دارای جیوه هستند و تناژ رنگی‌ شان نسبتا سرد است. با این که میزان جیوه به کار رفته در این لامپ ها خیلی کم است اما با این حال احتیاط در خصوص استفاده از آنها شرط عقل است.

لامپ‌های LED فیلامنتی

لامپ های فیلامنتی ظاهرشان شبیه لامپ های رشته ‌ای است و به همین دلیل به آن‌ها لامپ های LED رشته‌ای هم گفته می شود. در داخل این لامپ ها مجموعه‌ای از LEDهای ریز کنار یکدیگر قرار داده شده اند.

این لامپ‌ ها به دلیل دیزاینن زیبایی که دارند بیشتر به عنوان چراغ های تزئینی و زینتی مورد استفاده قرار می گیرند و برای آن دسته افرادی که به شکل ظاهری لامپ های رشته ای علاقه دارند جایگزین مناسبی به شمار می روند.

پخش نور در این لامپ ها خیلی زیاد نیست اما زیبایی آن ‌ها فوق العاده زیاد است. همین امر استفاده از آن ‌ها را در مکان هایی مانند کافی شاپ ها و فضاهای رمانتیک که زیبایی مهم تر از میزان پخش نور است گسترش داده است.

لامپ های هالوژن

این لامپ ها نوری سفید و شبیه به نور طبیعی روز به شما هدیه می دهد. این لامپ ها مصرف انرژی ‌شان ۱۰ الی ۲۰ درصد کمتر از نور رشته ای است.

معرفی انواع لامپ ها
معرفی انواع لامپ ها

چراغ قوه

در کنار لامپ هایی که در خانه استفاده می کنیم داشتن یک چراغ قوه هم به عنوان یک نور سیار توصیه می شود. انواع چراغ قوه ها گزینه‌های مناسبی هستند برای زمان هایی که نور وظیفه‌ای ثابت موجود در منزل کفاف کاری را که باید انجام دهید، نمی دهد یا به علت ثابت بودن، نقطه مد نظرتان را روشن نمی کند.

لامپ های LED

اگر هنوز هم برای روشن کردن فضای منزل خود از لامپ های رشته ای استفاده می کنید، دیگر وقت آن رسیده که این روشنایی را به وسیله لامپ LED  تأمین کنید. این لامپ ها بسیار مقرون به صرفه هستند و عمری طولانی دارند.

اکنون زمان مناسبی برای این است که لامپ های منزل خود را به چراغ های LED تغییر دهید. این دسته از لامپ ها پیشرفت های گسترده ای را در طول سالیان گذشته به خود دیده اند. بنابراین بهتر است که پس از گذشت سال های زیاد از به کار بردن لامپ های رشته ای، آرامش و نور گرم خانه خود را به لامپ های LED بسپارید.

این لامپ ها درست به اندازه لامپ فلورسنت به صرفه و اقتصادی است. به علاوه این که از نظر دوام، تقریباً دوامی سه برابر از فلورسنت ها دارند.

از لامپ ال ای دی بیشتر بعنوان نور وظیفه ای استفاده می شود، چون نورش نسبت به فلورسنت مستقیم و تندتر است. خوب است بدانید نور این لامپ ها شبیه نور خورشیدی لامپ رشته‌ ای است اما کمتر داغ می شود. قیمت ال ای دی ها نسبت به فلورسنت ها گران تر است.

شکل ظاهری لامپ ها

لامپ ها در طراحی های ظاهری متنوعی تولید می شوند. از پرمصرف ترین انواع لامپ ها می توان به لامپ های حبابی، اشکی و شمعی اشاره کرد.

به طور معمول در سرپیچ ها و چراغ های معمولی از نوع حبابی استفاده می شود و در چراغ های تزیینی و آویز لامپ های شمعی و اشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

اما شاخصه های دیگری که در دسته بندی لامپ ها دارای اهمیت هستند نوع پایه‌ی آن ها می باشد. در لوازم مختلف روشنایی با توجه به نوع سرپیچ باید از لامپ مناسب آن استفاده شود.

از پرکابردترین نوع پایه ها می توان به پایه‌ی E27 که لامپ های رشته ای معمولی ۱۰۰ وات دارای این نوع پایه هستند اشاره کرد. همین طور لامپ های شمعی و اشکی که در چراغ های آویز مورد استفاده قرار می گیرند از پایه‌ی E14 برخوردار هستند.