مضرات لوازم آرایشی و خطراتی که به شما نگفته اند!

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73533

یک ضرب المثل قدیمی هست که میگه: «هر کسی خربزه میخورد پای لرزش هم می نشیند!». مضرات لوازم آرایشی دقیقا حکم لرز بعد از خربزه خوردن هست.

هر انسانی مخصوصا خانم ها از زیبایی لذت می برد و دوست دارد به بهترین شکل در جامعه و خانواده حضور پیدا کند و طبیعتا برای این منطور از انواع مختلف لوازم آرایشی نیز بهره می برد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این زیبایی به چه قیمتی برای شما تمام می شود؟ پس تا آخر این مقاله با خبرگزاری اطلس همراه ما باشید!

اکثر بانوان از هر وسیله آرایشی که دم دستشان بود استفاده می کنند و به عواقب آن توجهی ندارند؛ اگرچه مضرات لوازم آرایشی در بلند مدت خود را نشان می دهد اما رفته رفته آسیب های بسیار جدی به انسان وارد می کند که جبرانش سخت خواهد بود.

اگر بهداشت بدن و سلامتی برای شما مهم است این گزارش را از دست ندهید زیرا اگر در انتخاب لوازم آرایشی خود دقت کافی نداشته باشید، مضرات لوازم آرایشی بیش از آنکه به شما منفعت برسند سبب وارد شدن آسیب های جدی خواهد بود.

ترکیبات شمیایی، متهم اصلی مضرات لوازم آرایشی

در قدم اول تمامی لوازم آرایشی که حاوی ترکیبات شیمیایی هستند را مطلقا دور بریزید. متاسفانه مواد شیمایی در اکثر لوازم آرایشی وجود دارند و در همین قدم اول کار شما بسیار سخت می شود اما گرفتن این تصمیم و ایستادن روی آن ارزشش را دارد زیرا مضرات لوازم آرایشی حاوی ترکیبات شیمایی بیش از آن چیزی است که فکرش را می کنید و سلامتی شما مهم تر از هر چیز دیگری است.

بسیاری از لوازم آرایشی حاوی سموم بسیار خطرناک هستند؛ حال تصور کنید شما این مواد را روی صورت وپوست بدن خود می زنید و ساعت ها روی آن می ماند. این کار سبب می شود تا رفته رفته این مواد خطرناک در پوست شما رسوب کرده و وارد جریان خون شود که خدای ناکرده مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

برای یک لحظه فکر کنید که اگر از لوازم آرایشی حاوی ترکیبات شیمایی استفاده می کنید، چقدر مواد سمی و خطرناک را وارد بدن خود کرده اید. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات لوازم آرایشی شامل ۸۲ هزار ماده گوناگون است که یک هشتم آن از مواد خطرناک همچون حشره کش ها تشکیل می شود. یک تحقیق در کانادا نشان می دهد که هشتاد درصد لوازم آرایشی این کشور حاوی چهارده نوع مواد شیمیایی سمی و خطرناک است.

مضرات لوازم آرایشی

برای آشنایی بیشتربا مضرات لوازم آرایشی خوب است چند ماده بسیار رایج که در اکثر لوازم آرایشی یافت می شود را بررسی کنیم:

پارابن؛ متهم ردیف دوم مضرات لوازم آرایشی

پارابن (Paraben) یکی از موادی است که تقریبا در اکثر لوازم آرایشی وجود دارد. این ماده در واقع یک نوع نگهدارنده مواد شیمایی است و به خاطر نقشی که دارد، در ۸۵ درصد لوازم آرایشی سر و کله اش یافت می شود!

اگرچه در سال های اخیر همواره از مضرات لوازم آرایشی حاوی پارابن سخن گفته شده اما این سخنان فقط در حد حرف باقی مانده و همچنان از این ماده در لوازم آرایشی استفاده می شود.

برای اینکه بهتر درک کنید پارابن تا چه اندازه در زندگی انسان ها نفوذ کرده بد نیست نتایج یک تحقیق در آمریکا را مشاهده نمایید. محققان آمریکایی پس از انجام یک سلسله تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که هر شخصی به طور متوسط در طول یک شبانه روز با ۷۶ میلی گرم پارابن مواجه می شود؛ از این میان، ۵۰ میلی گرم که بخش عمده ای از مواجهه فرد با پارابن است در لوازم آرایشی  است، ۲۵ میلی گرم در داروهایی است که هر شخصی ممکن است در طول روز مصرف کند و ۱ میلی گرم نیز در مواد غذایی وجود دارد.

اینکه مواد نگهدارنده از بسیاری از لوازم آرایشی یافت می شود از بزرگترین نگرانی ها است. مواد نگهدارنده با تغییر در استروژن ها عمل می کنند و با گیرنده های استروژن در بدن جفت می شوند. این اتفاق ممکن است باعث تغییر ظاهری ژن ها و دگرگونی ارتباطات سلولی بشود که نمونه ای بزرگ از مضرات لوازم آرایشی است. علاوه بر ان ممکن است باعث رشی نوع خاصی از سرطان سینه هم بشود.

سُرب

سرب یکی دیگر از موادی است که در لوازم آرایشی وجود دارد و مقصر بخش عمده ای از مضرات لوازم آرایشی است. سرب در طبیعت وجود دارد و در نتیجه یک آلاینده غیر تعمدی در فرایند تولید محسوب می شود.

در تحقیقاتی که بر روی ۴۰۰ رژ لب صورت گرفته مشخص شده است که در رژ لب سرب با غلظتی از دو صدم تا ۱۹/۷ بخش در میلیون یافت می شود که پایین تر از د سلامت کانادا که ۱۰ بخش در میلیون است توی آنها سرب وجود داشت.

رژ لب تقریبا از ۴۷ درصد روغن، ۳۶ درصد رنگ دانه، ۱۷ درصد موم و ۵ درصد عناصر دیگه شامل مواد نگهدارنده تشکیل می شود. روغنی که در رژ لب استفاده می شود به طور معمول روغن کرچک است که از دانه های لوبیایی حاوی پروتئین سم رایسین به دست می آید؛ یکی از سمی ترین مواد زمین که از ان به عنوان یک سلاح ریست شناختی هم استفاده می شود.

رنگ دانه ها

مضرات لوازم آرایشی فقط به دلیل استفاده از پارابن و سرب نیست بلکه امروزه از مواد فراوانی در ترکیبات لوازم آرایشی بهره گیری می شود که هر یک از آنها به تنهایی می تواند آسیب های جدی به انسان وارد کند. «رنگ دانه ها» یکی دیگر از ترکیبات خطرناک در لوازم آرایشی است که تقریبا در همه محصولات آرایشی یافت می شود.

امروزه برای کاهش هزینه و تاثیر بخشی محصول از رنگ دانه های ترکیبی استفاده می شود. اگرچه به طور سنتی رنگ دانه قرمز از فشردن و خشکاندن حشرات قرمز رنگ به دست می آید.

بعضی رنگ دانه های آبی از نمک اسید فروسیانید حاوی ترکیب آهن به دست می آید. سیانید به شدت کشنده است؛ اگرچه در ساختار این ترکیب سیانید پیوند بسیار محکمی با آهن دارد و در نتیجه نمی تواند به عنوان خط چشم ما را مسموم کند.

باکتری های موجود در لوازم آرایشی

باید بدانید که مضرات لوازم آرایشی فقط به دلیل وجود مواد شیمایی نیست؛ اگرچه هر قدر در مضرات لوازم آرایشی حاوی مواد شیمایی بگوییم کم است اما باید بدانید که به مرور برخی باکتری ها در لوازم آرایشی شما جا خوش می کنند که بسیار خطرناک هستند.

در مورد ریمل مژه و ابرو پیشنهاد می کنیم که سه ماه پس از باز کردن محصول آن را دور بیندازید. باکتری های مضر در ۴/۳۶ درصد از لوله های ریمل یافت شده اند. این موضوع به خصوص برای کسانی که از لنز ههای طبی استفده می کنند خیلی مهم است چراکه باکتری به راحتی می تواند داخل چشم شود.