معجزات حضرت موسی علیه السلام

  • انتشار: ۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75429

از معجزات حضرت موسی بر قومش می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد. اعجاز در لغت از عجز می‌آید که ضعف معنا می‌دهد و در اصطلاح قرآنی به معنای انجام یک امر خارق العاده است.

حضرت موسی در قرآن

موسی در زبان عبری به معنای از آب گرفته شده می‌باشد. نام مبارک ایشان ۱۳۶ مرتبه در قرآن یاد شده است. نسبت حضرت موسی با چهار واسطه به حضرت ابراهیم(ع) می‌رسد.

حالات حضرت موسی بیشتر از دیگر پیامبران در قرآن ذکر شده است. از آنجا که کشور مصر وسیع تر بود و دارای مردمی پیشرفته تر از دیگر اقوام بود، مقاومت فراعنه نیز بیشتر بود. به همین دلیل قیام حضرت موسی دارای اهمیت بسیاری است.

حضرت موسی از پیامبران الوالعزم الهی است که دارای شریعت بود و کتاب او تورات نام داشت. آن حضرت جهت هدایت قوم بنی‌اسرائیل و نجات آنها از دست فرعون مبعوث شد.

ماجرای ولادت حضرت موسی، رشد و نمو او در خانه فرعون، خروجش از مصر و مستقر شدنش در مدین، وادی طور، بازگشت مجدد به مصر، درگیری با فرعون، نجات قوم بنی‌اسرائیل و نابودی فرعون و… از جمله مباحثی است که در قرآن آمده است.

معجزات حضرت موسی

معجزات حضرت موسی بر قوم بنی اسرائیل

بر طبق آیات قرآن حضرت موسی شش معجزه برای قوم خود آشکار کرد. این شش معجزه جدای از آن نُه معجزه‌ای است که بر فرعو و قوم او نازل شده بود.

به طور کلی قرآن ۱۵ معجزه برای آن حضرت ذکر کرده است که شش مورد آن برای قوم بنی اسرائیل نازل شده است.

شکافته شدن دریا

یکی از معجزات حضرت موسی شکافته شدن دریا برای عبور بنی اسرائیل بود. حضرت بعد از تبلیغ فروان و دعوت‌های متعدد و ارائه معجزات مختلف وقتی با عدم پذیرش آنها مواجه می‌شود مأمور می‌گردد که نیمه شب با بنی‌اسرائیل از مصر خارج شود.

فرعون در رأس گروهی به نام قبطیان که همه از اقوام و اطرافیان او بودند، شوکت و قدرت زیادی داشت.

حضرت موسی شبانه بنی‌اسرائیل را به حرکت در آورد. فرعون هم با هزاران اسب و سوار به دنبال آنها حرکت کرد. موسی و بنی اسرائیل به دریا رسیدند.

قوم موسی که به دلیل همراهی با موسی از آزار و اذیت فرعونیان به تنگ آمده بودند ناراحت بودند زیرا پیش رو دریا را می‌دیدند و پشت سر لشکر فرعون را. اما بعد از آن که حضرت وعده هلاکت آنها را داد، فرمان الهی واقع شد.

دریا از هم شکافته شد و دو راه پدیدار گشت. بنی اسرائیل از رطوبت راه گفتند از ترس غرق شدن. خداوند راه را به وسیله باد صبا خشک کرد و همچنان دیگر ایرادات در راه بر موسی گرفتند و خداوند همه بهانه‌های آنان را بر طرف می‌ساخت.

زمانی که فرعون و یارانش وارد دریا شدند دریا متلاطم گشت. جسد های فرعونیان روی آب قرار گرفت و بنی‌اسرائیل با چشم خود هلاکت دشمن را دیدند.

جوشیدن دوازده چشمه

از دیگر معجزات حضرت موسی می‌توان به جوشیدن چشمه در وادی «تیه» اشاره کرد. زمانی که بنی‌اسرائیل از شدت تشنگی به موسی شکایت کردند به اذن الهی این معجزه نمایان شد.

خداوند دستور داد ای موسی عصای خود را بر سنگ بزن و سپس دوازده چشمه آب از سنگ جوشید. طوری که طایفه‌های دوازده گانه بنی‌اسرائیل می‌توانستند چشمه مخصوص خود را بشناسند.

عصای حضرت موسی علیه السلام موجب چندین معجزه بزرگ برای ایشان شده بود که می توانید در این مطلب مشاهده کنید: عصای حضرت موسی (ع) و پاسخ به چند پرسش مهم!

زنده شدن مقتول بنی اسرائیل

در قوم بنی اسرائیل پیرمردی ثروتمند زندگی می‌کرد که به خاطر ارث توسط برادر زاده های خود به قتل رسیده بود. جسد او را بر راه یکی از قبایل انداختند و در مقام خون‌خواهی برخاستند و برای اقامه دعوی به حضرت موسی مراجعه کردند.

در این زمان خداوند بر موسی وحی کرد که به آنان بگو گاوی را بکشند و عضوی از آن را به مقتول بزنند تا او زنده شده واقعه را برای شما شرح دهد.

بعد از بهانه تراشی‌های متعدد بالاخره گاو مورد نظر را پیدا کردند و آن را ذبح نمودند. پس از اینکه قسمتی از اعضای گاو را به مقتول زدند او به اذن خداوند زنده شد و قاتل خود را معرفی کرد.

ابرهای سایبان

بعد از عبور بنی‌اسرائیل از دریا، وارد بیابانی شدند و به موسی گفتند که ما در این بیابان خواهیم مرد، زیرا ما را از آبادانی بیرون آورده و در بیابانی ساکن کرده ای که نه آبی است و نه درختی.

بعد از آن به اذن الهی و اعجاز موسی ابرهایی از افق بلند می‌شد و بر بالای سر آنها قرار می‌گرفت و سایه اش باعث می‌شد گرمای آفتاب آنها را اذیت نکند.

نزول «منّ» و «سلوی»

از دیگر معجزات حضرت موسی می‌توان به «منّ» و «سلوی» اشاره کرد. «منّ» غذای لذیذی است که خداوند متعال بر بنی‌اسرائیل منت نهاده نازل کرد.

«سلوی» به معنای گوارا است. پرنده ای شبیه به کبوتر که گوشت آن از گواراترین گوشت‌های پرندگان است. در آن بیابان بی آب و علف بنی‌اسرائیل چهل سال سرگردان بودند.

در شب هنگام به فرمان خدا «منّ» بر بنی‌اسرائیل نازل می‌شد و روی گیاهان و بوته‌ها قرار می‌گرفت و بنی ‌اسرائیل آنها را می‌خوردند.

در پایان شب نیز «سلوی» (مرغ بریان) داخل سفره‌های آنها نازل می‌شد. می‌خوردند و سیر می‌گشتند و آن مرغ‌ها دوباره به پرواز در می‌آمدند و می‌رفتند.

قرار گرفتن کوه طور بالای سر بنی‌اسرائیل

زمانی که موسی از کوه طور برگشت تورات را با خود آورد. به قوم خود اعلام کرد که کتاب آسمانی شما این است که درون آن حلال و حرام و دستورات خداوند برای برنامه شما بیان شده است.

قوم موسی به بهانه اینکه این تکلیفی سنگین است بنای نافرمانی گذاشتند. خداوند نیز فرشتگانی را دستور داد تا قطعه بزرگی از کوه طور را بالای سر آنها قرار دهد.

سپس آنها تورات را پذیرفته، تسلیم شدند و خدای خود را سجده نمودند. در حالی که هر لحظه انتظار می‌کشیدند که کوه بر سر آنها سقوط کند. ولی سرانجام بعد از توبه و استغفار این عذاب از آنها دفع گردید.

از دیگر معجزات حضرت موسی

  • معجزه عصا
  • ید بیضا
  • قمّل
  • جراد
  • وقوع طوفان
  • خون شدن آب
  • قحطی و کمبود میوه

دلیل تعدد معجزات حضرت موسی بر قوم بنی اسرائیل

  • قوم بنی اسرائیل بسیار لجوج و اهل بهانه بودند.
  • اینکه مردم با مشاهده این معجزات پند بگیرند و قلبشان رقیق شود.
  • نیازهای مردم برطرف گردد
  • اطمینان شان به نبوت حضرت موسی کامل گردد.