مرگ ملاعمر؛ از تایید غنی تا تکذیب طالبان

  • انتشار: ۷ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 7588

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از منابع خبری، یک مسئول دولتی ادعا کرد «ملا محمد عمر» سرکرده طالبان، دو سال پیش بر اثر بیماری در پاکستان فوت کرده است.

این مسئول دولتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما از جانب مسئولان پاکستانی و منابع وابسته به طالبان مطمئن شدیم که وی دو سال پیش بر اثر ابتلا به بیماری در پاکستان فوت کرده است».

درهمین ارتباط، شبکه بی.بی.سی در خبری فوری اعلام کرد که جنبش تندروی طالبان در افغانستان به زودی بیانیه ای را در این باره صادر می کند.

رادیو بی بی سی پیشتر به نقل از منابع دولتی از کشته شدن سرکرده جنبش طالبان خبر داده بود.

همچنین عده‌ای از فعالان شبکه‌های اجتماعی از تایید این خبر توسط رئیس جمهور افغانستان خبر دادند. برخی شبکه‌های عربی نیز اعلام کردند که سخنگوی کاخ ریاست جمهوری خبر مرگ ملاعمر را تایید کرده است.

با این حال، توییتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان که همیشه در این گونه مواقع فعال است، پیامی منتشر نمی کند. اما شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از قاری یوسف احمدی سخنگوی دیگر طالبان در شبکه تویتر نوشته که ملا عمر زنده است.

قاری یوسف احمدی در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفته که ملا عمر زنده است و جنبش طالبان را رهبری می کند.

این در حالی است که یک عضو بلند پایه شورای رهبری طالبان در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون پاکستان خبر مرگ ملا عمر را تایید کرده و علت مرگ وی را بیماری سل عنوان کرده بود. بر اساس این خبر ملا عمر دو سال و چهار ماه قبل درگذشته است.

همچنین خبر دیگری حاکی است که امروز چهارشنبه سران طالبان نشستی برای تعیین جانشین وی برگزار کرده‌اند.

برخی منابع از احتمال جانشینی ملا برادر خبر می‌دهند در حالی که کارشناسان پاکستانی در گفت‌وگو با تلویزیون جئو که ظهر روز چهارشنبه ویژه‌ برنامه‌ای در این مورد به طور زنده برگزار کرد از احتمال جانشین ملا اختر منصور خبر دادند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟