مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی در مزار شریف

  • انتشار: ۲۸ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 3268
پروین اعتصامی

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم؛ خانه فرهنگ ایران در مزارشریف افغانستان، مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی، بانوی شعر ایران و همچنین فرنگیس سوگند، شاعر جوان شهر بلخ افغانستان را در محل کتابخانه فردوسی این شهر برگزار کرد.

علی غلامی، نماینده فرهنگی ایران در مزارشریف، در آغاز این مراسم در سخنانی با خواندن قطعه شعری از پروین اعتصامی در مورد جایگاه زن، ارزش و نقش زنان در خانواده و اجتماع را ارزشمند خواند.

در ادامه قدسی، یکی از شاعران بلخ افغانستان، سخنانی درباره نگاه متفاوت و خلاقیت عجیب در نگارش اشعار پروین اعتصامی بیان کرد و روح بخشیدن به اشیای پیرامون در اشعار اعتصامی را قابل ملاحظه دانست.

سپس صادق عصیان، استاد دانشگاه بلخ و یکی از شاعران مطرح افغانستان، نگاه مختصری به کارنامه و شخصیت فرنگیس سوگند، داشت و وی را شاعر پرتلاش و ثابت قدم در عرصه شعر معاصر معرفی کرد.

صالح محمد خلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ نیز در سخنان خود، حس زنانگی، رویکردهای اجتماعی و پاسداری از حقوق زن را یکی از ویژگی‌های بارز در شعر فرنگیس سوگند دانست.

در ادامه برنامه هم نیلوفر لنگر، شاعر جوان و موفق بلخ، چگونگی سرایش شعر فرنگیس سوگند را مورد نقد قرار داد. وی ترکیب‌سازی، تفاوت کار و جلوه دادن زن به یک فاعل نفسانی و مستقل را از جمله خلاقیت‌های قابل ستایش در اشعار فرنگیس سوگند، دانست.

پس از آن نیز فرنگیس سوگند، در صحبت‌هایی که ارائه داد، پروین اعتصامی را یکی از الگوهای ادبی در زمینه سرایش شعر خود نامید و جامع بودن و تفاوت کاری در اشعار اعتصامی را بی‌نظیر خطاب کرد.

این محفل با سرایش اشعار پروین اعتصامی و فرنگیس سوگند توسط شاعران جوان بلخ، به پایان رسید.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟