مرگ سالانه 15 هزار شهروند براثر سرطان

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12172

وزیر صحت عامه می گوید که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در افغانستان به سرطان مبتلا می شوند که تعداد ۱۵ هزار از این افراد در نتیجه این بیماری جان می دهند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان، پیش از چاشت امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه با سرطان گفت: ” بر اساس آمارهای تخمینی نهادهای صحی در کشور سالانه ۲۰ هزار به بیماری سرطان مبتلا می شوند که از این جمله ۱۵ هزار تن آنان جان می دهند”.

آقای فیروز افزود: بیماری سرطان قابل پیشگیری است و اگر در مراحل ابتدایی تشخیص شود، قابل درمان نیز می باشد.

وزیر صحت خاطر نشان کرد: این بیماری در شفاخانه های داخلی قابل تشخیص است و زمینه تداوی دارویی آن نیز در شفاخانه جمهوریت انجام می شود و تا چند وقت دیگر در شفاخانه استقلال نیز انجام خواهد شد؛ اما تداوی با شعاع در داخل انجام نمی شود و برای این روش نیز تلاش ها بخاطر گرفتن مجوز از سازمان اتمی جهان جریان دارد.

آقای فیروز یادآور شد: هم اکنون داشتن شرایط تشخصیه بیماری سرطان یکی از پیش شرط ها برای اخذ مجوز شفاخانه های خصوصی در کشور گذاشته شده است.
فوزیه علم مشاور بهداشتی همسر رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: ” بانوی اول افغانستان از تلاش ها در راستای فراهم ساختن زمینه تشخیص و تداوی بیماری سرطان در داخل کشور حمایت می کند و به همین منظور یک گروه تحت حمایت وی نیز ایجاد شده است”.

خانم علم افزود: بانوی اول، آگاهی دادن به شهروندان به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری سرطان را جزو اولویت کار گروه تحت حمایت خودش برگزیده است.
استفاده از دوخانیات، پرخوری، استفاده بیش از حد از گشت سرخ بریان شده، ورزش نکردن و کم خوردن آب در جریان روز و شب را از عوامل مبتلا شدن به بیماری سرطان است.

وزیر صحت تاکید ورزید: هرگاه شهروندان این مسایل را رعایت کنند؛ امکان ابتلا شدن به به سرطان به صفر تقلیل می یابد.

آقای فیروز همچنین، از عدم اعتماد مردم بالای شفاخانه های داخلی و سفر برای تداوی به خارج از کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: ” به همین دلیل سالانه ۳۰۰ میلیون دالر از کشور خارج می شود و ما تلاش داریم تا جلو بیمارانی که اموال و دارایی های زندگی شان را به حراج می گذارند تا برای تداوی به بیرون از کشور بروند را بگیریم”.

سالانه ۸ میلیون نفر در سطح جهان به سرطان مبتلا می شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟