مسکو می خواهد باز به کابل سلاح بفروشد

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 2351

فرستاۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان می گوید که مسکو و کابل هم اکنون سرگرم کار در مورد معاملۀ است که بر اساس آن باید در سالهای آینده اسلحۀ روسی به افغانستان صادر شود.

به گزارش خبرگزاری تطلس به نقل از صدای آمریکا، ضمیر کابلوف روز دو شنبه در صحبت با خبرنگاران در مسکو مشخص نساخت که روسیه کدام نوع اسلحه را به افغانستان می فروشد، اما در پاسخ به یک پرسش گفت “در یک نکته خلاصه شود، هر نوع سلاح”.

آقای کابلوف همچنان گفت که افغانستان در حال حاضر به اندازۀ کافی اسلحه در اختیار دارد، اما به گفتۀ وی در آینده به اسلحه و مهمات بیشتر نیاز پیدا خواهد کرد.

ایالات متحده امریکا و متحدین اروپایی آن تعهد کرده اند که تا چند سال آینده نیرو های امنیتی افغان را سالانه حدود چهار و نیم میلیارد دالر کمک کنند و این می رساند که روسیه در اشتیاق این پول، برای فروش اسلحه به افغانستان آمادگی می گیرد.

سرباز نمی فرستیم

در حالیکه ایالات متحده و ناتو مأموریت مشترک جنگی خود را در افغانستان پایان بخشیدند، روسیه از اقتدار و رمق گیری مجدد تندروان و اسلامگرایان در منطقه ابراز نگرانی دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در همین تازگی ها در مورد گسترش نفوذ گروه تندرو دولت اسلامی در عراق و سوریه نگرانی مسکو را ابراز کرد.

با وصف این نگرانی های امنیتی، کابلوف می گوید که روسیه به افغانستان سرباز نمی فرستد. او گفت “یقیناً که ما نیروی نظامی به افغانستان نمی فرستیم، اما بهتر خواهد بود که آنها (اردوی ملی افغانستان) تجهیز و تسلیح شده و آموزش ببینند تا خود از کشور شان دفاع کنند”.

مسکو از مداخلۀ نظامی در افغانستان تجربۀ تلخی دارد. قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین پس از یک دهه اشغال افغانستان در سال ۱۹۸۹ آن کشور را ترک کرد.

از خروج کامل قشون سرخ از افغانستان حدود دو و نیم دهه می گذرد، اما هنوز هم در جنگ های افغانستان از سلاح و مهمات روسی کار گرفته می شود.

یکی دیگر از میراث های شوم حضور شوروی در افغانستان ماین هایی است که با گذشت سه دهه، هنوز هم هر ماه ده ها افغان را به کام مرگ می کشاند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟