مزایای ثبت طرح صنعتی

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 111408

اطلاس پلاس بر آن است تا در نوشته پیش رو در خصوص مزایای ثبت طرح صنعتی مطالبی را به اطلاع علاقه مندان برساند. خوب است بدانید انجام این ثبت، دارای روند خاصی است و مراحل متعددی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

مزایای ثبت طرح صنعتی
مزایای ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی در حقیقت شباهت ‌هایی با ثبت اختراع و برند تجاری دارد. از جمله مهم‌ترین مراحلی که باید برای شروع این کار طی کرد اظهارنامه ثبت طرح است.

ثبت طرح صنعتی اکثر در رابطه با ظاهر محصول است و معمولا فعالان حوزه صنعت و همچنین واحدهای تولیدی بیشتر با آن سروکار دارند.

طرح صنعتی به آن دلیل اهمیت دارد که در صورت جذابیت می ‌تواند موجب فروش هر چه بیشتر محصول مورد نظر شود. زیرا با طرح و رنگ محصول ارتباط دارد و باعث ترغیب مشتری برای خرید آن می‌شود.

مثلاً طراحی واکنش برانگیز و جذب کننده یک خودرو می ‌تواند در میزان فروش آن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. این مساله برای سایر محصولات نیز به وضوح صادق است. 

گاهی ممکن است پیش بیاید که فناوری یا تکنولوژی یک طرح صنعتی تکراری باشد اما باز هم به خاطر جذابیت چشمگیرش بتوان آن را به عنوان یک طرح صنعتی به ثبت رساند. نمونه بارز این نوع ثبت طرح صنعتی را می‌توان در طراحی جدید خودروها مشاهده کرد.

 همان طور که می دانیم خودرو یکبار برای همیشه اختراع شده و ممکن است برخی تغییرات در قطعات یا اجرای آن همچنان اختراع محسوب شود، اما تغییر در شکل ظاهری آن می‌ تواند به عنوان طرح صنعتی ثبت گردد.

پس متوجه شدیم که میان ثبت اختراع با ثبت طرح صنعتی تفاوت زیادی وجود دارد و نباید آن را یکی دانست. با این حال ممکن است یک طرح به هر دو صورت یاد شده به ثبت برسد. 

با این وجود، ویژگی و مزیت های ثبت طرح صنعتی تنها به این موارد محدود نمی ‌شود و موارد دیگری را نیز در بر دارد که در ادامه مطلب به آن پرداخته شده است.

مفهوم مزایای ثبت طرح صنعتی

به طور کلی ثبت هر کدام از آثار اختراع، طرح صنعتی یا علامت تجاری می ‌تواند مزایایی را برای دارندگان آنها در پی داشته باشد. هر چند نوع ویژگی های هر کدام از این آثار می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

مزایای ثبت طرح صنعتی
مزایای ثبت طرح صنعتی

مزایای ثبت طرح صنعتی

فروش طرح صنعتی که در این حالت دارندگان گواهی ثبت این نوع اثر از حق واگذاری امتیاز آن نیز برخوردار خواهند بود. بنابراین می‌ توانند نسبت به فروش طرح صنعتی خود اقدام کنند و آن را به دیگران واگذار نمایند.

جلوگیری از تقلب یکی دیگر از مزایای ثبت طرح است، به این صورت که با ثبت هر اثر می‌توان از سرقت آن توسط افراد دیگر جلوگیری کرد. زیرا معمولا هنگام ثبت هر اثر جدید، در خصوص عدم کپی ‌برداری آن راستی‌آزمایی به عمل می‌آید و در صورت کپی‌برداری، اثر مذکور ثبت نخواهد شد.

برخورداری از امتیازات: از دیگر ویژی های این فرایند بهره مند شدن از برخی امتیازات قانونی است. انجام این کار معمولا در ارتقاء برند و سوابق فرد طراح، نقش بسیار زیادی خواهد داشت.

از دیگر سو، ثبت طرح صنعتی برای شخصیت‌های حقوقی مانند شرکت‌ها نیز مزایای فراوانی دارد. چرا که این کار باعث بهبود برند و معروفیت محصول مورد نظر خواهد شد.

بهبود فروش محصول یکی از ویژگی های فوق العاده این کار است که افراد حقوقی مانند واحدهای تولیدی از طریق انجام این کار می‌توانند بر قیمت محصولات خود اثر قابل‌توجهی بگذارند.

مزایای شخصی هم در این کار وجود دارد یعنی افرادی که به صورت شخصی به ثبت طرح صنعتی خود اقدام می کنند، در بسیاری از موارد از برخی مزایا بهره مند خواهند شد.

مثلا اشخاص به طور معمول می ‌توانند در استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان یا تاسیس شرکت‌های دانش ‌بنیان از این سوابق خود استفاده کنند. هر چند که مزایای ثبت طرح صنعتی تنها به این موارد خلاصه نمی شود و بسته به هر مورد می ‌تواند متفاوت باشد.

مراحل ثبت 

ثبت آثار مختلف در کشور ، دارای فرایند و پروسه های متعدد و بروکراسی اداری است که ثبت طرح صنعتی را نیز شامل می شود.

در حال حاضر همه مراحل انجام این کار به وسیله مرکز مالکیت معنوی وابسته به سازمان اسناد و املاک کل کشور امکان‌پذیر است و تقریبا هیچ فرایندی از آن به صورت دستی انجام نمی ‌گیرد ولی با این وجود افراد زیادی از زمان‌بر بودن آن شکایت دارند.

مزایای ثبت طرح صنعتی
مزایای ثبت طرح صنعتی

تسلیم اظهارنامه

ارائه اظهارنامه ثبت طرح صنعتی اولین معمولا اولی قدمی است که در انجام ثبت طرح صنعتی خواهد بود و این روند برای ثبت اختراع و ثبت علائم تجاری هم به همین شکل انجام می‌گیرد.

خوب است بدانید که اصلی‌ترین بخش در ثبت هر اثر چگونگی ارائه و تسلیم اظهارنامه بوده و چنانچه این بخش به خوبی انجام شود، تا حد زیادی می‌توان آن اثر را ثبت شده دانست.

افراد بعد از ارائه تعهد و انتخاب نوع اظهارنامه ، باید نسبت به ثبت مراحل مختلف آن اقدام به عمل آورند که به طور معمول مراحل زیر طی می شود:

ابتدا ورود اطلاعات اظهارنامه

در مرحله بعد بازبینی اطلاعات و ضمائم

بارگذاری ضمائم

و در پایان پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه

البته هر کدام از این مراحل ممکن است دارای استثنائات یا موارد خاص خود باشند که در می توانید در پورتال مرکز مالکیت معنوی آن را ملاحظه نمایید.

معمولا بعد از پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه، فرد می‌تواند نسبت به پیگیری اظهارنامه خود یا چاپ آن اقدام کند.

چند نکته مهم 

اول این که ارائه و تسلیم اظهارنامه برای ثبت طرح صنعتی از ضروریات به شمار می رود. 

دیگر این که اظهارنامه باید در دو نسخه یکی به زبان فارسی و دیگر هم در فرمت مخصوص به خود ارائه شود. در غیر اینصورت ترجمه یا خلاصه‌ای از ترجمه اظهارنامه به زبان فارسی الزامی است. 

اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید حاوی نام، تابعیت، کد پستی و در صورتی که شخص حقیقی است شماره ملی باشد.