معافیت کتلوی = مرگ یکصدو بیست هزار نفر تنها در شهر کابل

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسلامت
  • شناسه مطلب: 86916

شهرکابل به تاریخ ۱۱ اپریل برابر به ۲۳ حمل سال روان به قرنطین کامل رفت، در این تاریخ تعداد مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا ۵۵۵ نفر و مجموع واقعات فوتی ۱۸ نفر ثبت گردیده بودند، در همین روز تعداد واقعات جدید مثبت ۳۴ و تعداد فوتی ها فقط سه نفر گزارش گردیده بود.

در این روز ها قرار است که قرنطین و محدودیت ها برطرف گردیده و زندگی در شهر به حالت عادی برگردد؛ این در حالیست که تعداد مجموعی مبتلایان در کشور به ۱۲۴۵۶ و تعداد واقعات فوتی به ۲۲۷ نفر افزایش یافته است.

واقعات جدید ابتلا به کرونا روزانه بین ششصد تا هفتصد نفر و شمار جان باختگان در بیست و چهار ساعت بین ۷ تا ۲۰ نفر در نوسان است.

در روزهای بعد از رخصتی عید در فضای مجازی پیام های تسلیت و آه و افسوس دوستان بخاطر در گذشت عزیزان شان بصورت بی سابقه افزایش یافته است که نمایانگر رابطه مستقیم واقعات فوتی با ویروس کشنده کرونا است، اگرچه عده ی دلیل مرگ و میر اقارب شان را سکته قلبی، فشار خون و بیماری های دیگر وانمود میکنند.
اگر قرنطین شهر کابل بنا به هردلیلی برطرف گردد؛ حکومت باید اعتراف کند که یا تصمیم اش مبنی بر وضع قرنطین در تاریخ فوق الذکر کار نسنجیده و اشتباه بوده است یا اینکه تصمیم فعلی اش اشتباه و دارای تبعات ناگوار و فاجعه ی انسانی است. هیچ عقل سالم نمیتواند بپذیرد که با داشتن ۳۰ واقعه مثبت شهر به قرنطین برود و در موجودیت روزانه صد ها واقعه جدید، سیر صعودی و افزایش واقعات از ۳۰ به ۷۰۰ نفر شهر از قرنطین خارج گردد.

این تصمیم نشان دهنده ی آنست که حکومت تصمیم دارد تا شهروندان شهر کابل به معافیت کتلوی دست یاید؛ یعنی همه باشندگان شهر کابل به ویروس کشنده کرونا آلوده گردیده آنهای که جوان اند و دارای سیستم ایمنی قوی بعد از تحمل چند هفته درد طاقت فرسا و دست و پنجه نرم کردن میان مرگ و زندگی بالاخره اگر چانس یار شان بود زنده بمانند و انهاییکه سالخورده اند و یا دارای بیماری های زمینه ای اند و نمیتوانند در مقابل این مرض مهلک مقاومت کنند بمیرند تا به معافیت کتلوی برسیم، در این صورت اگر نفوس کابل را شش ملیون در نظر بگیریم و میزان کشندگی کرونا را هم صرف ۲% در خوش بینانه ترین حالت تنها در شهرکابل یکصدو بیست هزار نفر را از دست خواهیم داد.

بنا براین عاقلانه آن است که زمام داران امور تصامیم شان بر مبنای تعقل و دور اندیشی باشند نه از سر احساسات و سبک سری و شهروندان نیز کرونا را به عنوان یک واقعیت تلخ بپذیرند و تدابیر وقایوی و توصیه های داکتران را جدی مد نظر گیرند تا از این گردونه ی پر خطر بدون از دست عزیزان مان عبور کنیم.

محمد رضا محسنی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟