مراقبت از کودکان آسمی [راهنمای والدین دارای کودک مبتلا به آسم]

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75162

مراقبت از کودکان آسمی برای والدینی که کودک مبتلا به آسم دارند امری لازم و ضروری است. دانستن علائم بیماری آسم و آگاهی داشتن از شیوه کاستن از عوارض این بیماری مهم، از یک طرف به کودک کمک خواهد کرد و از طرف دیگر به والدین کمک زیادی برای مراقبت از وی خواهد نمود. کودکان مبتلا به آسم با یک بیماری بسیار جدی درگیر هستند و می‌بایست از این کودکان به شکل درستی مراقبت گردد. شدت و ضعف آسم به عواملی همچون وضعیت آب و هوا، کیفیت پاکی هوا و همچنین به سطح آلرژی در بدن کودک بستگی دارد. اگر مسئولیت مراقبت از کودکان آسمی را به عهده دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

توصیه پزشکان در مراقبت از کودکان آسمی

در هنگام مراقبت از کودکان آسمی می‌بایست به شکل منظمی با پزشک معالج کودک تماس داشته باشید. بهره‌گیری از توصیه‌های پزشک معالج امر بسیار مهمی است. از آنجایی که استفاده از دارو در کودکان مبتلا به آسم امری بسیار با اهمیت است و می‌بایست تحت نظارت پزشک انجام شود لازمم است والدین با پزشک خود در ارتباط باشند. همچنین آزمایش میزان بهبود کودک بیمار نیز توسط پزشک بررسی می‌شود.

در مراقبت از کودکان آسمی مثبت فکر کنید

همان‌طور که می‌دانید بیماری آسم جدی و مزمن است. اگر این بیماری به شکل صحیحی کنترل نگردد می‌تواند عوارض قابل توجهی برای بیمار داشته باشد. نتایج تحقیقی که روی والدین کودکان مبتلا به آسم صورت گرفته‌است، نشان می‌دهد که اگر والدین این کودکان نگاه مثبتی به آسم داشته باشند و برای کنترل آن تلاش نمایند، کودکان آن‌ها نیز همکاری بیش تری در روند درمان خواهند داشت. در نتیجه مراقبت از کودکان آسمی راحت تر و بیماری آن‌ها آسان‌تر درمان می‌گردد.

علائم تشدید کننده آسم

در مراقبت از کودکان آسمی باید این نکته را بدانید که شماری از عوامل وجود دارند که قادر هستند حملات بیماری آسم را شدت ببخشند. ابتلا به سرماخوردگی، ابتلا به عفونت‌های ویروسی، وجود دود در محیط، قرار گرفتن در معرض شماری ار مواد شیمیایی، انجام فعالیت‌های بدنی در هوای سرد، تماس با پر پرندگان، استفاده از شماری از ادویه جات یا مواد غذایی آلرژی زا، از جمله عواملی هستند که می‌تواند حملات بیماری آسم را شدت ببخشند و شما را در مراقبت از کودکان آسمی دچار مشکل کند.

مراقبت از کودکان آسمی

بررسی سلامت ریه در مراقبت از کودکان آسمی

این روزها تجهیزاتی به بازار آمده‌است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عملکرد ریه‌های کودک خود را کنترل کنید. این تجهیزات به شما نشان می‌دهند که ریه کودک مبتلا به آسم چگونه اکسیژن را به داخل خود کشیده و سپس اکسیژن را به خارج می‌فرستد. در واقع با استفاده از این تجهیزات قادر خواهید بود کیفیت تنفس کودک مبتلا به آسم را بررسی کنید.

شناسایی علائم خطرناک آسم

اگر مسئولیت مراقبت از کودکان آسمی را به عهده دارید و کودک شما کمتر از چهار سال سن دارد، لازم است توجه مخصوصی به او داشته باشید. هر چه سن کودک مبتلا به آسم پایین‌تر باشد، بیش تر در معرض خطر می‌باشند و می‌بایست وضعیت آن‌ها به شکل منظم چک شود. شما می‌توانید از پزشک معالج کودک نیز در ارتباط با علائم هشدار دهنده آسم سؤال کنید. همچنین می‌توانید از تجهیزات مخصوص سنجش حال کودک استفاده کنید.

پیداکردن منطقه سبز

در مراقبت از کودکان آسمی باید به منطقه سبز توجه کنید. منطقه سبز به مکانی گفته می‌شود که از پایین‌ترین میزان آلودگی برخوردار است و کودک مبتلا به آسم قادرند در آن مکان همانند یک کودک سالم فعالیت کند. شما می‌بایست این منطقه را شناسایی کرده و هر روز کودک تان را برای تفریح و بازی به آن جا ببرید.

یافتن منطقه زرد

برای مراقبت از کودکان آسمی به منطقه زرد نیز توجه داشته باشید. در این منطقه حداکثر گردش هوا میان ۵۰ تا ۷۹ درصد است. کودکان آسمی هنگامی که در این منطقه قرار بگیرند دچار خس خس سینه، سرفه و گلو درد می‌شود. به یاد داشته باشید که در زمان قرار گرفتن کودکتان در این مکان‌ها فوراً از داروهای مناسب استفاده کنید. احیاناً اگر بعد از مصرف داروها وضعیت کودک بهبود نیافت وی را سریعاً به مراکز درمانی منتقل کنید.

منطقه قرمز کودک

مهمتر از منطقه سبز و زرد منطقه قرمز است. این منطقه به مکان‌هایی گفته می‌شود که در آن کودک مبتلا به آسم می‌تواند فقط ۵۰ درصد از هوای محیط اطراف خود را دریافت نمایند. کودک در منطقه قرمز تنگی نفس و حملات شدید آسمی را تجربه خواهد کرد. در این مناطق نیز اگر پس از استفاده دارو حال کودک خوب نشد فوراً به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

آموزش به کودک

همانند خودتان، کودک تان نیز باید آموزش‌های کاربردی مربوط به بیماری آسم و مراقبت از کودکان آسمی را فرا گیرد. به عنوان مثال شما می‌توانید به کودک مبتلا به آسم آموزش دهید که در زمان روبرو شدن با حملات آسمی به بزرگترهایی که در اطراف آن‌ها هستند، موضوع را اطلاع دهند. شما همچنین می‌بایست کودک خود را نسبت به علائم حملات آسمی آگاه نمایید. با این حال سن شماری از کودکان پایین‌تر از آن می‌باشد که بتوانند در رابطه با بیماری آسم چیزی فرا بگیرند. به عنوان مثال شما می‌توانید به یک کودک زیر هفت سال تنها شیوه کارکرد ریه را تشریح کنید و به یک کودک بزرگ‌تر نکاتی دربارهٔ کنترل بیماری آسم آموزش دهید.

برای مراقبت از کودکان آسمی برنامه‌ریزی کنید

برای مراقبت از کودکان آسمی در خانواده هماهنگی و همکاری تمامی اعضای خانواده امری لازم و ضروری می‌باشد. شما می‌بایست برای شرایط بحرانی و همچنین مدیریت و کنترل بیماری برنامه‌ریزی داشته باشید. در این برنامه‌ریزی می‌بایست همه اعضای خانواده مشارکت داشته باشند و در اجرای آن سهیم باشند.

اشتراک برنامه با کودکان

در مراقبت از کودکان آسمی به همان نسبت که داشتن یک برنامه برای شرایط بحرانی اهمیت دارد، اجرای آن نیز اهمیت دارد. کودک مبتلا به آسم شما یکی از اجزاء بسیار مهم و مؤثر در اجرای برنامه‌ریزی‌های تان است. به همین سبب لازم است تا تمامی برنامه‌های تان را با کودک خود به اشتراک بگذارید. شما می‌بایست از کودک خود بخواهید که در مواقع لازم به شما در اجرایی کردن آن کمک نماید.

در مراقبت از کودکان آسمی به او آرامش دهید

بدون شک حملات آسمی برای هر کودکی تجربه ترسناکی می‌باشد. به همین خاطر اگر مسئولیت مراقبت از کودکان آسمی را به عهده دارید می‌بایست کودک خود را به آرامش دعوت کنند. لازم است پدر و مادر از کودک بخواهند با انجام اقداماتی همانند نفس کشیدن‌های عمیق و پی در پی آرامش خود را حفظ کند.