مرگبارترین و کشنده ترین موجودات کره زمین

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 106239

مقوله مرگبارتربن موجودات کره زمین در بیشتر موقع ذهن انسان را به سوی حیوانات جنگلی مثل شیر، فیل و مار می کشاند در حالیکه خطرناک ترین موجودات کره زمین حشرات ریزی هستند که با انتقال بیماری انسان های زیادی را هر ساله به کام مرگ می کشانند.

شنیدن این نکته که بسیاری از مارها غیرسمی هستند و می توان آنها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد دور از تعجب نیست.

به هر صورت آشنا شدن با خلق و خوی و رفتار حیوانات سبب می شود هنگام مواجه با آنها عمل کرد بهتری داشته باشیم.

مرگبار ترین و کشنده ترین حیوانات روی زمین

برای آشنا شدن با مرگ بارترین موجودات کره زمین با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

کوسه

هر زمان صحبت از مرگبارترین حیوانات کره زمین به میان می آید، کوسه شاید در ابتدای لیست قرار گیرد.

این در حالی ست که مرگ ناشی از کوسه در سال بسیار کم است. حمله کوسه ها به انسان بسیار نادر  است.

به طور مثال در سال ۲۰۱۴ تنها سه مورد مرگ ناشی از حمله کوسه به انسان گزارش شد. در سال ۲۰۱۵ نیز تنها شش مورد از حمله کوسه ها به انسان ثبت شد.

با توجه به این رکوردها کوسه ها زیاد هم برای انسان مرگبار نبوده اند.

گرگ ها

در ادامه مطلب مرگبارترین حیوانات کره زمین باید به گرگ ها اشاره کرد. این حیوانات در مناطقی که زندگی می کنند به ندرت به انسان حمله می کنند.

حمله گرگ ها به انسان در برخی مناطق اروپا و آمریکای شمالی اتفاق می افتد. در کشور هند نیز گزارش هایی از حمله گرگ ها به انسان شنیده شده است، اما میانگین آن از ده مرگ در سال بیشتر نیست.

فیل ها

فیل ها علی رغم جثه عظیمی که دارند می توانند گاهی مواقع خیلی سریع  عمل کرده به انسان ها حمله کنند.

براساس آمار موجود فیل ها به طور میانگین ۵۰۰ نفر را به کام مرگ می کشانند. در کنار فیل ها اسب های آبی نیز در برخورد با انسان ها خیلی پرخاشگر عمل می کنند.

در قاره آفریقا اسب های آبی به انسان ها و قایق ها حمله می کنند و باعث مرگ و میر می شوند. 

موجودات ریز مرگبار

در کنار فیل و اسب آبی و کوسه ها برخی موجودات ریز نیز هستند که بسیار مرگبار به حساب می آیند.

مرگبار ترین و کشنده ترین حیوانات روی زمین
مرگبار ترین و کشنده ترین حیوانات روی زمین

کرم نواری یکی از این موجودات می باشد. این نوع کرم سبب ایجاد عفونت سیستی سرکوزیس می شود و نزدیک به هفت صد نفر را در سال به کا مرگ می کشاند.

این عفونت بسیار خطرناک است. علاوه بر کرم نواری نوع دیگری از کرم به نام آسکاریس نیز وجود دارد که سبب ایجاد عفونت اسکاریازیس می شود.

این بیماری بسیار کشنده است و هر سال جان تعداد زیادی از انسان ها را می گیرد. تحقیقات نشان می دهد تنها در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴۵۰۰ نفر بر اثر این عفونت فوت کردند.

عفونت یاد شده بیشتر در کودکان رایج است و در روده باریک خود را نشان می دهد.

کروکودیل

شاید شما هم در فیلم های مستند دیده باشید که کروکودیل ها چگونه طعمه های خود را شکار می کنند.

انسان ها هم می توانند توسط کروکودیل ها شکار شوند. براساس اعلام سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد یا همان فائو بیشترین تلفات انسانی ناشی از کروکودیل ها در قاره آفریقا رخ می دهد.

آمار دقیق انسان هایی که توسط کروکودیل ها شکار می شوند هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

ساس ها و مگس تسه تسه

از جمله حیوانات مرگبار ریز که سالانه تعداد زیادی از انسان ها را به کشتن می دهد باید به مگس تسه تسه و ساس بوسه زن اشاره کرد.

مگس تسه تسه سبب  ایجاد یک نوع بیماری به نام مرض خواب می شود. عوارض و نشانه های این بیماری عفونی شامل «سردرد، تب، درد مفصل و خارش» می باشد.

مشکلات جدی عصبی نیز بعد از مدتی گریبان بیمار را می گیرد. براساس آمار اکنون سالانه نزدیک به ده هزار نفر بر اثر این بیماری جان می دهند.

ساس قاتل یا ساس بوسه زن نیز از جمله حشرات ریز مرگبار می باشد. بیماری شاگاس از این حشره ناشی می شود.

چون این پشه دوست دارد بیشتر صورت انسان را نیش بزند به ساس بوسه زن مشهور شده است. سالانه نزدیک به ۱۲ هزار نفر بر اثر بیماری شاگاس از دنیا می روند.

مرگبار بودن حلزون تعجب آور است

در لیست تمام حیوانات مرگبار دنیا شنیدن نام حلزون کمی تعجب آور است. اما این موجود ریز می تواند کرم های انگلی را منتقل کند و موجب مرگ انسان شود.

انگلی که توسط این حلزون منتقل می شود تب حلزون را به بار می آورد. شکم دردهای شدید و بروز خون در ادرار یا مدفوع از نشانه های این بیماری می باشد.

سالانه میلیون ها نفر به این بیماری مبتلا می شوند و نزدیک به ۲۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از آنها جان می دهند.

مرگبار ترین و کشنده ترین حیوانات روی زمین
مرگبار ترین و کشنده ترین حیوانات روی زمین

مار و سگ

کنار هم گذاشتن این دو حیوان مرگبار در دنیا خیلی تعجب آور است. انسان ها از مار بیشتر از سگ ها می ترسند.

سگ ها به این خاطر مرگبار هستند که ناقل ویروس هاری هستند. اگرچه واکسن ضد هاری تولید شده است اما  این حیوان همچنان خطرناک و مرگبار می باشد. براساس آمار موجود در سال نزدیک به ۳۵ هزار به علت بیماری هاری از دنیا می روند که سگ ها عامل ۹۹ درصد آنها می باشد. مارها که خود به خود ترسناک هستند. در سال نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر به علت نیش مارها از دنیا می روند. در دنیا پادزهر بسیاری از مارها موجود است اما برای برخی دیگر از آنها به سختی می توان پادزهر پیدا کرد.

انسان، موجودی مرگبار

انسان ها نیز می توانند برای همدیگر مرگبار باشند. تعجبی ندارد اگر بگوییم انسان دومین جانور مرگبار و اولین پستاندار مرگبار در دنیا می باشد. براساس گزارش های موجود در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۴۳۷ هزار نفر به علت مصرف مواد مخدر از دنیا رفتند.  

پشه های مرگبار

در فهرست جانواران مرگبار دنیا هیچگاه پشه ها را فراموش نکنید. این موجودات ریز در صدر فهرست قرار دارند. پشه ها به راحتی و با مکیدن خون انسان ها می توانند بیماری را از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمایند. شاید نام بیماری خطرناک مالاریا را شنیده باشید. این بیماری به تنهایی بیش از نصف مرگ و میر ناشی از پشه ها را رقم زده است. مالاریا در جنوب صحرای آفریقا بسیار شایع است. از دیگر بیماری هایی که از پشته ها ناشی می شود تب دنگ است. این بیماری در آمریکای لاتین و آسیا انسان های زیادی را مبتلا ساخته سبب مرگ آنها شده است.  

به هر صورت در لیست جانواران مرگبار دنیا انسان را فراموش نکنید. انسانی که موجب مرگ همنوعان خود می شود.