مصاحبه داغ بانوی اول/ رولا غنی: ضرورتی برای تغییر دین ندارم، بدون تغییر دین با غنی ازدواج کردم

  • انتشار: ۹ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیسیاست
  • شناسه مطلب: 45740

رولا غنی همسر رئیس جمهور اشرف غنی در مصاحبه اختصاصی با یک پایگاه خبری در مورد وضعیت فعلی افغانستان صحبت کرده است. خانم رولا غنی گفته که من بدون تغییر دین با رئیس جمهور اشرف غنی ازدواج کرده ام و ضرورتی برای تغییر دین ندارم.

رولا غنی بانوی اول افغانستان در مصاحبه اختصاصی با پایگاه ساچ نیوز گفته است که پشتون های افغانستان ساکنان اصلی این سرزمین هستند و ضعف دموکراسی باعث شده است تا دیگر اقوام افغانستان این واقعیت را نپذیرند و دست به سلاح و استفاده از خشونت ببرند.

رولا غنی در خانواده ای لبنانی و مسیحی به دنیا آمد و پرورش یافت. وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی در سال 1974 در دانشگاه آمریکایی بیروت است، جایی که شوهر آینده اش، اشرف غنی، را ملاقات کرد. یک سال بعد این دو با هم ازدواج کردند و در سال 2003 به افغانستان بازگشتند. خانم غنی حق شهروندی افغانستان، لبنان و ایالات متحده آمریکا را دارد. بنابر گزارشات، وی به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسوی، پشتو و دری مسلط است.

خانم رولا غنی همسر رئیس جمهور و بانوی اول افغانستان در گفتگوی اینترنتی که بواسطه دوست مشترک انگلیسی مان برقرار شد در یک مصاحبه سه ساعته به سوالات ما پاسخ داده است که خلاصه ای از اظهارات ایشان در ادامه آورده خواهد شد:

“به عنوان بانوی اول افغانستان، باید بگویم که افغانستان دارای ملتی خون گرم و مستعد و متمدن است که در چند قرن اخیر نتوانسته جایگاه خود را در جهان بدست اورد و بسیاری از ذهنیتهای ملتهای دیگر در مورد مردم افغانستان حاصل تبلیغات و توهمات رسانه ای است. ”

“از سال 2014 تلاش نمودم وظایف انسانی خود در قبال ملت افغانستان را انجام دهم به همراه خانم های تحصیلکرده و فعال در عرصه های اجتماعی برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان، تلاش فراوانی داشته ایم به عنوان نمونه خشونت علیه زنان به عنوان یکی از چالش های عمده در افغانستان بوده و برده داری نوین تحت پوشش دین و اسلام به شکل گسترده ای علیه زنان در افغانستان در حال انجام است و ما در این سالها در برابر این چالش، برنامه ریزی و تلاش نموده ایم و رئیس جمهور مساعدت های فراوانی با من در این پروژه های فرهنگی و اجتماعی داشته است.

من و همسرم  می توانیم زندگی خوبی در امریکا داشته باشیم ولی سختی اقامت در افغانستان را فقط برای اهداف انسانی پذیرفته ایم تا بخشی از مصیبت های ملت مظلوم افغانستان را بهبود ببخشیم. وظیفه خودم می دانم از تمام برنامه ها و اقدامات همسرم به عنوان رئیس جمهور افغانستان حمایت کنم.”

همسر رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به حساسیت مردم به لبنانی و مسیحی بودن بانوی اول افغانستان و انتشار خبری مبنی بر مسلمان شدن وی گفت: “من بدون تغییر دین با رئیس جمهور ازدواج کرده و خودم را خوشبخت می دانم با احترام به ایین مسلمانان هیچ ضرورتی برای تغییر دین نیست. من به تمام قوانین ملی و بین المللی برای مردم افغانستان احترام می گذارم و به اینکه دیگران در مورد من چه می گویند هم اهمیتی نمی دهم. من به عنوان بانوی اول افغانستان وظیفه سنگینی به عهده دارم و ترجیح می دهم به جای توجه به حاشیه سازی های فیسبوکی، بر برنامه های کاری خود جهت رسیدن به اهداف مورد نظر تمرکز نمایم. چرا که رئیس جمهور دشمنانی دارد که می خواهند از هر ابزاری برای ضربه زدن به او استفاده کنند.”

بانوی اول همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت دموکراسی و آزادی در افغانستان گفته است: “مردم افغانستان هنوز به دامنه دموکراسی وارد نشده و در شرایط سنتی زندگی می کنند. آزادی در افغانستان فاقد عمق لازم است و مردم هنوز گرفتار قید و بندهای دینی و قبیله ای بوده و نیازمند تمرین دموکراسی و آزادی از این بندها هستند. امیدوارم در کوتاه ترین زمان ممکن این موانع برطرف شود هرچند کاری مشکل و بظاهر محال به نظر می رسد.”

خانم رولا در خصوص ترکیب جمعیتی افغانستان و سطح فرهنگی انها گفت: “پشتون های افغانستان اصیل ترین ساکنان این سرزمین و اکثریت جمعیتی را تشکیل می دهند. پشتون ها مردمانی متمدن و با سابقه چند هزار ساله تاریخی هستند و کسانی که در جغرافیای افغانستان زندگی می کنند، باید با افتخار خود را افغان و پشتون بدانند. من با همین شناخت، قومیت خود را در اسناد رسمی افغانستان پشتون ذکر می کنم. حمایت پشتون ها از یک فرد کفایت می کند تا آن شخص به راحتی در انتخابات موفق باشد. سایر اقوام مانند ازبک ها، تاجیک ها و هزاره ها هیچ کدام به تنهایی چنین ظرفیتی ندارند. ضعف دموکراسی و ضعف پایندی به قواعد دموکراسی در افغانستان باعث شده اقلیت های دیگر این واقعیت را نپذیرفته و سعی کنند با سلاح و خشونت برتری خود را محقق کنند. در هر کشوری اکثریت حاکم نباشد ان کشور در بحران و خشونت و در سراشیبی سقوط و ویرانی قرار خواهد گرفت. ”

“آقای غنی در انتخابات 2014 علی رغم همه کارشکنی ها با تکیه بر حمایت پشتونها و بر اساس ارای مردمی در ارگ ریاست جمهوری حضور یافت و این حضور تا زمانی دوام خواهد داشت که مردم چنین اراده ای داشته باشند و مردم هم برای هیچ کاری مجبور نیستند. من از رفاه و اسایش خود صرف نظر کرده حضور مستمرم در کابل فقط برای استقرار دموکراسی و ازادی و نه هیچ چیز دیگر است. ولی باید قبول کرد تا زمانی که مردم با دموکراسی خو نکرده و در مطالبه حقوق خود بی تجربه و خام هستند، باید نخبگان دلسوز در این راه انها را یاری کنند.”

خوانندگان محترم توجه داشته باشند که طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه کارشناسان بیولوژیک اسرائیل اثبات کرده اند که تطبیق ژنتیکی میان پشتون ها و یهودیان وجود دارد. گویا قبایل پشتون که در جنوب و جنوب شرق افغانستان و در غرب و شمال غربی پاکستان زندگی می کنند از قبایل گمشدۀ یهودی و اصالت انها به یهودیان سفاردیم ( یهودیهای شرقی ) بازمی گردد. (برای مطالعه بیشتر) با توجه به این موضوع حساسیت نسبت به آینده قوم پشتون در افغانستان و پاکستان ضرورت داشته و مقامات وزارت خارجه و کنست باید با حساسیت بیشتری تحولات افغانستان و پاکستان را دنبال کنند. آقای اشرف غنی و خانم رولا می توانند زمینه سازان رجعت قوم پشتون به اصالت تاریخی خود باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟