معاون دوم رئیس جمهور: زرداد فریادی اصلا تحت توقیف و بازداشت قرار نگرفته است

  • انتشار: ۲ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16382

دفتر سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، گزارش‌ برخی از رسانه‌ها در باره این که زرداد فریادی از فرماندهان ارشد حزب اسلامی با ضمانت دفتر معاون دوم از زندان آزاد شده را رد کرده است و فریادی اصلا بازداشت نشده است.

دفتر آقای دانش در اعلامیه‌ای گفته که زرداد پس از بازگشت از بریتانیا به کابل، اصلا تحت توقیف و بازداشت قرار نگرفته است. در این اعلامیه آمده است: «زرداد فریادی بعد از رسیدن به کابل، اصلا تحت توقیف قرار نگرفته و در زندان نبوده است و دیگر این که هیچ نامه‌ای از دفتر معاون دوم رییس‌جمهور برای رهایی وی به کدام نهاد یا شخصی فرستاده نشده و کدام ضمانتی هم در کار نبوده است.»

دفتر آقای دانش افزوده که آزادی وی از زندانی در بریتانیا، با امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلام ارتباط ندارد. به گفته دفتر معاون دوم ریاست جمهوری، دولت بریتانیا قبلا تصمیم گرفته بود تا زرداد را به تاریخ چهاردهم دسامبر به کابل بازگرداند و این موضوع توسط وزارت امور خارجه به شورای امنیت ملی نیز مطرح شده بود.

دفتر آقای دانش گفته است که دولت افغانستان پس از اطلاع این موضوع، جلسه کمیته عدلی و قضایی را برگزار کرد که در این جلسه با حضور مقام‌ها و نمایندگان نهادهای مختلف عدلی و قضایی و امنیتی کشور، فیصله گفته شد که هیچ دلیل قانونی و حقوقی برای بازداشت و زندانی کردن زرداد فریادی پس از بازگشت از بریتانیا به کابل وجود ندارد.

به گفته دفتر معاون دوم ریاست جمهوری، در این جلسه که به تاریخ بیستم قوس گذشته تدویر یافت، گفته شد که هرچند زردادی در بریتانیا محاکمه و مجازات شده است، اما مطابق به قوانین افغانستان موضوع حق‌العبدی بالای وی محفوظ بوده و هرکس دیگری که قربانی این فرمانده ارشد حزب اسلامی شده باشد می‌تواند اقامه دعوا کند.

به گفته دفتر سرور دانش، در این جلسه هم‌چنین فیصله شد تا امنیت ملی براساس میکانیزم خاص از زرداد فریادی تعهد بگیرد تا کسانی که علیه وی در بریتانیا اقامه دعوا کرده‌اند، از سوی او متضرر نشوند. کمیته عدلی و قضایی در جلسه بیستم قوس خود هم‌چنین فیصله کرده تا ریاست امنیت ملی از بزرگان قومی که خواهان انتقال زرداد به افغانستان هستند نیز تعهد بگیرد تا هرگاه دعوای حق‌العبدی علیه وی از طرف افرادی صورت گیرد، وی را به اسرع وقت به مراجع قانونی حاضر کنند.

زرداد فریادی به تاریخ چهاردهم دسامبر با سپری کردن هشت سال حبس در زندانی در بریتانیا، به کابل بازگشت. بازگشت این فرمانده ارشد حزب اسلامی که گفته می‌شود در جنایت‌های زیادی نقش داشته است، چند ماه پس از امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی صورت می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟