معجزه ای به نام سیاه دانه

  • انتشار: ۲ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85419

سیاه دانه همانند کنجد یک دانه روغنی ست که از گذشته های دور به عنوان یک دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است.

این دانه روغنی از یک گیاه خاص استخراج می شود و می توان گفت درمان هزار درد به شمار می رود.

خواص بی نظییر سیاه دانه
خواص بی نظییر سیاه دانه

اگرچه در قدیم از این دانه به عنوان ادویه در غذاها استفاده می شده اما امروزه در صنایع دارویی نیز کاربردهای زیادی دارد.

این دانه های سیاه و کوچک روغنی در ابتدا در آسیا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون در سراسر دنیا از جمله هند، عربستان سعودی و اروپا استفاده می شود.

در زیر با برخی از خواص فوق العاده این دانه های سیاه اما پر ارزش آشنا می شویم؛

سیاه دانه همانند دیگر دانه های روغنی حاوی آنتی اکسیدان است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بیماری هایی چون «آسم، برونشیت و التهاب» با مصرف سیاه دانه قابل درمان هستند.

کاهش کلسترول و فشار خون

مبتلایان به کلسترول خون و فشار خون نباید مصرف سیاه دانه را فراموش کنند. از گذشته های دور تاکنون از این دانه روغنی در غذا به عنوان یک چاشنی استفاده می شود.

در غذاهای طبی و مفید از سیاه دانه به طور گسترده استفاده می گردد.

این دانه های سیاه خاصیت بیولوژیکی دارد و به همین دلیل یک داروی گیاهی محبوب به حساب می آید. به دلیل تقاضای فراوان امروزه تجارت سیاه دانه رونق زیادی دارد.

تقویت سلامت بدن

سیاه دانه خاصیت ضد باکتری دارد، درد را کاهش می دهد، ضد قارچ است، التهاب را پایین می آورد، ضد ویروس است، حاوی آنتی اکسیدان می باشد، با ویروس مبارزه می کند و فشار خون و انسولین را تنظیم می کند.

خواص بی نظییر سیاه دانه
خواص بی نظییر سیاه دانه

کنترل دیابت

با استفاده از سیاه دانه می توانید قند خون خود را کنترل کنید؛ علاوه بر این براساس تحقیقات صورت گرفته مصرف این  دانه های روغنی سبب تقویت باروری در مردان می شود.

رفع مشکلات پوستی

براساس تحقیقات علمی انجام شده روغن سیاه دانه برای رفع مشکلات پوستی موثر است؛ با مصرف این دانه های روغنی می توانید «اگزما، آکنه و پسوریازیس» را درمان کنید:

طبق یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۳، مصرف این دانه های سیاه می تواند به مقدار قابل توجهی اگزمای دست را کاهش دهد.

این دانه ها به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی خود می تواند آکنه را بهبود ببخشد و تنها ۳۵ درصد از کسانی که در آزمایشات تاثیر سیاه دانه بر آکنه شرکت کرده بودن اذعان داشتند که این داروی گیاهی بر بهبود آکنه اثر متوسط داشته است.

همچنین براساس یک آزمایش معتبر که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت تاثیر این دانه های سیاه بر درمان بیماری پوستی پسوریازیس مشخص شد.

این دانه های روغنی می تواند موی شما را مرطوب و صاف نگه داشته سبب لطافت پوست شود. به طور کلی این دانه های روغنی به عنوان یک مرطوب کننده در سطح جهان مطرح هستند.

خواص بی نظییر سیاه دانه
خواص بی نظییر سیاه دانه

با سیاه دانه لاغر شوید

همان طور که می دانید کاهش وزن در بین انسان ها یک کار مشکل و طاقت فرساست و افراد برای رسیدن به وزن ایده آل خود از شیوه های زیادی استفاده می کنند:

یکی از این راه روی آوردن به داروهای شیمیایی ست. روش دیگر نوشیدن چای سبز و سرکه سیب می باشد. اما یافته ای علمی تازه نشان می دهد که سریع ترین راه برای کاهش وزن مصرف سیاه دانه می باشد.

روغن این دانه های سیاه می تواند سلول های لوزالمعده را ترمیم کرده انسولین موجود در خون را غلیظ تر سازد.

کاهش گلوکز از دیگر خواص این دانه های گیاهی می باشد. به این ترتیب اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل خود هستید حتما در کنار ورزش های منظم هوازی از سیاه دانه نیز استفاده کنید.

برای لاغر شدن با سیاه دانه به یاد داشته باشید که از مقدار مصرف پایین شروع کنید: دو بار در روز هر بار به مقدار ۵۰۰ میلی گرم روغن سیاه دانه را مصرف نمایید.

همچنین به یاد داشته باشید که در صورت مصرف داروهای تجویزی، قبل از مصرف این دانه ها با پزشک خود مشورت کنید.

خاصیت گرم سیاه دانه

سیاه دانه که نام دیگر آن شونیز است و در قسمت های جنوب غربی آسیا یافت می شود خاصیت گرم دارد و محتوی ماده ای به نام تیموکیتون می باشد که ضد تشنج است.

خواص بی نظییر سیاه دانه
خواص بی نظییر سیاه دانه

براساس یافته های علمی این دانه های سیاه زمان شروع تشنج و مدت آن را کاهش می دهد.

«دفع گاز معده و کاهش نفخ شکم، فعال سازی هورمون های زنانه و تنظیم دوران قاعدگی، افزایش شیر مادر، دفع کرم شکم در صورتیکه با سرکه مصرف شود، تسکین درد رحم بعد از زایمان وقتی با عسل مصرف شود و تسکین درد و محکم کردن دندان ها» از دیگر فواید مهم سیاه دانه به شمار می رود.

کاهش عطسه پس از سرماخوردگی

در صورتیکه پس از سرماخوردگی مدام عطسه می کنید حتما جوشانده سیاه دانه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

برای این منظور این دانه های روغنی را با زیتون مخلوط کرده به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود بگذارید.

این دانه های روغنی چون در دهان با بزاق دهان ترکیب می شود می تواند زگیل را درمان کند.

مبتلایان به بیماری سینوزیت که یک بیماری عفونی است و با درد شدید پیشانی همراه است نیز می توانند در فصل پائیز از سیاه دانه استفاده کنند.

همین طور مادرانی که به دلیل سردی مزاج شیر کافی برای نوزادان خود ندارند هم باید از سیاه دانه استفاده نمایند.

ترک اعتیاد با سیاه دانه

اعتیاد در دنیای امروز یک معضل بزرگ به شمار می رود که خانواده های زیادی را از هم پاشانده است.

افراد معتاد اگر عزم جدی برای ترک دارند می توانند روزانه از این دانه های روغنی استفاده نموده از شر وابستگی به مواد مخدر راحت شوند.

به هر صورت این مطلب تنها به بخشی از خواص منحصر به فرد سیاه دانه اشاره کرد. اما اگر تمایل دارید نکات مفید بیشتری درباره خواص این دانه های سیاه بدانید می توانید به منابع موجود زیاد در این زمینه مراجعه کنید.