مرگ جوان سیاهپوست براثر شلیک ۶۰ مرمی توسط پولیس آمریکا

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131562

یک کنترل ساده مأموران پولیس در ایالت اوهایو به مرگ یک جوان سیاهپوست انجامید. بر بدن این جوان که در جریان تعقیب مأموران پولیس کشته شد، ۶۰ اثر مرمی دیده می‌شود. این رویداد اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

به نقل از دویچه وله، پولیس شهر آکرون واقع در ایالت اوهایو در آمریکا یکشنبه چندین ویدیو منتشر کرده که تاریخ ضبط آن‌ها به روز ۲۷ ژوئن، تاریخ انجام عملیات مربوطه برمی‌گردد.

مأموران پولیس دست به تعقیب یک جوان سیاهپوست ۲۵ ساله به نام جیلند والکر می‌زنند. در لحظه‌ای که او خودروی خود را ترک می‌کند تا با پای پیاده از چنگ پولیس بگریزد، مأموران ده‌ها بار به سمت او تیراندازی می‌کنند.

طبق اعلام پولیس بر بدن این جوان ۶۰ اثر مرمی به چشم می‌خورد. البته مشخص نیست که مجموعا چند مرمی به بدن او اصابت کرده، چون ممکن است مرمی به بدن او اصابت کرده و در جایی دیگر از بدن او خارج شده باشد.

شهر آکرون در روز انتشار این ویدیوها شاهد اعتراضات گسترده بود. دن هوریگن، شهردار اکرون شهروندان را فراخواند تا آرامش خود را حفظ کنند.

او در نشستی خبری تصاویر ویدیویی از این رویداد را که از طریق دوربین‌های متصل به بدن مأموران پولیس ضبط شده بود، “دلخراش” خواند و گفت، “تحمل آن بسیار دشوار است”.

بنا بر گزارش پولیس مأموران قصد داشت این جوان سیاهپوست را به خاطر یک تخلف رانندگی به ایست وادارند. پولیس گفته که او در واکنش یک مرمی به سمت مأموران شلیک کرده و در لحظه‌ای که قصد داشته با پای پیاده به فرار خود ادامه بدهد، یک ماسک اسکی‌سواری به صورت داشته است.

مأموران پولیس نخست کوشیدند با تپانچه برقی جلوی فرار او را بگیرند و در نهایت دست به تیراندازی زدند.

بنا بر اظهارات استفن مایلت، رئیس پولیس آکرون، هشت مامور در این عملیات “مستقیما” مشارکت داشته‌اند. جیلند والکر در هنگام گریز با پای پیاده مسلح نبوده و مآموران یک سلاح در خودروی او پیدا کرده‌اند.

او افزود که این جوان سیاهپوست به بیمارستان منتقل شده، اما بر اثر شدت جراحات جان سپرده است. رئیس پولیس آکرون اذعان داشت: «یک کنترل ساده مربوط به تخلفات رانندگی که احتمالا تنها با یک هشدار یک برگه جریمه همراه می‌بود، به یک تعقیب سخت بدل شد.»

در سال‌های گذشته موارد گوناگونی از این دست سبب شده تا پولیس آمریکا با عملکرد خود خبرساز شود. جنجالی‌ترین مورد به مرگ جورج فلوید برمی‌گردد .

او در ماه مه ۲۰۲۰ میلادی بر اثر رفتار خشونت‌آمیز مأموران پولیس در مینیاپولیس کشته شد. یک مأمور سفیدپوست با زانوی خود آنقدر بر گردن این مرد سیاهپوست فشار آورد که او از هوش رفت و سرانجام جان سپرد. این رویداد در سراسر آمریکا اعتراضات گسترده‌ای علیه نژادپرستی را به دنبال داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟