معترضین لبنانی دوباره خیابان ها را بستند

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 71051
تظاهرات لبنان

تظاهرکنندگان لبنانی همانطور که وعده کرده بودند تحرکاتی را به سمت مسیر کاخ ریاست‌جمهوری آغاز کردند. همچنین در پی کشته شدن یک تظاهرکننده عضو حزب ولید جنبلاط در جنوب لبنانی‌ها خشمگین هستند در حالیکه آنها در پی مواضع اخیر میشل عون که آن “تحریک‌آمیز” خوانند، دوباره به بستن خیابان‌ها روی آوردند.

به نقل از اسکای نیوز، در موضعی ناامیدانه، تظاهرکنندگان در انتقاد از اظهارات میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان طی شب گذشته مبنی بر اینکه معترضان، نمایندگانی برای مذاکره ندارند، دوباره به خیابان‌ها آمدند. تعدادی از تظاهرکنندگان تحرکات خود در مسیر کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا را شروع کردند.

تظاهرکنندگان بر لزوم آغاز رایزنی‌های پارلمانی در اسرع وقت و تشکیل دولت تکنوکرات از سوی فردی بی‌طرف تاکید دارند.

تظاهرکنندگان در این راستا پل الرینغ را برای رفتن به سمت کاخ بعبدا باز کردند. آنها خواهان دیدار با میشل عون،‌ رئیس‌جمهوری لبنان هستند.

تظاهرکنندگان همچنین ظهر امروز ضمن تجمع در مسیر منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا بار دیگر مسیرها در مرکز بیروت را بستند.

معترضان لبنانی با تایرها مسیرهای بیروت به شمال لبنان، طرابلس و عکار در شمال و البقاع غربی در شرق  و صیدا در جنوب را بستند.

این در حالی است که نیروهای ارتش لبنان و نیروهای گارد ریاست‌جمهوری حضور خود را در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری (بعبدا) بعد از فراخوان‌ها برای تجمع در مسیرهای منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری تقویت کردند. 

مسیر اصلی از بیروت تا کاخ بعبدا شاهد حضور گسترده نیروهای ارتش است. همزمان اینکه تعدادی از تظاهرکنندگان در نزدیکی مسیر کاخ تحصن کردند نیروهای ارتش نیز با تعداد بالا آنها را محاصره کردند تا نتوانند به سمت مسیر کاخ بروند و تحصن کنند البته هیچ گونه درگیری و تنش بین آنها گزارش نشده است.

از طرفی کمیته بین‌المللی حقوق بشر در بیانیه‌ای وضعیت کلی لبنان را در صورت ادامه تجمعات خیابانی و تعطیلی بنادر و تاسیسات دولتی و بخش اقتصادی نامطمئن خواند.

سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان که در حال حاضر ریاست دولت موقت کشورش را هم برعهده دارد در پی کشته شدن یک تظاهرکننده در منطقه خلده در جنوب بیروت به دست یکی از عناصر نیروهای ارتش لبنان از تظاهرکنندگان خواست همچنان ماهیت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌هایشان را حفظ کنند.

حریری تاکید کرد با فرمانده ارتش و فرمانده امنیت داخلی برای اتخاذ گام‌های ضروری جهت حمایت از شهروندان تماس برقرار کرده است.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری، وی با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال پیشرو تماس گرفته و مرگ علاء ابو الفخر عضو شورای شهر در الشوفیات را که در جریان تظاهرات‌های مردمی در منطقه خلده کشته شده، تسلیت گفته است.

براساس این بیانیه، حریری از موضع ملی و مسؤولانه جنبلاط و دعوتش به آرامش و اجتناب از کشیده شدن به سوی آشوب و در نظر گرفتن اعتبار و جایگاه کشور تقدیر کرد.

ارتش لبنان نیز امروز اعلام کرد، نیروی نظامی را که در منطقه خلده تیراندازی کرده بود، بازداشت کرده است.

به گزارش ایسنا، فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای آورد، در جریان عبور خودروی نظامی ارتش در محله خلده گروهی از تظاهرکنندگان راه را بند می‌آورند که درگیری لفظی رخ می‌دهد، ناگزیر یکی از نیروهای نظامی برای متفرق کردن مردم اقدام به تیراندازی می‌کند که منجر به مصدومیت یک فرد می‌شود.

این تحولات در پی سخنرانی میشل عون بود که نسبت به “فاجعه” در صورت تدوام اعتراضات به شکل کنونی‌اش هشدار داد. عون از پیشرفت‌ها در طرح حل بحران کشورش خبر داد و گفت رایزنی‌های پارلمانی برای مکلف کردن نخست وزیر جدید احتمالا از پنج‌شنبه یا جمعه شروع شود اما حریری برای گرفتن پست نخست وزیری مردد است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟