مشاجره دیپلماتیک هند و چین بر سر کرونا

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 78983

 پس از انتقاد هند از تاخیر عمدی چین در صدور مجوز برای خروج شهروندان هندی از شهر ووهان، دهلی نو در اقدامی که به نظر می رسد واکنش متقابل باشد صادرات تجهیزات پزشکی به چین را ممنوع کرد.

نشریه تایمز او ایندیا نوشت: پس از این اقدام، سفارت  چین در دهلی نو  از  دولت هند درخواست کرد تا صادرات تجهیزات و داروهای پزشکی مانند ماسک صورت به چین را متوقف نکرده و بر اساس قوانین سازمان جهانی بهداشت عمل کند.

شی رانگ سخنگوی سفارت چین در هند گفت: ما امیدواریم که هند وضعیت ویروس کرونا را به صورت منطقی و با آرامش بررسی کند و برای رفع نیاز های پزشکی چین همکاری های لازم را به عمل آورد. همچنین، ما امیدواریم که هند هرچه زودتر تعاملات دوجانبه و تجارت با چین را از سر بگیرد.

راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند پس از این اظهارات چین اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه و محتاطانه هند بر اساس دستور العمل های سازمان جهانی بهداشت و همچنین به منظور مقابله با جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در هند بوده است.

وی افزود: ممنوعیت صادرات برخی از لوازم بهداشتی و پزشکی به این دلیل است که این لوازم در هند نیز با تولید محدود روبرو است. مانند هر کشور دیگری، هند با جمعیت بیش از میلیارد نفر وظیفه دارد تا اقدامات لازم برای مقابله با ویروس کرونا را انجام دهد زیرا اگر این ویروس به درستی مدیریت نشود، آن می تواند به تهدید جهانی تبدیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند توضیح داد: هند در اقدامی انسان دوستانه  لوازم و تجهیزات پزشکی به چین ارسال خواهد کرد. در مقابل ما انتظار داریم که چین با خروج شهروندان هندی  و همچنین شهروندان کشورهای همسایه هند از شهر ووهان موافقت کند.

 مقامات هندی روز شنبه اعلام کردند که چین به صورت عمد تلاش های هند برای ارسال یک  پرواز مخصوص جهت تخلیه شهروندان این کشور در شهر ووهان را با تاخیر روبرو ساخته است.

مقامات هندی ضمن انتقاد از چین گفتند: عملیات های کمک رسانی و خروج شهروندان از سوی سایر کشورهای خارجی مانند فرانسه همچنان انجام می شود. اما مقامات چینی با ارسال  پرواز مخصوص هند به شهر ووهان موافقت نکرده اند. آیا چین به دریافت کمک های انسان دوستانه هند علاقه ای ندارد؟

هند تاکنون ۶۴۷ شهروند خود را از چین خارج کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟