مرغ های هورمونی

  • انتشار: ۲۲ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85164

با افزایش سریع جمعیت، رشد مهاجرت های داخلی از روستاها به شهرهای بزرگ و از بین رفتن قطب های کشاورزی و دامپروری بدون شک بشر امروز در گوشه و کنار این کره خاکی با مشکل کمبود غذا مواجه شده و احتمال افزایش این پدیده در آینده بیش از بیش تقویت شده است.

در چنین شرایطی شرکت های پروسس مواد غذایی نیز با هدف کسب درآمد بیشتر برخی شیطنت ها را در کار خود به خرج می دهند: یکی از این راه های نادرست استفاده از مواد نگهدارنده ناسالم در بسته بندی مواد غذایی است. این مواد ممکن است رنگ و بوی خوبی به مواد غذایی بدهد و مدت زمان نگهداری آنها را افزایش دهد اما بودن شک عوارض جانبی زیادی روی بدن مصرف کنندگان که همان انسان های شهرنشین هستند از خود به جای می گذارند.

مرغ خورمونی
مرغ هورمونی

افزایش تقاضا و عدم پاسخگو بودن عرضه و تولید سبب می شود صنایع غذایی در کشورهای مختلف با دور زدن برخی قوانین مربوط به بهداشت و سلامت مواد غذایی تنها به جیب خود فکر کنند. یکی از عرصه هایی که از در ارتباط با صنایع مواد غذایی از اشتباه و خطا در امان نبوده تولید فرآورده های گوشتی و گوشت مرغ بوده است.

مرغ های هورمونی شایعه است

یکی از نگرانی های مصرف کنندگان گوشت مرغ عرضه مرغ های هورمونی به بازار می باشد، این نگرانی زمانی در ذهن مردم شکل گرفت که مشاهده شد مرغداری ها در مدتی کوتاه تر از زمان لازم برای رشد طبیعی جوجه مرغ ها آنها را به بازار عرضه کرد.

تزریق آنتی بیوتیک ها به مرغ ها

اینکه مرغداران برای جلوگیری از افزایش تلفات جوجه ها به آنها آنتی بیوتیک تزریق می کنند را هیچ کس پنهان نمی کند اما مشکل زمانی پیش می آید که مقدار تزریق این داروها به جوجه ها افزایش یافته مشکلی به نام هورمونی شدن مرغ ها پیش می آید. براساس گفته های متخصصن حوزه پرورش طیور از جمله مرغ ها تزریق آنتی بیوتیک ها به جوجه سبب جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری های باکتریایی و بیمار شدن مرغ ها می باشد و تا اندازه ای رشد مرغ ها را افزایش می دهد.

میزان تزریق آنتی بیوتیک ها به جوجه ها توسط ارگان های مربوطه اندازه گیری شده و مقداری که باید به بدن مرغ ها تزریق شود باید کمتر از حد مجاز باشد تا به مصرف کننده آسیبی وارد نکند. در این راستا مرغ ها در سه مرحله آزمایش می شوند تا مقدار آنتی بیوتیک های باقی مانده در بدن مرغ های کشتار شده از حد مجاز بیشتر نباشد.

مرغ چاق نخرید

مرغ هورمونی
مرغ هورمونی

همان طور که گفته شد سوال عرضه مرغ های هورمونی به بازار در اذهان مصرف کنندگان زمانی شکل گرفت که مردم حین خرید مرغ به خریدن مرغ های درشت و چاق علاقه نشان دادند و این  امر سبب شد پرورش دهنگان مرغ برای پاسخگویی به این سلیقه عمومی مدت بیشتری مرغ ها را در پرورشگاه های مرغ نگهداری کنند: با طولانی تر شدن دوره پرورش مرغ مقدار آنتی بیوتیک های مصرفی نیز افزایش می یابد و این خود هورمونی بودن مرغ ها در افکار عمومی را تقویت می کند. این در حالی ست که طول دوره استاندارد پرورش مرغ ها چهل و پنج روز است و مرغ هایی با وزن ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم در بهترین شرایط سلامت هستند.

هورمونی در کار نیست

علی رغم شکل گیری نگرانی هایی مبنی بر تزریق هورمون به مرغ ها به منظور رشد سریع آنها و عرضه سریع تر به بازار مصرف، کارشناسان و مسئولین سازمان های ناظر بر پرورش مرغ تاکید می کنند که از نظر علمی و عملی تزریق هورمون به مرغ ها برای پرورش سریع تر امان پذیر نیست و تنها به جوجه های یک روزه واکسن تزریق می شود تا از بیماری ها پیشگیری گردد.

مرغ های هورمونی
مرغ های هورمونی

رشد سریع مرغ ها و تشدید شایعه مرغ های هورمونی

گوشت مرغ ارزان ترین پروتئین در دنیا می باشد که سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ست و از بیماری هایی چون سرطان و آلزایمر جلوگیری و سبب تقویت قلب و عروق می گردد. بنابراین مصرف گوشت مرغ برای هر انسان امری ضروری به شمار می رود. بسیاری از مردم از برنامه اصلاح نژاد مرغ ها که از سال ها پیش آغاز شده خبر ندارند و به همین دلیل شایعه تزریق هورمون به جوجه ها برای افزایش سریع آنها را به راحتی باور می کنند. این درحالی ست که در بسیاری از کشورهای دنیا مرغ های گوشتی اصلاح شده اند و جوجه ها طی ۴۲ روز به وزرن دو کیلو و سی صد گرم می رسند. «برنامه های اصلاح نژاد، بهبود شرایط نگهداری و پرورش مرغ و رعایت اصول بهداشتی» همه و همه سبب شده مرغ های گوشتی اصلاح شده به راحتی و بدون استفاده از هرگونه هورمونی طی دوره استاندارد پرورش به وزن ایده آل برای عرضه به بازار برسند. بنابراین اگر دارویی به مرغ تزریق می شود تنها برای حفظ سلامت جوجه ها و جلوگیری از بیماری ها در بین مرغ ها می باشد و هرگز نباید تصور کرد این آنتی بیوتیک ها و داروها رشد مرغ را تسریع می کند. تنها مساله ای که باقی می ماند نظارت مرغ های کشتار شده می باشد تا میزان آنتی بیوتیک های باقی مانده در بدن آنها از حد مجاز بیشتر نباشد و به سلامت مصرف کنندگان ضربه نزند.  

نگران مرغ های هورمونی نباشید

بنابراین باید بپذیریم که افزایش سریع جمعیت در دنیای امروز حکومت ها را وارد کرده برای تامین منابع غذایی شهروندان خود دست به یک سری اقدامات علمی و ژنتیکی بزنند تا با تولید و پرورش سریع مرغ نیازهای غذایی مردم خود را رفع کنند. این درست که شهروندان امروز کمتر از غذاهای ارگانیک استفاده می کنند چون در عمل تغذیه با غذاهای ارگانیک برای همه امکان پذیر نیست اما این هرگز به این معنا نیست که تولید کنندگان مرغ مجاز به استفاده از هرگونه دارو یا هورمون برای پروش مرغ ها می باشند. متخصصین و مسئولین سازمان های مرتبط با پرورش مرغ همواره در مراحل مختلف سطح داروهایی که برای جلوگیری از بیمار شدن مرغ به جوجه ها تزریق می شوند را اندازه گیری می کنند تا برای مصرف کنندگان ضرر نداشته باشد.