مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش

  • انتشار: ۹ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 93666

خانم ها به طلا و دیگر زیورآلات به حدی علاقه دارند که حاضرند گوش های خود را سوراخ کنند.

این عمل اگر با دقت کافی و با مراقبت های پس از آن همراه نباشد بدون شک آرزوی آویزان کردن گوشواره طلا برای خانم ها را به دردی رنج آور مبدل خواهد کرد.

خانم ها باید توجه داشته باشند که حتی پس از سوراخ کردن گوش از زیورآلات مناسب برای گوش خود استفاده نمایند.

با ما همراه باشید تا با جزئیات سوراخ کردن گوش آشنا شوید:

مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش
مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش

نرمه گوش، بهترین جا برای سوراخ کردن

براساس نظر متخصصان امر بهتر است سوراخ کردن گوش در کودکی انجام شود چون در بزرگسالی مدت زمانی بهبودی طولانی تر است.

برای سوراخ کردن گوش معمولا نرمه گوش را انتخاب می کنند و پس از آن مراقبت های بهداشتی لازم را انجام می دهند.

آشنایی با  مراقبت های پس از سوراخ کردن می تواند به بهبودی کامل و سریع نرمه گوش شما کمک می کند تا بتوانید از گوشواره ی خود بیشترین لذت را در مهمانی ها ببرید.

مراقبت های پس از سورارخ کردن گوش

به یاد داشته باشید که پس از اینکه گوش تان یا گوش نوزادتان را سوراخ کردید مراقبت های زیر را انجام دهید تا با عفونت در محل سوراخ کردن مواجه نشوید:

با گوش سوراخ شنا نکنید

خانم هایی که بلافاصله پس از سوراخ کردن گوش های خود و قبل از اتمام دوران بهبودی، شنا می کنند در حقیقت زمینه نفوذ باکتری به گوش های خود را فراهم کرده باعث می شوند مدت بهبودی گوش شان طولانی تر شود.

به جای شنا کردن از وان حمام استفاده کنید و وان را تاجایی از آب پر کنید که گوش های شما را خیس نکند.  

 از گوشواره مخصوص استفاده کنید

پس از سوراخ کردن گوش حواستان باشد که از گوشواره های مخصوص استفاده کنید تا با مشکل عفونت روبرو نشوید.

در صورتیکه نرمه گوش را سوراخ کرده اید می توانید پس از شش هفته گوشواره مخصوص را درآورید اما اگر بخش غضروفی گوش را سوراخ کرده اید گوشواره مخصوص باید دوازده هفته در گوش شما بماند.

مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش
مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش

همین طور به یاد داشته باشید که پس از سوراخ کردن گوش آن را با دست لمس نکنید و قبل از ضدعفونی کردن گوش دستان خود را با آب و صابون تمیز بشویید.

مواظب باشید که گوش به گوشواره نچسپد. برای جلوگیری از این کار سعی کنید گوشواره را قبل از خشک شدن پوست در گوش بچرخانید.

چرخش گوشواره پس از خشک شدن پوست باعث خونریزی می گردد. گوش تازه سوراخ شده نباید تحت فشار قرار گیرد بنابراین موقع پوشیدن کلاه یا روسری مواظب باشید به گوش تان فشار وارد نکنید تا به عفونت گوش مبتلا نگردید.

همین طور مراقب باشید موقع تعویض لباس گوشواره به لباس گیر نکند. این کار علاوه بر اینکه سبب درد بیش از حد می شود عفونت گوش را نیز به همراه دارد.

موقع حمام کردن گوش سوراخ شده را خیس نکنید

اگر تازه گوش خود را سوراخ کرده اید مراقب باشید موقع حمام کردن با یک پوشش پلاستیکی گوش های خود را بپوشانید تا خیس نشده از عفونت به دور باشد.

همین طور مواظب باشید شامپو یا دیگر شوینده های ویژه مو به سوراخ های گوش شما نفوذ نکند.  

تا زمانیکه گوش های شما بهبود می یابد از بالشت هایی با روبالشتی نرم استفاده کنید و مراقب باشید هنگام خواب گوشواره به بالشت گیر نکند.  

عفونت در گوش

همان طور که گفته شد اولین و مهمترین نکته پس از سوراخ کردن گوش ها مراقبت ویژه تا زمان بهبودی آنهاست.

در صورتی که مشاهده کردید «مایع زرد رنگ از گوش شما ترشح می شود، محل سوراخ ها درد می کند، گوش سوزش و خارش دارد و محل سوراخ متورم و قرمز شده است» بلافاصله اقدام لازم را انجام دهید چون گوش شما عفونت کرده است.  

برای این کار می توانید از یک پماد ضد عفونت استفاده کنید، بدنه گوش را با الکل ضد عفونی نمایید، گوشواره ای که هنگام عفونت در گوش شما بوده است را کنار بگذارید و روزی سه بار محل سوراخ ها را با پنبه و الکل شست و شو دهید.  

نیز به خاطر داشته باشید که تا زمان بهبودی گوش سوراخ شده از گوشواره طلا استفاده نمایید.

مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش

  

درمان عفونت گوش با شیوه های خانگی

برای اینکه گوش سوراخ شده شما در اسرع وقت بهبود یابد و نیز از عفونت جلوگیری کرده باشید می توانید از برخی درمان های خانگی استفاده کنید.

«آب نمک، روغن درخت چای، آلوئه ورا و سرکه سیب» می تواند برای این کار مفید باشد. در صورتیکه مخلوط آب نمک را با پنبه روی سطح سوراخ شده چه نرمه گوش و چه غضروف بمالید، میکروب ها نابود و درد کاهش می یابد.

این کار همین طور به نرمی محل سوراخ گوش نیز کمک می کند. همین طور روغن درخت چای باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» که سبب عفونت در گوش می شود را از بین می برد.

برای این کار دو سه قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده به پوست بمالید.

این کار تورم و قرمزی گوش را از بین می برد.  آلوئه ورا نیز خاصیت باکتری کشی دارد و از عفونت گوش جلوگیری می کند.

سعی کنید ژل خام خود گیاه را بیرون کشیده استفاده نمایید.  در صورتیکه مخلوط سرکه سیب و آب را به محل سوراخ های گوش بمالید، باکتری سودوموناس که عامل عفونت در گوش است را نابود کرده اید.

 بهترین سن برای سوراخ کردن گوش

 اگرچه براساس نظر پزشکان نمی توان سن خاصی را برای سوراخ کردن گوش ها در نظر گرفت اما بهتر است این کار در سنین ۶ یا ۷ سالگی انجام شود.

لازم نیست به اشتباه بلافاصله پس از تولد کودک گوش او را سوراخ کرده سبب آزار و اذیت کودک شوید. همین طور به یاد داشته باشید که از گوشواره های ضد حساسیت استفاده کنید.

سعی کنید از روش های سنتی مانند نخ و سوزن برای سوراخ کردن گوش استفاده نکنید چون عفونت و پر شدن سوراخ گوش موجب دردهای بدی در کودک می گردد.

برای سوراخ کردن گوش های خود حتما به مراکز پزشکی مجهز به  دستگاه های تمیز و استرلیزه مراجعه کنید و از گوشواره های پلمپ شده تازه استفاده نمایید.  

به نظر پزشکان مربوطه کسانی که از گوشواره های ویژه استفاده نمی کنند معمولا زمان بیشتری برای بهبودی گوش های سوراخ شده خود لازم دارند.

 به هر صورت مواظب باشید به عشق پوشیدن گوشواره های زیبا با عدم مراقبت گوش های خود را دچار آسیب نکنید!