مشاغل بدون مالیات کدامند؟

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76195

موضوع مقاله امروز، مشاغل بدون مالیات است. قوانینی که در کشورها وضع می‌شوند و مورد اجرا قرار می‌گیرند از بخش های مختلفی تشکیل می‌شوند تا به آن وسیله بتوانند کلیه آحاد یک ملت را تحت پوشش قرار دهند.

به دلیل اینکه در هر جامعه افراد از لحاظ شرایط مختلف فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و … در یک سطح نیستند و اجرای قانون بدون توجه به موقعیت آنها می‌تواند دارای عواقب نامناسبی باشد.

در این خصوص قانون مالیات ها هم استثناء ندارد و برای آن که بتواند به عدالت اجتماعی در جامعه کمک کند، قانون گذار باید در تصویب قانون به این نابرابری ها و ناهمگونی ها توجه کند.

این نکته قابل توجه است که گرفتن مالیات به علاوه اینکه به دولت برای تأمین هزینه های جاری کمک می‌کند می‌تواند از طریق مشوق های مالیاتی به هدایت سرمایه در بخش های مورد نظر هم کمک کند.

چرا مشاغل بدون مالیات پرطرفدار است؟

از مهمترین ویژگی‌های تعیین میزان کارآمدی اقتصاد در هر کشور، اشتغال افراد آن جامعه است. در هر جامعه ای با هر اقتصادی، چه اقتصاد پویا و چه ضعیف، شغل مناسب از مهم‌ترین دغدغه های فردی و اجتماعی که زندگی افراد به آن بسته است به شمار می‌رود.

در واقع آنچه که تعیین کننده مقدار بازدهی و تأثیر پارامترهای اقتصاد است، فرصت های شغلی و آماده بودن بسترهای تجاری و تولیدی همراه با دیگر شاخص‌ها می‌باشد.

فعالیت‌ها و مشاغلی نظیر دست فروشی، به دلیل اینکه فقط از طریق دلالی یک جنس توسط تولید کننده و خریدار انجام می‌شود از مشاغل بدون مالیات محسوب می‌شود.

در این گونه شغل‌ها با استفاده از اماکن عمومی از جمله ایستگاه‌های مترو و معابر، یک کسب و کار شکل می‌گیرد و بسیاری، از جمله افراد تحصیل کرده را درگیر خود کرده است.

البته این موضوع در هر جامعه ای مشکلاتی را در پی خواهد داشت، که یکی از آنها می‌تواند کاهش گرایش افراد به داشتن یک مکان ثابت برای ایجاد کسب و کار باشد.

زیرا مغازه داران به دلیل ملزم بودن به پرداخت مالیات و هزینه های مغازه و سرقفلی باید اجناس خود را با قیمت خاصی بفروشند ولی مردم همان جنس را می‌توانند با قیمت پایین تر از یک دست فروش تهیه کنند زیرا او ملزم به پرداخت هیچ گونه وجهی بابت مالیات و دیگر هزینه ها نیست.

از دیگر مشاغل بدون مالیات که افراد برای امرار معاش خود به آن دست می‌زنند می‌توان به همین دست فروشی، تاکسی داری، بازاریابی و دیگر شغل‌هایی نام برد که جز اینکه منبع درآمد هستند هیچ گونه رشد و بازدهی اقتصادی برای جامعه به دنبال ندارند.

لیست خدمات بدون مالیات

همه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که از وزارت ارشاد اسلامی پروانه بهره‌برداری دارند هر سال از پرداخت ۵۰ درصد مالیات خود معاف هستند.

شرکت های تعاونی روستایی، عشایری، کارگری، کشاورزی، صیادان، دانش‌آموزان و دانشجویان به همراه اتحادیه‌های‌ خود جزء مشاغل بدون مالیات محسوب می‌شوند.

درآمدهای حاصل از تعلیم و تربیت در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه در مدارس غیر انتفاعی و همچنین آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که دارای مجوز از سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای هستند بر طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات از مشاغل بدون مالیات محسوب می‌شوند.

همچنین بر طبق همین ماده از قانون مالیات، دانشگاه و همچنین مراکز آموزش عالی که غیر انتفاعی هستند و مهدکودک‌هایی که در مناطقی ایجاد شده اند که توسعه یافته نیستند نیز معاف از مالیات می‌باشند.

درآمد موسساتی که مسئولیت نگهداری معلولین ذهنی و حرکت را بر عهده دارند. و در آمد باشگاه‌های ورزشی و موسساتی که از سازمان تربیت بدنی مجوز دارند نیز نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

بر اساس قانون مالیات مستقیم، دفاتر زیارتی و گردشگری که از مراجع قانونی ذی ربط دارای مجوز هستند و درآمدشان که از محل جذب گردشگر خارجی یا اعزام زائرین به عربستان، سوریه و عراق به دست آمده باشد مشمول مالیات با نرخ صفر مالیاتی می‌شوند.

قانونگذار در راستای حمایت از واحدهای خدماتی و تولیدی امتیازات ویژه‌ای و همچنین تسهیلاتی را در نظر گرفته است. به این صورت که به علاوه فعالیت‌های معدنی و تولیدی برای خدمات بیمارستان ها و مراکز گردشگری و اقامتی هم معافیت‌ها و مزایایی ویژه در نظر گرفته است.

مبالغ دریافتی برای بیمه های مختلف، اعم از عمر و زندگی ازسوی موسسات بیمه که به جهت قراردادهای منعقده بیمه، به دست ذی‌نفع می‌رسند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

قسمتهایی از موقوفات عام که بر اساس شرع به مصرف اموری چون، تبلیغات اسلامی و دینی، تحقیقات فرهنگی و علمی، اختراعات و اکتشافات، بهداشت و درمان و همچنین بنا کردن، تعمیرات و نگهداری مسجد و حوزه‌ها و مدارس علوم اسلامی، بازسازی آثار باستانی، امور عمران و آبادانی و… به شرط اینکه، درآمد و هزینه های ذکر شده با تأیید سازمان اوقاف باشند نیز از مالیات معاف هستند.

ساخت و نگهداری و تعمیر مراکز نگهداری کودکان و نوجوانانی در گروه های سنی مختلف که بد سرپرست و یا بی‌سرپرست هستند و همچنین مراکز نگهداری از سالمندان، کارگاه‌های حرفه آموزی و ایجاد شغل برای مصدومان نخاعی و معلولین حرکتی و زنان و دختران خود سرپرست نیز از مشاغل بدون مالیات محسوب می‌شوند.

مراکزی که به افراد معلول ذهنی و کودکان دچار اختلال نابینایی و ناشنوایی ارائه خدمات می‌کنند و دیگر مراکز و مشاغلی که فعالیتهایی در زمینه کمک رسانی و خدمات به مددجویان سازمان بهزیستی دارند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

کمک‌ها و هدایای نقدی یا غیر نقدی موسسات خیریه که ثبت شده باشند به شرط اینکه آن مبالغ فقط صرف امور مذکور شود و نظارت سازمان مالیات بر آنها باشد می‌توانند از پرداخت مالیات معاف باشند.

مشاغل مطبوعاتی و فعالیت‌های انتشاراتی و قرآن که از وزارت ارشاد و یا دستگاه های ذی‌ربط دارای مجوز باشند و فعالیت‌های فرهنگی‌ای که با همین مجوز انجام می‌شوند نیز از مشاغل بدون مالیات به حساب می‌آیند.

درآمدی که حاصل از صادرات خدمات و کالای غیر نفتی هستند و همچنین محصولات قسمت کشاورزی به صورت صد در صد و در آمد حاصله از صادرات مواد خام به صورت بیست درصد مشمول مالیات با نرخ صفر هستند.

مشاغلی که درآمد آنها حاصل از صادرات کالاهایی است که به صورت ترانزیتی وارد ایران می‌شوند، بدون اینکه در ماهیت آنها تغییر ایجاد شود و یا کاری بر روی آنها انجام شود هم شامل مالیات با نرخ صفر هستند.

سازمان ها و موسساتی که به شهرداری وابسته هستند و به موجب قانون برای انجام وظایف عمومی شهرداری و خدماتی تشکیل شده اند و صد در صد سرمایه آن متعلق به شهرداری است نیز نرخ صفر مالیاتی را شامل می‌شوند.